Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-780/08-3/SM
z 25 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-780/08-3/SM
Data
2008.06.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Stosowanie klasyfikacji


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
samochód
samochód - pickup
samochód ciężarowy
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
import i sprzedaż samochodu ciężarowego typu pickup (otwarta skrzynia ładunkowa) nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym



Wniosek ORD-IN 251 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.04.2008 r. (data wpływu 22.04.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą samochodów typu pickup – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.04.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą samochodów typu pickup.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka rozpoczyna działalność gospodarczą polegającą na imporcie z Ixxxx samochodów marki Txxx fabrycznie nowych i sprzedaży tych samochodów na terenie kraju za pośrednictwem sieci dealerskiej. Jednym z importowanych modeli będzie samochód Txxx Xxxxx pickup. Samochód ten występuje tylko i wyłącznie z otwartą przestrzenią ładunkową oraz będzie posiadał homologację samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony wydaną przez Instytut Transportu Samochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy import opisanego samochodu oraz jego późniejsza sprzedaż na terytorium kraju przed jego pierwszą rejestracją będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Import i sprzedaż samochodu ciężarowego Txxx Xxxxx pickup, który wg Spółki sklasyfikowany jest pod numerem PKWiU 34.10.41-10.11 (samochody ciężarowe nowe, wyposażone w silnik spalinowy tłokowy, z zapłonem samoczynnym, o masie całkowitej mniejszej lub równej 3,5 tony, z otwartą przestrzenią ładunkową) nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym przy imporcie oraz sprzedaży na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy wykaz wyrobów akcyzowych obejmuje załącznik nr 1 do ustawy, z którego wynika, iż wyrobami akcyzowymi są samochody osobowe ujęte w pozycji 59 przedmiotowego załącznika klasyfikowane do symbolu PKWiU 34.10.2 oraz do kodu CN 8703.

Wnioskodawca wskazuje, iż klasyfikuje samochody mające być przedmiotem sprzedaży w kraju do symbolu PKWiU 34.10.41-10.11 (samochody ciężarowe nowe, wyposażone w silnik spalinowy tłokowy, z zapłonem samoczynnym, o masie całkowitej mniejszej lub równej 3,5 tony, z otwartą przestrzenią ładunkową). Zatem samochody sprzedawane w kraju, będące przedmiotem zapytania, nie zostały ujęte w załączniku nr 1 do ustawy, wobec czego nie będą również podlegały opodatkowaniu akcyzą.

W przypadku importu zastosowanie będzie miał art. 3 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Stosownie do jego treści do celów poboru akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Jednakże zmiany w klasyfikacjach statystycznych nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli nie zostały określone w ustawie (art. 3 ust. 3 wymienionej ustawy).

W związku z powyższym stwierdza się, iż odpowiednikami dla symbolu PKWiU 34.10.41-10.11 stosowanymi przy imporcie przedmiotowych samochodów będą kody CN 8704 21 10, CN 8704 21 31, CN 8704 21 91. Klasyfikacja CN do działu 8704 taryfy celnej wskazuje, iż mamy do czynienia z samochodami ciężarowymi, co do zasady niepodlegającymi opodatkowaniu akcyzą.

Reasumując stwierdza się, iż import i sprzedaż samochodu ciężarowego Txxx Xxxxx pickup, który wg Spółki sklasyfikowany jest pod numerem PKWiU 34.10.41-10.11 i odpowiednikami tego symbolu w imporcie kodami CN 8704 21 10, CN 8704 21 31, CN 8704 21 91 nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Jednakże w przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, czy wyrób podlega opodatkowaniu, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Taryfy Celnej. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych towarów do odpowiednich symboli PKWiU lub kodów CN, jak również nie jest uprawniony do weryfikacji klasyfikacji dokonanej przez dany podmiot. W świetle zasad metodycznych polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu producenta, importera, usługodawcy.

W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych lub importowanych towarów jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny, a w przypadku importu do wydania Wiążącej Informacji Taryfowej (WIT) właściwym jest Dyrektor Izby Celnej w Warszawie. Opinie te są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj