Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-277B/08/RS
z 20 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-277B/08/RS
Data
2008.06.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
koszt
media
odliczenie podatku od towarów i usług
podmiot zarządzający (zarządca)


Istota interpretacji
Czy Spółka może odliczyć podatek naliczony z tytułu zakupionych w imieniu i na rzecz Gminy usług medialnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2008 r. (data wpływu 21 marca 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 25 kwietnia, 5 maja oraz 12 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionych przez Spółkę „mediów” - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 marca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 25 kwietnia, 5 maja oraz 12 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionych przez Spółkę „mediów”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie zawartej z Gminą i Miastem umowy o zarządzanie zasobami lokalowymi, sprawuje zarząd tymi zasobami, za który otrzymuje miesięczne wynagrodzenie. Za powyższą usługę wystawia dla Gminy fakturę VAT. Stanowi to obrót Spółki , który podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zarządzanie gminnymi lokalami mieszkalnymi stawka zw., zarządzanie gminnymi lokalami użytkowymi stawka 22%).

Oprócz ww. usług zarządzania Spółka świadczy również inne usługi, a mianowicie: wywóz nieczystości stałych, dostawa wody i odprowadzanie ścieków, utrzymanie zieleni, selektywna zbiórka odpadów, usługi transportowe. Z najemcami lokali gminnych Spółka zawiera – w imieniu i na rzecz Gminy i Miasta – umowy najmu i dzierżawy oraz umowy na dostawę energii elektrycznej, energii cieplnej, dostawę wody i odprowadzenie ścieków, usuwanie nieczystości stałych. Działając również w imieniu i na rzecz Gminy i Miasta Spółka nabywa od dostawców zewnętrznych energię elektryczną i cieplną. Zakupy te dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Spółkę. Obciążeń najemców i dzierżawców z tytułu najmu przedmiotowych lokali (stanowiących własność Gminy i Miasta) oraz dostawy wskazanych wyżej „mediów” (energii elektrycznej, energii cieplnej, dostawy wody i odprowadzenia ścieków, usuwania nieczystości stałych) dokonuje Gmina i Miasto, która wystawia faktury. Natomiast Spółka wystawia na rzecz Gminy i Miasta faktury VAT z tytułu świadczonych przez siebie usług w zakresie wywozu nieczystości stałych, dostawy wody i odprowadzania ścieków oraz za „media” nabyte od dostawców zewnętrznych. Faktury te wystawiane są według wartości wynikających z faktur wystawionych wcześniej przez Gminę i Miasto dokumentujących obciążenie najemców i dzierżawców lokali gminnych. Wartości tych faktur znane są Spółce poprzez fakt, iż prowadzi Ona na zlecenie Gminy i Miasta obsługę finansowo-księgową w zakresie lokali gminnych. Dostawa „mediów” na rzecz Gminy i Miasta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Co pół roku Spółka dokonuje korekty obciążeń za ww. usługi na podstawie rozliczenia najemców i dzierżawców z faktycznego ich zużycia. Za czynsz i dostarczane „media” przez Gminę i Miasto najemcy i dzierżawcy dokonują płatności na rzecz Spółki, która przekazuje je na rachunek bankowy Gminy i Miasta.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


Czy Spółka może odliczyć podatek naliczony z tytułu zakupionych w imieniu i na rzecz Gminy usług medialnych...


Zdaniem Spółki zakupione w imieniu i na rzecz Gminy i Miasta usługi medialne stanowią podstawę do odliczenia podatku naliczonego przez Spółkę, gdyż usługi te są sprzedawane Gminie i Miastu jako opodatkowane podatkiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest ściśle związane (w zakresie w jakim nabywane towary lub/i usługi wykorzystywane są przez podatnika) ze sprzedażą opodatkowaną, którą - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy - jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonując dostawy w zakresie nabywanych w imieniu i na rzecz Gminy i Miasta od dostawców zewnętrznych mediów, tj.: energii elektrycznej i cieplnej, dokonuje czynności alokacji kosztów, co nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jak wskazano w interpretacji nr ITPP2/443-277A/08/RS. Wobec powyższego nabywane przez Spółkę „media” nie są wykorzystywane do wykonywanych przez Spółkę czynności opodatkowanych i tym samym nie zachodzi związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1.

Reasumując, w świetle powołanych przepisów Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych „mediów”.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj