Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-698/08/LSz
z 28 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-698/08/LSz
Data
2008.07.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
obniżenie podatku należnego
ochrona zdrowia
sprzęt medyczny
szpital
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu tomografu komputerowego i adaptacji pomieszczeń pracowni TK dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, Centrum Medycznego przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008r. (data wpływu 5 maja 2008r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2008r. (data wpływu 22 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu tomografu komputerowego i adaptacji pomieszczeń pracowni TK dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca złożył wniosek do Zarządu Województwa, jako do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013, o dofinansowanie projektu zakupu tomografu komputerowego i adaptacji pomieszczeń pracowni TK ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ww. wniosku Wnioskodawca zwraca się o dofinansowanie i wykazuje koszty zakupu aparatury i wykonania niezbędnych prac adaptacyjnych w cenach brutto - zawierających podatek VAT.W odniesieniu do Spółki ma zastosowanie przepis art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca prowadzi w głównej mierze działalność medyczną zwolnioną z podatku VAT i nie osiąga przychodów z innej działalności gospodarczej, przez co proporcja przychodów zwolnionych do opodatkowanych podatkiem VAT nie przekracza 2% ogólnej sprzedaży. Ponadto Spółka nie ma praktycznej możliwości rozgraniczenia ponoszonych kosztów odrębnie dla przychodów zwolnionych i opodatkowanych VAT. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 12 lipca 2004r. na podstawie decyzji wydanej w związku z uprzednim złożeniem deklaracji rejestracyjnej, zgodnie z art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka składa deklaracje VAT-7.Zakup tomografu komputerowego i adaptacja pomieszczeń na pracownię TK ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będą służyły wyłącznie wykonywaniu przez Spółkę czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, tj. pracownia TK oraz zakupiony sprzęt medyczny nie będą przedmiotami najmu, dzierżawy lub użyczenia w okresie programowym, tj. do dnia 31 grudnia 2013r., tak więc nie wystąpi po stronie Spółki podatek należny. W ramach realizacji przedmiotowego projektu Spółka nie będzie wykonywać jakichkolwiek świadczeń na rzecz innych osób czy podmiotów. Symbol PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług – czynności, do których będzie wykorzystywany tomograf komputerowy i pracownia TK to: PKWiU 85.11.16-00.00 – usługi szpitalne pozostałe.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Wnioskodawcę projektu inwestycyjnego polegającego na zakupie tomografu komputerowego i adaptacji pomieszczeń na pracownię TK istnieje możliwość odzyskania podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z planowanymi wydatkami na realizację projektu, tj. zakupu tomografu komputerowego i adaptację pomieszczeń pracowni TK, ponieważ zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, proporcja prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT i uzyskanych z niej przychodów w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej - medycznej - zwolnionej z VAT i przychodów z niej uzyskiwanych, nie przekracza 2% ogólnej sprzedaży. Ponadto nie ma praktycznej możliwości rozgraniczenia ponoszonych kosztów odrębnie dla przychodów zwolnionych i opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Z opisu stanu faktycznego zdarzenia przyszłego przedstawionego w przedmiotowej sprawie wynika, iż zakup tomografu komputerowego i adaptacja pomieszczeń pracowni TK dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ będą bezpośrednio związane z udzielanymi świadczeniami zdrowotnymi wykonywanymi w ramach usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85.11.16-00.00), które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Zatem w związku z faktem, iż zakupiony tomograf komputerowego i adaptacja pomieszczeń pracowni TK będą służyły świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia dla pacjentów podczas pobytu w szpitalu (usługi zwolnione od podatku VAT), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. sprzętu i adaptację pomieszczeń pracowni TK.

Jednocześnie Wnioskodawca we wniosku wskazuje, iż nie jest możliwe proporcjonalne odliczenie podatku VAT, gdyż proporcja nie przekroczyła 2% a zatem w myśl przepisu art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2. Przepis ten jednak nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem stosuje się go jedynie w przypadku, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które służą działalności opodatkowanej i zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, lecz nie ma możliwości ich wydzielenia. W rozpatrywanym przypadku, Wnioskodawca potrafił nabycia te wydzielić i wskazać, że zakupione towary i usługi będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednak w oparciu o inny niż podany przez Wnioskodawcę przepis prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj