Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-405B/08/PS
z 4 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-405B/08/PS
Data
2008.08.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
nieruchomości
opodatkowanie
umowa powiernictwa


Istota interpretacji
Opodatkowanie przez powiernika czynności przeniesienia własności nieruchomości (prawa użytkowania wieczystego) na rzecz osoby trzeciej wskazanej przez powierzającego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) oraz z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez powiernika czynności przeniesienia własności nieruchomości (prawa użytkowania wieczystego) na rzecz osoby trzeciej wskazanej przez powierzającego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 maja 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 14 lipca 2008 r. oraz z dnia 15 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez powiernika czynności przeniesienia własności nieruchomości (prawa użytkowania wieczystego) na rzecz osoby trzeciej wskazanej przez powierzającego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (jako osoba fizyczna wpisana do ewidencji działalności gospodarczej) w zakresie obsługi nieruchomości, a także nabywania i zbywania nieruchomości oraz zagospodarowania nieruchomości. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług.

W celu realizacji przedmiotu swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca (zleceniodawca) zleca osobom trzecim (zleceniobiorcom), którymi są osoby fizyczne, również prowadzące działalność gospodarczą i zarejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i usług, nabywanie na rachunek Wnioskodawcy, ale na imię zleceniobiorcy, nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych (prawa wieczystego użytkowania nieruchomości) położonych na terenie Polski („Umowa Zlecenia Powierniczego Nabywania i Zbywania Nieruchomości”). Dla wykonania umowy, Wnioskodawca przekazuje zleceniobiorcy (powiernikowi) środki pieniężne niezbędne do wykonania zlecenia, tj. nabycia nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania nieruchomości. Za wykonanie Umowy Zlecenia Powierniczego Nabywania i Zbywania Nieruchomości, zleceniobiorca (powiernik) otrzyma od zleceniodawcy (Wnioskodawcy) wynagrodzenie. Dodatkowo z umowy wynika, iż koszty i wydatki związane z jej wykonaniem ponosi zleceniodawca (Wnioskodawca).

Obowiązkiem zleceniobiorcy (powiernika) jest przeniesienie własności nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania nieruchomości) nabytej na podstawie umowy albo na zleceniodawcę (Wnioskodawcę), albo na osobę trzecią wskazaną przez zleceniodawcę.

W razie przeniesienia własności nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania nieruchomości) nabytej na podstawie umowy na zleceniodawcę (Wnioskodawcę), zleceniobiorca (powiernik) jest rozliczony w ten sposób ze środków otrzymanych od zleceniodawcy na nabycie nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania nieruchomości). Za wykonanie umowy jest mu należne wynagrodzenie oraz zwrot poniesionych kosztów i wydatków w związku z jej wykonaniem. Natomiast w razie przeniesienia własności nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania nieruchomości) nabytej na podstawie umowy na osobę trzecią, wskazaną przez zleceniodawcę (Wnioskodawcę), zleceniobiorca (powiernik) ma obowiązek wydania zleceniodawcy wszystkich korzyści uzyskanych od osoby trzeciej z tytułu zbycia nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania nieruchomości). Za wykonanie umowy jest mu należne wynagrodzenie oraz zwrot poniesionych kosztów i wydatków w związku z jej wykonaniem. Czynność przeniesienia własności nieruchomości dotyczy zarówno nieruchomości niezabudowanych jak i zabudowanych (najczęściej są to towary używane powyżej 5 lat), przeznaczonych pod zabudowę obiektów przemysłowych (nie są to obiekty przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe). Działalność ta jest w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Przy nabyciu nieruchomości przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego. W przypadku zakupu nieruchomości od osoby fizycznej podatek od towarów i usług nie występuje.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przeniesienie własności nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania nieruchomości) nabytej na podstawie Umowy Zlecenia Powierniczego Nabywania i Zbywania Nieruchomości na osobę trzecią wskazaną przez zleceniodawcę (Wnioskodawcę), jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług u zleceniodawcy (Wnioskodawcy)...


Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie własności nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania nieruchomości) nabytej na podstawie Umowy Zlecenia Powierniczego Nabywania i Zbywania Nieruchomości przez zleceniobiorcę (powiernika) na osobę trzecią wskazaną przez zleceniodawcę (Wnioskodawcę), nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług u zleceniodawcy (Wnioskodawcy).

Ze względu na to, iż ustawa o podatku od towarów i usług, podobnie jak dyrektywa UE o podatku od wartości dodanej, nakazuje uwzględniać również ekonomiczny charakter danej czynności (a nie tylko skutek prawny tej czynności), to wyłącznie osoba zleceniobiorcy (powiernika) jest podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do tej czynności. Czynność taka powinna być udokumentowana fakturą VAT, a podatek wynikający z tej czynności jest podatkiem należnym u zleceniobiorcy (powiernika), a nie u zleceniodawcy (Wnioskodawcy).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy


W zakresie opodatkowania przez powiernika czynności przeniesienia własności nieruchomości (prawa użytkowania wieczystego) na rzecz powierzającego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę w związku przeniesieniem prawa własności (użytkowania wieczystego) przez powiernika na powierzającego udzielono interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-405A/08/PS.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj