Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-274/08-5/RK
z 31 marca 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-274/08-5/RK
Data
2008.03.31
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
kredyt bankowy
sprzęty gospodarstwa domowego
usługi pośrednictwa
zwolnienia podatkowe
Istota interpretacji
usługi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 67.13.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione”, stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 ustawy korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Wniosek ORD-IN 984 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 06.02.2008 r. (data wpływu 15.02.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku z tytułu świadczonych usług na rzecz banków - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 15.02.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku z tytułu świadczonych usług na rzecz banków. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca jest spółką, której przedmiotem działalności jest prowadzenie sklepu (marketu) ze sprzętem elektronicznym i AGD. W ramach prowadzonej działalności Spółka zamierza zawrzeć z wybranymi bankami, bądź innymi instytucjami finansowymi
Za tak świadczone usługi, Spółka będzie pobierała wynagrodzenie, uzależnione od wartości udzielonych przez bank kredytów, powiększone o opłatę stałą. Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi takie jak opisane powyżej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione” Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. (Dz.U. nr 42 poz. 264 ze zm.), która to klasyfikacja ma nadal zastosowanie dla celów podatku VAT. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Spółka wnosi o potwierdzenie, że na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. nr 54 poz. 535 ze zm.) - Zdaniem Wnioskodawcy, opisane wyżej usługi są usługami pośrednictwa finansowego w rozumieniu pozycji 3 załącznika 4 do ustawy o VAT i korzystają ze zwolnienia od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi jakie będą przez niego świadczone, polegające na obsłudze klientów banków w zakresie udzielania im kredytów, będą stanowiły wsparcie kompleksowej usługi finansowej oferowanej przez te banki swoim klientom. W związku z czym, usługi te można zakwalifikować jako usługi pomocnicze do usługi głównej, czyli usługi udzielenia kredytu. Przykładowo, przyjęcie za pośrednictwem Spółki wniosku kredytowego, w formie zlecenia pro-forma, doprowadzi w efekcie do udzielenia klientowi kredytu przez bank. Z ekonomicznego punktu widzenia, jak również z perspektywy klienta, usługa oferowana przez bank, w skład której wchodzą także czynności wykonywane przez Spółkę, stanowi jednorodną usługę bankową, jaką jest udzielenie kredytu. Zgodnie z art. 6a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, bank może powierzyć przedsiębiorcy wykonywanie czynności faktycznych związanych z działalnością bankową. Główny Inspektor Nadzoru Bankowego w piśmie z 21 grudnia 2004 r. NB...... w sprawie rekomendowanych kierunków interpretacyjnych przepisów ustawy Prawo bankowe, dotyczące outsourcingu jako czynności faktyczne związane z działalnością bankową, charakteryzuje czynność faktyczną pozostającą w bezpośrednim związku z działalnością bankową tzn. taką która:
Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz banków polegające na bieżącym i kompleksowym wsparciu banku w związku z udzielaniem kredytów określonej grupie klientów w określonym miejscu (klienci Spółki dokonujący zakupów w supermarkecie), spełniają niewątpliwie wyżej wymienione warunki. Przykładowo, zbieranie danych w imieniu banku stanowi niezbędny element oceny zdolności kredytowej danego klienta i w efekcie prowadzi do zawarcia z nim umowy kredytowej. Można stwierdzić, że cały proces udzielania kredytów dla pewnej określonej grupy klientów przebiega przy wsparciu Spółki, bez którego udziału nie mógłby się w ogóle odbyć. Czynności będące przedmiotem działalności Spółki, stanowią ważny element procesu polegającego na udzielaniu kredytów klientom Spółki i niewątpliwie mogą być uznane za część składową czynności bankowej jaką jest udzielenie kredytu. Obsługa banku prowadzona przez Wnioskodawcę jest zatem usługą pomocniczą w stosunku do usług finansowych, świadczonych przez Bank. Powyższe stanowisko potwierdza również opinia Urzędu Statystycznego w Łodzi z 4 stycznia 2008 r. (syg........) - wydana na wniosek Spółki. Zdaniem Urzędu Statystycznego „usługi polegające na umożliwieniu bankowi prowadzenia działalności kredytowej na terenie sklepów wnioskodawcy, udzielaniu informacji i propagowaniu aktualnych warunków kredytowania przez bank, pośrednictwie pomiędzy stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów, zbieraniu danych dotyczących transakcji finansowych za pomocą kredytu, itp. mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 „.Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (Wyrok ETS z 25.02.2002 Card Protection Plan Ltd. v Comissioners of Customs 8 Excise), usługa jest uznawana za pomocniczą do usługi głównej, w sytuacji gdy usługa pomocnicza nie stanowi dla klienta celu samego w sobie, a jedynie zapewnia mu możliwość efektywniejszego i lepszego korzystania z usługi głównej. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Spółkę spełniają ten warunek i mogą być tym samym uznane za usługi pomocnicze w stosunku do usługi finansowej wykonywanej przez banki. Należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT usługi, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Oznacza to, że usługi wymienione w klasyfikacjach są definiowane co do swojego zakresu poprzez te klasyfikacje. Co więcej załącznik 4 odwołuje się wprost do klasyfikacji statystycznych, wymieniając w poz. 3 usługi z grupowań PKWiU 65- 67. Potwierdza to prawidłowość interpretacji, według której usługi świadczone przez Spółkę mieszczące się w grupowaniu 67.13.10-00.90, korzystają ze zwolnienia z VAT. Przedstawiona powyżej wykładnia przepisów ustawy o VAT, jest również zgodna z wykładnią stosowaną przez organy podatkowe. W postanowieniu z 13 czerwca 2006 r. (postanowienie ws. interpretacji prawa podatkowego z 13.06.2006 sygn. 1472/RPP1/443-337/06/AW), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego stwierdza, że usługi wsparcia w udzielaniu kredytów świadczone na rzecz banku, takie jak: (i) umożliwienie bankowi prowadzenia działalności kredytowej na terenie sklepu, (ii) pośrednictwo w zawieraniu z klientami banku umów o kredyt, (iii) zbieranie danych w imieniu banku celem ich przetwarzania, są usługami pośrednictwa finansowego i korzystają ze zwolnienia z VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, uznaje się za prawidłowe. W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż postanowieniem nr IPPP1-443-274/08-4/RK odmówiono wszczęcia postępowania w zakresie pierwszej części pytania tj. „potwierdzenia, że na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. nr 54 poz. 535 ze zm.) - Natomiast rozpatrzeniu podlega wniosek w zakresie drugiej części pytania. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka wskazała, iż będzie świadczyła usługi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 67.13.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione”. Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 pod poz. 3 wskazano symbol PKWiU Sekcja J ex (65-67) - Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:
Zatem, prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż jeżeli będzie świadczyła usługi opisane we wniosku, jako sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 67.13.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione”, usługi te stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 ustawy korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.