Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-59/08/WN
z 28 kwietnia 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-59/08/WN
Data
2008.04.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Zmiany w przepisach obowiązujących
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
dom jednorodzinny
garaż
stawki podatku
Istota interpretacji
stawka podatku od towarów i usług przy dostawie budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z wbudowanym w tym budynku garażem
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej „B”, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008r. (data wpływu 28 stycznia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2008r. (data wpływu 4 marca 2008r.) oraz pismem z dnia 22 kwietnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku od towarów i usług przy dostawie budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z wbudowanym w tym budynku garażem – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 28 stycznia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku od towarów i usług przy dostawie budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z wbudowanym w tym budynku garażem. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: W ramach prowadzonej działalności developerskiej Wnioskodawca buduje oraz dokonuje sprzedaży na rzecz osób indywidualnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z wbudowanymi w tych budynkach garażami oraz odpowiadającą tym budynkom powierzchnią gruntu.Budynki mieszkalne znajdują się w zabudowie szeregowej, a przedmiotem sprzedaży jest każdorazowo budynek mieszkalny, w którym powierzchnia mieszkalna w stosunku do powierzchni garażu stanowi zdecydowaną większość. Dodatkowo w pismach z dnia 25 lutego 2008r. i z dnia 22 kwietnia 2008r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż przedmiotem dostawy są obiekty budownictwa mieszkaniowego przed pierwszym zasiedleniem sklasyfikowane w PKOB w grupie 111 „budynki mieszkalne jednorodzinne”. W związku z powyższym zadano następujące pytania: Czy dostawa (sprzedaż) budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z wbudowanym w tym budynku garażem podlega w całości preferencyjnej stawce 7% VAT... Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli przedmiotem dostawy (sprzedaży) jest cały obiekt budownictwa mieszkaniowego to nawet gdy w jego skład wchodzi garaż to całość dostawy podlega preferencyjnej stawce 7% VAT.Z podstawowych reguł metodycznych PKOB wynika, że o właściwej klasyfikacji statystycznej danego budynku przesądza jego główne, przeważające przeznaczenie. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT– rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez pojęcie „towary” należy rozumieć rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 tejże ustawy). Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się, w myśl ust. 12 wskazanego artykułu, do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach. Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy. Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.Budynki mieszkalne, zgodnie z zawartą w objaśnieniach wstępnych PKOB definicją, są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Konsekwentnie, w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i pism stanowiących jego uzupełnienie wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz osób indywidualnych nowych (przed pierwszym zasiedleniem) budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z wbudowanymi w tych budynkach garażami. Budynki te znajdują się w zabudowie szeregowej i stanowią obiekty budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowane w PKOB w grupie 111. Każdorazowo przedmiotem sprzedaży jest budynek mieszkalny w którym powierzchnia mieszkalna w stosunku do powierzchni garażu stanowi zdecydowaną większość (powierzchnia poszczególnych budynków według dokumentacji projektowej wynosi około 150 m2 w tym powierzchnia wbudowanego w danym budynku garażu około 19 m2). W świetle powyższego oraz z uwagi na cytowane przepisy, dostawa przedmiotowych budynków mieszkalnych winna być opodatkowana według 7% stawki podatku od towarów i usług. Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotu sprzedaży według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków sprzedawanych, według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.