Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-717/08/AL
z 29 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-717/08/AL
Data
2008.07.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
budowa budynków
gmina
jednostka budżetowa
miasto
obniżenie podatku należnego
przekazanie nieodpłatne
trwały zarząd
zadania własne


Istota interpretacji
Czy Urząd Miasta - Miasto będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części związku z realizacją projektu pn.: „Budowa Centrum Sportu”?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2008r. (data wpływu 9 maja 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2008r. (data wpływu 7 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części związku z realizacją projektu pn.: „Budowa Centrum Sportu” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części związku z realizacją projektu pn.: „Budowa Centrum Sportu.” Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 czerwca 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-717/08/AL z dnia 19 czerwca 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto realizuje projekt pn.: „Budowa Centrum Sportu”. Projekt zakłada budowę Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego, który będzie bazą treningową podczas euro 2012. Ponadto obiekt będzie wykorzystywany przez mieszkańców i kluby sportowe województwa. W ramach Ośrodka powstaną trzy boiska pełnowymiarowe do piłki nożnej, boisko do piłki nożnej plażowej z wyposażeniem, parkingi dla autokarów i samochodów osobowych, budynek zaplecza socjalnego, trybuna mobilna, oświetlenie i monitoring terenu oraz tereny zielone. Teren będzie ogrodzony i wyposażony w niezbędny sprzęt do obsługi Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego. Miasto ubiega się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach poddziałania 1.4.2. „Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny” Projekt będzie objęty pomocą publiczną. Miasto ubiega się o dofinansowanie 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Koszt inwestycji wynosi 17.171.740 zł. Koszty kwalifikowane w ramach projektu – 10.876.540 zł brutto, koszty niekwalifikowane – 6.295.200 zł. Pozostała część kosztów pokryta będzie ze środków własnych Miasta – 6.233.470 zł oraz z kredytów i pożyczek 5.500.000 zł. Wydatki związane z realizacją ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Urząd Miasta. Ośrodek Sportowo-Rekreacyjny nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W wyniku realizacji projektu powstanie Ośrodek Sportowo-Rekreacyjny, który stanowić będzie środek trwały Wnioskodawcy. Następnie decyzją Rady Miasta zostanie sporządzony protokół przekazania środka trwałego dla jednostki budżetowej Miasta – Ośrodka Sportu i Rekreacji. W wyniku czego obiekt zostanie przekazany nieodpłatnie w trwały zarząd Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych Miasta jest Urząd Miasta, który figuruje w rejestrze czynnych podatników podatku od towarów i usług w Urzędzie Skarbowym, i który decyzją tamt. Urzędu Skarbowego z dnia 18 kwietnia 1994r. otrzymał numer identyfikacji podatkowej. Miasto nie posiada odrębnego numeru identyfikacji podatkowej. Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż Urząd Marszałkowski Województwa wymaga od beneficjentów w ramach poddziałania 1.4.2 załącznika „Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu „Budowa Centrum Sportu” Miasto - Urząd Miasta ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy Miasto – Urząd Miasta nie ma możliwości odzyskania części lub całości naliczonego w trakcie realizacji projektu pn.: „Budowa Centrum Sportu” podatku VAT. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z tego, że realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Projekt jest zadaniem własnym Gminy nałożonym art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), którego realizacja nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w ramach realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy.

Powyższe odnosi się również do relacji prezydent miasta – urząd miasta. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe miasta i urzędu miasta, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości miasta podmiotowość urzędu miasta. Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Miasta realizuje zadania własne Miasta i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W myśl natomiast art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Miasto, w ramach swoich zadań dotyczących zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, zamierza wybudować Ośrodek Sportowo – Rekreacyjny, realizowany w ramach projektu pn.: „Budowa Centrum Sportu” dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach poddziałania 1.4.2 „Usługi turystyczne i rekreacyjno - sportowe świadczone przez sektor publiczny.”Wydatki związane z realizacją ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Urząd Miasta.Ośrodek Sportowo-Rekreacyjny nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych Miasta jest Urząd Miasta, który figuruje w rejestrze czynnych podatników podatku od towarów i usług w Urzędzie Skarbowym.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z budową Ośrodka Sportowo – Rekreacyjnego realizowanego w ramach projektu „Budowa Centrum Sportu” nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego (a tym samym Urząd Miasta wykonujący zadania własne Miasta) korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (§ 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia.) Ponadto z wniosku wynika, iż w wyniku realizacji projektu powstanie Ośrodek Sportowo-Rekreacyjny, który stanowić będzie środek trwały Wnioskodawcy. Następnie decyzją Rady Miasta zostanie sporządzony protokół przekazania środka trwałego dla jednostki budżetowej Miasta – Ośrodka Sportu i Rekreacji. W wyniku czego obiekt zostanie przekazany nieodpłatnie w trwały zarząd Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

Reasumując należy stwierdzić, iż skoro realizowana przez Miasto budowa Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego w ramach projektu pn.: „Budowa Centrum Sportu” nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc Urzędowi Miasta – Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) wterminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj