Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-300/08/UH
z 27 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-300/08/UH
Data
2008.06.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynek mieszkalny
lokal użytkowy
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
usługi budowlane
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Czy można zastosować stawkę 7% VAT do wszystkich robót budowlano-montażowych wykonywanych w tym obiekcie (tj. zarówno w części mieszkalnej jak i handlowej) biorąc pod uwagę fakt, że ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej będzie wykorzystywana dla celów mieszkaniowych?



Wniosek ORD-IN 897 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2008r. (data wpływu 27 marca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2008r. (data wpływu 23 czerwca 2008r.),o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku od towarów i usług do robót budowlano–montażowych wykonywanych w budynku mieszkalno–handlowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku od towarów i usług do robót budowlano – montażowych wykonywanych w budynku mieszkalno–handlowym. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2008r. (data wpływu 23 czerwca 2008r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pod nazwą „F R B" zawarł umowę, w ramach której zobligowany jest do wybudowania budynku mieszkalno-usługowego w stanie surowym otwartym.Zgodnie z dokumentacją projektową będzie to budynek dwufunkcyjny: tj. mieszkalny jednorodzinny, parterowy wraz z częścią handlową oraz poddaszem mieszkalnym na całej powierzchni. Budynek stanowi jedną bryłę konstrukcyjną i z zewnątrz nie można jednoznacznie wskazać linii podziału pomiędzy częścią handlową a mieszkalną. Według dokumentacji projektowej części te nie są od siebie oddzielone ścianą przeciwpożarową mają wspólną komunikację, mają wspólne fundamenty, ściany konstrukcyjne i dach oraz wspólną instalację wodno-kanalizacyjną, gaz, c.o., która obsługuje zarówno część mieszkalną jak i usługową.Reasumując Wnioskodawca wskazał, iż część mieszkalna i handlowa ww. budynku stanowi jedność pod względem konstrukcyjnym.Według projektu architektoniczno-budowlanego łączna powierzchnia całkowita budynku wynosi 393,33 m2 z tego: część mieszkalna 258,53 m2 a część handlowa 134,8 m2. Natomiast łączna powierzchnia użytkowa budynku wynosi 342,00 m2 z tego: część mieszkalna 207,20 m,sup>2, część handlowa 134,80 m2.Natomiast łączna powierzchnia użytkowa budynku wynosi 342,00 m2 z tego: część mieszkalna 207,20 m2, część handlowa 134,80 m2.W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż opisany budynek zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych należy do grupy PKOB 111-Budynki mieszkalne jednorodzinne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można zastosować stawkę 7% VAT do wszystkich robót budowlano-montażowych wykonywanych w tym obiekcie (tj. zarówno w części mieszkalnej jak i handlowej) biorąc pod uwagę fakt, że ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej będzie wykorzystywana dla celów mieszkaniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy: w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, ustawodawca zawarł definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego wskazującą, iż są to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB dział 11.Natomiast w § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), określił zakres stosowania stawki 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.Natomiast obiekty budowlane klasyfikuje się zgodnie z objaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, na podstawie danych wynikających z projektu. W myśl zasad zawartych w objaśnieniach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie PKOB budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.Stosownie do stanu faktycznego budowany przez firmę Wnioskodawcy obiekt będzie miał łączną powierzchnię użytkową 342,00 m2 (w tym część mieszkalna 207,20 m2 ) co oznacza, że ponad 50% powierzchni przeznaczona jest na cele mieszkaniowe.W związku z powyższym będzie to obiekt budownictwa mieszkaniowego i do całości wykonywanych przez firmę Wnioskodawcy prac na tym obiekcie można zastosować obniżoną do 7% stawkę vat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stawka podatku dla towarów i świadczonych usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu ust. 12 powołanego wyżej art. 41 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jak stanowi art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Jednocześnie w ust. 12b omawianego artykułu 41 ustawodawca dokonał zastrzeżenia, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

Natomiast w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jednocześnie na podstawie § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2008r., stawkę podatku obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkaniowych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 w zakresie,

- w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do wszystkich obiektów budownictwa mieszkaniowego, zarówno objętych społecznym programem mieszkaniowym jak i nieobjętych tym programem. Natomiast pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanym w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowę w ramach której zostanie wybudowany budynek mieszkalno-usługowy w stanie surowym otwartym. Ww. budynek Wnioskodawca zaklasyfikował do grupowania PKOB 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne. W świetle powyższego, ponieważ Wnioskodawca w ramach zawartej umowy wykonuje usługi budowlano-montażowe, których efektem jest obiekt zaklasyfikowany do grupowania PKOB 111, w którym znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak również części użytkowe, wspólne dla całego budynku, stanowiący jedną bryłę konstrukcyjną, usługi te będą w całości opodatkowane preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Trzeba jednakże zaznaczyć, iż w sytuacji, gdy z umowy cywilno-prawnej na wykonanie ww. usług wynikać będzie, iż usługi te dotyczyć będą wyłącznie lokali użytkowych, wówczas zastosowanie będzie miała 22% stawka podatku VAT.Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanego we wniosku budynku według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektu według PKOB, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj