Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-687/08-3/MW
z 29 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-687/08-3/MW
Data
2008.07.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zasięg terytorialny

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Udziały w zyskach


Słowa kluczowe
dywidendy
pobór podatku
udziałowiec
wypłata
zryczałtowany podatek dochodowy
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Spółka jest zobowiązana do pobrania i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z wypłatą dywidendy udziałowcowi (Gminie K….) i sporządzenia informacji CIT-7 w związku z wypłatą dywidendy.



Wniosek ORD-IN 298 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.05.2008r. (data wpływu 12.05.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku pobrania podatku z tytułu wypłaconej udziałowcowi dywidendy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.05.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku pobrania podatku z tytułu wypłaconej udziałowcowi dywidendy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład X Sp. z o.o. jest spółką, której jedynym udziałowcem jest Gmina K….. Spółka rozpoczęła działalność od 01.10.2007r. Z tytułu działalności Spółka wypracowała zysk, który będzie w części przeznaczony na wypłatę dywidendy udziałowcowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest zobowiązana do pobrania i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z wypłatą dywidendy udziałowcowi (Gminie K….) i sporządzenia informacji CIT-7 w związku z wypłatą dywidendy.

Spółka stoi na stanowisku, iż winna pobrać 19% zryczałtowany podatek od przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i sporządzić informację CIT-7. Zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) uregulowane zostały skutki podatkowe odnoszące się do dochodów z udziału w zyskach osób prawnych. Zawarta w art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy definicja dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych precyzuje, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji) (…). Klasycznym przykładem dochodu z udziału w zyskach osób prawnych jest niewątpliwie dywidenda.

Z treści wniosku wynika, iż odbiorcą dywidendy będzie jedyny udziałowiec Spółki, Gmina K..... Zatem w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu wynika, że zwolnieniem z podatku objęte są dochody gmin określone w ustawie z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003r. Nr 203, poz. 1966 ze zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 w/w ustawy źródłami dochodów własnych gminy są m.in. dochody z majątku gminy. Ponieważ, majątkiem Gminy są udziały otrzymane w zamian za wniesione do Spółki mienie, uzyskane przez Gminę na ich podstawie dochody z tytułu dywidendy-w świetle wyżej powołanych przepisów-stanowią dochód z majątku Gminy, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zasady przekazywania informacji podatnikowi oraz deklaracji podatnikowi i urzędowi skarbowemu w przypadku pobrania podatku od wypłaconych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zostały uregulowane w art. 26 i 26a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do powyższego, w sytuacji gdy dywidenda wypłacana jest podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia od podatku, Spółka nie ma obowiązku sporządzania informacji CIT-7. Świadczy o tym nadany tej deklaracji tytuł-CIT-7 jest informacją o wysokości pobranego podatku dochodowego od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj