Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-329/08/MW
z 22 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-329/08/MW
Data
2008.04.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
lekarze
podatek liniowy
usługi medyczne
usługi świadczone na rzecz pracodawcy


Istota interpretacji
Czy w świetle przedstawionych faktów uzyskany dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej można opodatkować zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani K., przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura – 23 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% „podatkiem liniowym”, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% „podatkiem liniowym”, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od dnia 1 października 1983 r. do nadal, wnioskodawczyni jako lekarz anestezjolog jest zatrudniona w ramach umowy o pracę w Centrum Opieki Medycznej na Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii. Od 8 lat pełni funkcję Ordynatora Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii. Do głównych zadań wynikających z zakresu czynności Ordynatora należy przede wszystkim nadzór administracyjno-gospodarczy sprawowany na Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii, zarządzanie zasobami ludzkimi w podległej jednostce organizacyjnej COM, sprawowanie kontroli podległych pracowników, sprawowanie opieki lekarskiej nad powierzonymi pacjentami zgodnie z najnowszą wiedzą medyczną, zasadami etyki i deontologii lekarskiej, ścisłe i prawidłowe stosowanie obowiązujących przepisów prawa materialnego i formalnego. Z dniem 1 lutego 2008 r. – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – wnioskodawczyni planuję zawarcie umowy cywilnoprawnej z Centrum Opieki Medycznej na stanowisko lekarza koordynatora. W zakresie odpowiedzialności, uprawnień i obowiązków do podstawowych zadań będzie należeć: odpowiedzialność za sprawne funkcjonowanie oddziału pod względem medycznym, administracyjnym i gospodarczym, odpowiedzialność za właściwe leczenie chorych, nadzór pod względem fachowym i etycznym nad pracą podległego personelu, ustalenie prawidłowości postępowania i kierunku leczenia dla przyjmowanych pacjentów. W szczególności jednak, w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej wnioskodawczyni ponosić będzie pełną odpowiedzialność za wykonywanie lub zaniechanie wykonywania przez nią świadczeń zdrowotnych, w tym przede wszystkim ponosić będzie pełną odpowiedzialność za leczenie chorych w oddziale. W związku z powyższym zawarła umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej wobec osób trzecich. Centrum Opieki Medycznej nie będzie ponosić jakiejkolwiek odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez wnioskodawczynię osobom trzecim w związku z udzielaniem lub zaniechaniem udzielania opieki lekarskiej określonej umową, a wynikłej z jej winy.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionych faktów uzyskany dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej można opodatkować zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku...

Zdaniem wnioskodawczyni, nie spełnia ona łącznie warunków określonych w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym będzie mogła świadczyć usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, a tym samym skorzystać z formy opodatkowania podatkiem liniowym od dnia 1 lutego 2008 r. Ponadto wnioskodawczyni przedstawiając we wniosku (w części F, poz. 50 wniosku) zdarzenie przyszłe wskazała, iż nie będzie uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług – w ramach działalności gospodarczej – tożsamych czynnościom wykonywanym obecnie w ramach stosunku pracy. Wyraża również stanowisko, że wprowadzone z dniem 1 stycznia 2007 r. zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie definicji działalności gospodarczej uprawniają ją do opodatkowania podatkiem liniowym przychodów z działalności gospodarczej w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub w przypadku spółki przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał lub wykonuje na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawczyni jest zatrudniona na stanowisku Ordynatora Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii w Centrum Opieki Medycznej, a do jej obowiązków w ramach stosunku pracy należy m. in. sprawowanie nadzoru administracyjno-gospodarczego na oddziale, zarządzanie zasobami ludzkimi, sprawowanie kontroli nad podległymi pracownikami, sprawowanie opieki lekarskiej nad powierzonymi pacjentami.

Natomiast w zakresie odpowiedzialności, uprawnień oraz obowiązków wnioskodawczyni wynikających z umowy cywilnoprawnej również zawartej z ww. Centrum Opieki Medycznej należeć będzie odpowiedzialność za sprawne funkcjonowanie oddziału pod względem medycznym, administracyjnym i gospodarczym, odpowiedzialność za właściwe leczenie chorych, nadzór pod względem fachowym i etycznym nad pracą podległego personelu, ustalanie prawidłowości postępowania i kierunku leczenia dla przyjmowanych pacjentów.Zatem, niektóre czynności (zwłaszcza polegające na sprawowaniu nadzoru administracyjno-gospodarczego, sprawowaniu kontroli nad podległymi pracownikami a także sprawowaniu opieki lekarskiej nad powierzonymi pacjentami) wykonywane przez wnioskodawczynię w ramach stosunku pracy, są tożsame z czynnościami, które zamierza świadczyć na podstawie umowy cywilnoprawnej i dotyczą tego samego podmiotu.

Powyższe, w świetle art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyklucza możliwość opodatkowania dochodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj