Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-187/08/PSZ
z 19 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-187/08/PSZ
Data
2008.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
pomoc de minimis
promocja przedsiębiorczości
przychód


Istota interpretacji
Czy otrzymane dotacje z EFS stanowi przychód z działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?



Wniosek ORD-IN 957 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2008 roku (data wpływu 25 marca 2008 r.) uzupełnione pismem z dnia 18 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej w 2007 i 2008 roku dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 marca 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej w 2007 i 2008 roku dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 czerwca 2008 r.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych, opodatkowaną na zasadach ogólnych.. W roku 2007 przyznano Panu jednorazową dotację inwestycyjną - podstawowe wsparcie pomostowe oraz przedłużone wsparcie pomostowe, w ramach projektu „Zostań Przedsiębiorcą - wsparcie dla osób tworzących miniprzedsiębiorstwa” w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości.

Projekt finansowany był w 80% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 20 % z Budżetu Państwa.

Podstawowe wsparcie pomostowe, w wysokości 4 200 zł otrzymywał Pan od maja do sierpnia 2007 r. Otrzymane środki przeznaczone zostały na wydatki administracyjne, tj. utrzymanie biura i lokalu użytkowego (czynsz, telefon, energia elektryczna). Przedłużone wsparcie pomostowe, w wysokości 4 200 zł otrzymywał Pan od września 2007 r. do lutego 2008 r. i przeznaczone zostało również na wydatki administracyjne, tj. na utrzymanie biura i lokalu użytkowego (czynsz, telefon, energia elektryczna).

Zaznacza Pan, że 80% jednorazowej dotacji, w wysokości 16 000 zł otrzymał Pan w sierpniu 2007 r., natomiast pozostałe 20% dotacji nie zostało Panu wypłacone. Otrzymaną jednorazową dotację poznaczył Pan na zakup środków trwałych (sprzętu gastronomicznego).

W uzupełnieniu wniosku wskazuje Pan, iż pomoc została udzielona w oparciu o zasadę de minimis zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 16 lutego 2007 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 30 poz. 200 ze zm.). Rozporządzenie dotyczy ustawy o Narodowym Planie Rozwoju i określa szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości w ramach Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), zwanej dalej "pomocą".


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy podstawowe i przedłużone wsparcie pomostowe oraz jednorazowa dotacja inwestycyjna, udzielona w ramach projektu „Zostań Przedsiębiorcą - wsparcie dla osób tworzących miniprzedsiębiorstwa” w ramach Priorytetu 2 ZPORR - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości, opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, podstawowe i przedłużone wsparcie pomostowe oraz jednorazowa dotacja, zwolniona są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż maja na celu wspomaganie rozwoju przedsiębiorczości. Zaznacza Pan, że prowadzona jednoosobowa działalność gospodarcza w branży gastronomicznej znajduje się w początkowej fazie, dlatego obciążenie dotacji podatkiem dochodowym spowoduje całkowitą utratę płynności finansowej, a co za tym idzie niemożność przyjmowania nowych zleceń i zahamowanie rozwoju firmy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.


W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Powyższy przepis wskazuje, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku, jest spełnienie łącznie obu przesłanek:


  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Zwolnienie z podatku dochodowego, o jakim mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uwarunkowane jest równoczesnym spełnieniem obu wskazanych w przepisie przesłanek.

Powyższy przepis wskazuje, że przedmiotowe zwolnienie przysługuje wtedy, gdy środki pomocowe pochodzą ze źródeł wymienionych w tym przepisie i przyznane są podmiotom będącym beneficjentami pomocy. Zwolnienie to obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (SAPARD, ISPA, PHARE), natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizuje Pan projekt Promocji Przedsiębiorczości finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Europejski Fundusz Społeczny wchodzi w skład funduszy strukturalnych tj. zasobów finansowych Unii Europejskiej służących realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom, sektorom gospodarek państw członkowskich. Służy on ponadto realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych w tym Europejskiego Funduszu Społecznego regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).


W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:


  1. sektorowe programy operacyjne,
  2. regionalne programy operacyjne,
  3. inne programy operacyjne,
  4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.


Programy, o których mowa w pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - o czym stanowi art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy O Narodowym Planie Rozwoju dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Pomoc ta pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Po udokumentowaniu przez beneficjenta wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej - przez odpowiednie instytucje - o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego. Zatem w przypadku projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego środki pomocowe z Unii Europejskiej stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Innymi słowy finansowanie wydatków ponoszonych w ramach EFS dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych.

Skoro pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa, zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu państwa nie mogą być również uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 roku. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Reasumując, pomoc, jaką Pan otrzymał, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na refinansowanie realizowanego programu. W związku z tym wsparcie finansowe, nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej. Z tych względów do przychodów pochodzących z pomocy sfinansowanej środkami z pożyczki nie ma zastosowania zwolnienie określone cytowanym wyżej przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż przedmiotowa pomoc jako nie korzystająca ze zwolnienia, stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód z działalności gospodarczej.

W myśl bowiem art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem lub wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a –22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że otrzymana przez Pana jednorazowa dotacja oraz przedłużone wsparcie pomostowe stanowią przychód z działalności gospodarczej, podlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z wyjątkiem sytuacji, gdy środki otrzymane w ramach ww. dotacji przeznaczone zostaną na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Wówczas środki te nie stanowią przychodu, a wydatki z nich sfinansowane nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. W przeciwnym wypadku przychody, jak i wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, powinny znaleźć odzwierciedlenie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj