Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-52/08/MM
z 3 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-52/08/MM
Data
2008.04.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa


Słowa kluczowe
karta podatkowa
konserwacja zabytków
usługi konserwacyjne
zabytek
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy usługi konserwatorskie korzystają z prawa opodatkowania w formie karty podatkowej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2008 r. (data wpływu 25 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej usług konserwacji zabytków - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej usług konserwacji zabytków.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Jest Pani konserwatorem zabytków i posiada stosowne kwalifikacje oraz urzędowo potwierdzone uprawnienia w zakresie konserwatorstwa i konserwacji, restauracji rzeźby kamiennej, elementów architektonicznych. Swoją działalność prowadzi Pani głównie na terenie województwa, jednakże w zależności od uzyskanego zlecenia – także na terenie kraju.


Wspomniana działalność gospodarcza wykonywana jest w ramach prawnych określonych przepisami poniżej podanych aktów prawnych:


  • ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 ze zm.),
  • rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. z 2004 r. Nr 150, poz. 1579).


W swym wniosku podkreśla Pani, że prace konserwatorskie wykonywane przez specjalistów prowadzone są na szereg sposobów i wielozadaniowo, tak, aby w efekcie końcowym zrealizować dane zadanie konserwatorskie. Zadania te nie są jednolite i czasami zadanie główne wymaga wielu czynności pośrednich dla właściwego przeprowadzenia prac.


Zadania te można przedstawić jako:


  1. Oględziny konserwatorskie i wywiad z inwestorem – wizja lokalna zabytku i określenie czy jest to pałac z jego poszczególnymi elementami architektonicznymi, stodoła zabytkowa, przedmioty muzealne, rzeźba, broń, posąg, moneta, kościół zabytkowy z elementami jego wyposażenia, jak : ambony, ołtarze, świeczniki itp. Przeprowadza Pani wywiad z inwestorem na miejscu, czy też w terenie tj. we wskazanym miejscu w kraju, zbierając wszelkie niezbędne informacje o obiekcie.
  2. Konsultacje konserwatorskie – polegające na dotykaniu obiektu, badanie jego stanu zachowania poprzez pukanie, drapanie nawarstwienia; w ten sposób stara się Pani uzyskać wszelkie informacje dotyczącego badanego obiektu, jego stanu zachowania i problematyki przygotowanego na przyszłość zadania konserwatorskiego.
  3. Inwentaryzacja obiektu, program prac konserwatorskich lub kosztorys szacunkowy – wykonuje Pani obmiary inwentaryzacyjne, głównie dla właściwej wyceny prac, pobiera niezbędnej próbki do badań, na nawarstwiania, zasolenia, właściwej kolorystyki, oryginalności materiału, ocenia Pani wytrzymałość mechaniczną materiału lub bada ją w laboratoriach w celu oszacowania kosztów danej konserwacji lub wykonania właściwego kosztorysu do wykonania całego zadania, a także wytyczenia właściwego postępowania konserwatorskiego, które nazywa Pani „programem prac konserwatorskich”.
  4. Projekt odtworzenia pierwotnej kolorystyki lub projekt odtworzenia pierwotnego wyglądu obiektu – przy obiektach zabytkowych prowadzi Pani badania odkrywkowe, dotykając i badając lub wykonując odkrywki pasowe pionowe i poziome na ścianach lub elementach. Ogląda Pani i bada każdy zabytkowy element, starając się dobrać do niego właściwy tok (cykl następujących po sobie działań) postępowania konserwatorskiego. Szuka Pani śladów starych elementów w obiekcie, także na elementach architektonicznych, prowadzi kwerendy historyczne na temat możliwego wyglądu elementu, którego albo widać szczątkowe ślady w badanym obiekcie albo też dysponuje Pani starymi fotografiami lub innymi dokumentami mówiącymi o możliwym wyglądzie danego przedmiotu. Jest to też niezbędny etap do konserwacji zabytkowego obiektu, czy przedmiotu który ma być po części konserwowany, czasami po części odtwarzany, niezależnie od tego czy są to drzwi zabytkowe, fragment odbudowy holu, czy przedmiotem konserwacji jest moneta. Słowo „projekt” , w zależności od tematu należy rozumieć jako: koncept, ideę, czy wizje historycznego wyglądu wnętrza holu czy korytarza lub też przedmiotu. Projekt nie może być w żadnym przypadku utożsamiany z projektem w rozumieniu ustawy prawo budowlane.
  5. Wykonuje Pani także aktualizacje już przeprowadzonych prac, ponieważ czasami wykonane dotychczas prace i dokumentacje nie są w danym momencie realizowane ze względu na zbyt wysoki koszt realizacji i po kilku latach zdarza się, ze inwestor wraca do tematu. Przez ten czas niekiedy zmienia się stan zachowania badanego obiektu czy przedmiotu, odkryte zostały w tzw. międzyczasie nowe dokumenty historyczne np. zdjęcia zmieniające aspekt sprawy pod kątem właściwej konserwacji, pojawiły się zaginione dokumentacje będące np. w rękach osób prywatnych pokazujące wygląd poszukiwanego obiektu, znany tylko z fragmentów, utracił ważność kosztorys wykonany do przewidywanego zadania, czy tez utraciło ważność pozwolenie konserwatora zabytków na dane prace. Jeżeli inwestor powraca do tematu jest Pani – jako konserwator – proszona do tzw. aktualizacji dokumentacji, polegającej na ponownych oględzinach obiektu, weryfikacji kosztorysu, uzyskaniu nowego pozwolenia od konserwatora lub czasami przepisaniu dokumentacji i zapisaniu jej na nośnikach CD, ponieważ w momencie jej wykonania nie było to jeszcze tak powszechnie stosowanie , jak w chwili obecnej.
  6. Po oględzinach, kosztorysach, pomiarach, odkrywkach, próbach na obiekcie, wykonaniu programu prac konserwatorskich przystępuje Pani do konserwacji przedmiotu, obiektu, elementu, polichromii i innych przedmiotów.
  7. Nie zawsze wykonuje Pani prace konserwatorskie sama. Zdarza się, że jest to np. zabytkowa elewacja, składająca się z wielu elementów zabytkowych tj. kamienia, cegły, glazury, polichromii, rzeźbionego detalu drewnianego lub kamiennego polichromowanego lub nie lub sztukaterii, prac typowo rusznikarskich przy broni jak. np. dorabianie brakującego elementu, oksydowaniu oraz konserwacji mechanizmów zegarów. Wspomnianych prac konserwator nie może wykonywać sam ze względu chociażby na gabaryty obiektu, powinien jednak w tych pracach uczestniczyć. Także specjalista np. zegarmistrz nie wykona sam konserwacji, bez nadzoru osoby uprawnionej. Prowadzi Pani w takich sytuacjach nadzory konserwatorskie, polegające na przebadaniu obiektu, pobraniu próbek do badań, wykonaniu prób własnych na obiekcie, napisaniu odpowiedniego programu prac do zadania oraz weryfikacji prawidłowości jego wykonania przez specjalistów lub firmy specjalizujące się w danym zakresie prac. Zdarza się, że w trakcie prowadzenia nadzoru sama wykonuje Pani konserwacje niektórych elementów, ponieważ nie zawsze istnieje możliwość dokładnego wytłumaczenia właściwego postępowania z elementem, a istnieje zagrożenie zniszczenia zabytku. Każdy etap prac jest przez Panią dokładnie fotografowany jako dokument właściwego przeprowadzenia prac. Po przeprowadzonych pracach jest Pani zobowiązana do napisania dokumentacji powykonawczej z przebiegu prac, wraz z załączeniem do niej zdjęć z przebiegu prac, tak aby kolejni wykonawcy lub konserwatorzy przystępujący po latach do prac wiedzieli jakimi metodami i jakimi preparatami obiekt był konserwowany i aby nie nastąpiła niepożądana reakcja chemiczna przy zastosowaniu niewłaściwych preparatów, po wcześniej użytych. Uprawnienia do przeprowadzenia nadzoru konserwatorskiego posiada jedynie dyplomowany konserwator zabytków.
  8. Czasami także w ramach prowadzonej działalności przygotowuje Pani konkretne egzemplarze przedmiotów zabytkowych na wystawy obrazujące przeprowadzone konserwacje w ramach propagowania i promocji działalności konserwatorskiej. Z uwagi na brak czasu zdarza się to jednak sporadycznie.


Opisane powyżej działania czasami są wykonywane fragmentarycznie – np. zleceniodawca usługi wnioskuje o sporządzenie inwentaryzacji, mającej między innymi wskazać jemu koszt konserwacji, tak jak opisano powyżej tj. w pkt 3, a dalsze prace uzależnia od otrzymania stosownej dotacji lub znalezienia innych form finansowania inwestycji.

Innym przykładem będzie kontynuowanie już zainicjalizowanych prac – istnieje uprzednio przygotowany program konserwatorski (który był wcześniej przygotowany) i po uzyskaniu (aktualizacji) stosownego pozwolenia jest prowadzona dalsza konserwacja przez firmę specjalistyczną, Pani zaś nadzoruje ścisłość i prawidłowość realizacji tego planu – w trakcie dokumentując poszczególne etapy.

Dodatkowo podkreśla Pani, iż nie prowadzi nadzoru konserwatorskiego w rozumieniu art. 38 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, czyli w imieniu konserwatora zabytków.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wobec nakreślonego powyżej stanu faktycznego, odnoszącego się do przewidywanego zakresu wykonanych usług konserwatorskich, przysługuje Pani prawo do korzystania z możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej na warunkach określonych ustawą z dnia 28 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne...


Zdaniem Wnioskodawcy nie przekroczy Pani zakresu zdefiniowanego w pozycji 69 tabeli „konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych”. Uważa Pani, iż jej działalność gospodarcza mieścić się będzie w charakterystyce działalności usługowej, objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej, którą zdefiniowano jako wykonywanie prac konserwatorskich i napraw wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe np. obrazy, ramy, rzeźby, meble, przedmioty muzealne, broń, zbroje, zegary, tkaniny, stroje. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi. Tym samym – w ocenie Strony – będzie ona osobą uprawnioną do korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania podatkiem dochodowym w postaci karty podatkowej.

Wykonując nawet tylko pewną część prac konserwatorskich, wymienionych w 13 punktach standardów dokumentacji prowadzonych prac – także zachowuje Pani prawo do tej formy opodatkowania, gdyż żaden przepis prawa podatkowego nie nakłada obowiązku przeprowadzenia konserwacji od początku do końca tego procesu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.) zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo - usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku Nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do art. 25 ust. 1 podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Usługi w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych, sklasyfikowane zostały pod poz. 69 załącznika Nr 3 do ww. ustawy. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania i opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w poz. 69 załącznika nr 4 do ustawy, zgodnie z którym w zakresie usług konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych mieści się następujący przedmiot działalności: wykonywanie prac konserwatorskich i naprawy wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, np. : obrazy, ramy, rzeźby, meble, przedmioty muzealne, broń, zbroje, zegary, tkaniny, stroje oraz inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi.

Użyte w zacytowanym powyżej przepisie „inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi” pozwala na zakwalifikowaniu tu wszelkich czynności poprzedzających konserwacje oraz następujących po jej zakończeniu tj. m. in. oględziny konserwatorskie, wywiad z inwestorem, konsultacje konserwatorskie, inwentaryzacja obiektu, projekt konserwacji, kosztorys, nadzór konserwatorski, napisanie dokumentacji powykonawczej z przebiegu prac, wraz z załączeniem do niej zdjęć z przebiegu prac.

W powołanych powyżej przepisach ustawodawca nie warunkuje prawa do omawianej formy opodatkowania od tego czy prace konserwatorskie – danego przedmiotu zabytkowego – wykonywane są od początku do końca przez jedną osobę (konserwatora), istotnym jest to, aby prace konserwatorskie i naprawcze dotyczyły przedmiotu artystycznego, uznanego za zabytkowy.

Wobec powyższego, wskazany przez Panią rodzaj wykonywanej działalności gospodarczej, tj. polegający na konserwacji i naprawie przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, podlega opodatkowaniu w formie karty podatkowej, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 25 ww. ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj