Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-929/08/ASz
Data
2008.08.14
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty zryczałtowane
orkiestra
podwyższenie kosztów uzyskania przychodu
prawa autorskie
Istota interpretacji
Czy wnioskodawcy przysługują 50% koszty uzyskania przychodu?
Wniosek ORD-IN
855 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana K. przedstawione we wniosku z dnia 09 maja 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 15 maja 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 maja 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest muzykiem zawodowym, dyrygentem-aranżerem-choreografem na stanowisku „Dowódca Orkiestry – Kapelmistrz” w Orkiestrze… Orkiestra, zgodnie z Instrukcją Orkiestr Wojskowych, jest etatowym pododdziałem artystycznym Wojska Polskiego, do zadań których należy upowszechnianie kultury muzycznej oraz realizacja zamierzeń wynikających z regulaminów i ceremoniału wojskowego.Orkiestra bierze czynny udział w defiladach, paradach, uroczystościach państwowych i wojskowych. W swojej statutowej działalności służbowej zabezpiecza pod względem muzycznym uroczystości religijne, religijno-patriotyczne, wojskowe, państwowe, podczas których wykonuje własnego autorstwa choreograficznego pokazy musztr paradnych oraz utwory muzyczne polskich i zagranicznych kompozytorów zgłoszonych w ZAIKS-ie.Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów, w niektórych wyjątkowych przypadkach liczone są w wysokości wyższej niż dla pozostałych podatników. W szczególności zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 cytowanej ustawy przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców (wykonawców w rozumieniu ustawy z 04 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).Orkiestra do dnia 01 stycznia 2008r. posiadała ww. koszty uzyskania przychodu.Komisja kwalifikacyjna ustaliła, stosownie do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zgodnie z planem zasadniczych przedsięwzięć oraz ramowym programem szkolenia orkiestry, 80% czasu pracy na każdym stanowisku jako czas efektywny do zastosowania kosztów uzyskania przychodu, a pozostałe 20% zaliczyła jako szkolenie ogólnowojskowe (tj. czas nieefektywny).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wnioskodawcy przysługują 50% koszty uzyskania przychodu...
Zdaniem wnioskodawcy na podstawie dokumentów normatywnych i opinii prawnych wyrażonych przez kompetentne instytucje państwowe, komisja ustaliła, że żołnierze-muzycy Orkiestry… pełniący obowiązki na stanowiskach m. in. Dowódcy Orkiestry - Kapelmistrza nabędą prawo do odliczenia 50% kosztów uzyskania przychodu od 80% uposażenia (stanowisko służbowe), stanowiącego według komisji ekwiwalent za świadczenie przez wykonawców utworów w granicach wynikających z obowiązków służbowych. Wnioskodawca nadmienił, że wniosek został złożony z powodu zmiany płatnika.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.
Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.
W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są natomiast - stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Inaczej jest traktowana sprawa kosztów uzyskania przychodów twórców i autorów zatrudnionych na umowę o pracę. O zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za wykonanie czynności (utworu), będącej przedmiotem prawa autorskiego.
Zgodnie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust 1 pkt 2 lit b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wskazuje, że ustalenie czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych należy ocenić w świetle przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000r., Nr 80 poz. 904 ze zm.). W myśl postanowień art. 1 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że tylko wówczas gdy: - praca wykonywana przez podatnika jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
- podatnik jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy
do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.
Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).Przepis art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy m.in. ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. Stosownie do tej definicji, ww. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.
W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawno-Legislacyjny, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, 00-071 Warszawa. W przedstawionym stanie faktycznym komisja kwalifikacyjna ustaliła, że zgodnie z planem zasadniczych przedsięwzięć oraz ramowym programem szkolenia orkiestry, 80% czasu pracy muzyków zawodowych Orkiestry… na każdym stanowisku należy uznać jako czas efektywny, od którego odliczane będą 50% koszty uzyskania przychodu, a pozostałe 20% czasu pracy należy zaliczyć jako czas nieefektywny, do którego nie przysługują podwyższone koszty uzyskania przychodu. W związku z tym uznała, że muzycy będą mieli prawo do odliczenia 50% kosztów uzyskania przychodu od 80% uposażenia (stanowisko służbowe), stanowiącego według komisji ekwiwalent za wykonywanie utworów w granicach wynikających z obowiązków służbowych.W związku z powyższym należy uznać, że jeżeli wnioskodawcę można uznać za twórcę korzystającego z praw autorskich lub za artystę wykonawcę korzystającego z praw pokrewnych - do ustalenia czego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest uprawniony - do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.
Wobec powyższego z uwagi na brak możliwości poczynienia ustaleń na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stanowiska wnioskodawcy nie można było uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|