Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-602/12-4/MD
z 2 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 4 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2012 r. (data wpływu 19 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z umorzeniem opłat za prowadzenie rachunku bankowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z umorzeniem opłat za prowadzenie rachunku bankowego.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m. in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 12 grudnia 2012 r., Nr IPTPB1/415-602/12-2/MD, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 12 grudnia 2012 r. skutecznie doręczono w dniu 17 grudnia 2012 r., następnie w dniu 19 grudnia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 18 grudnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Bank prowadzi dla rolników rachunki związane z prowadzoną przez nich działalnością rolniczą. W przypadku braku obrotów oraz gdy posiadacz rachunku nie reguluje naliczonych za prowadzenie rachunku opłat, Wnioskodawca ma prawo wypowiedzieć umowę i zamknąć rachunek.

W piśmie z dnia 18 grudnia 2012 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca dodał, iż zamknięcie rachunku może być poprzedzone umorzeniem należnych opłat za prowadzenie rachunku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku umorzenia opłat za prowadzenie rachunku związanego z działalnością rolniczą, Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia deklaracji PIT - 8C z tytułu umorzonych opłat?

W piśmie z dnia 18 grudnia 2012 r., uzupełniającym wniosek, przeformułowano pytanie, które brzmi następująco:

Czy w przypadku umorzenia opłat za prowadzenie rachunku bankowego związanego z prowadzoną działalnością rolniczą, Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia deklaracji PIT-8C, z tytułu umorzonych opłat, tj. obowiązek płatnika, wynikający z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z przychodami określonymi w art. 14 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy, tj. stanowiącymi wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań?

Zdaniem Wnioskodawcy, rachunek rolniczy jest prowadzony w związku z działalnością rolniczą. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest stosowana do przychodów z działalności rolniczej (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Umorzona opłata, zdaniem Wnioskodawcy, stanowi przychód z działalności rolniczej. Rolnik musi posiadać rachunek bankowy, na który wpływają należności za sprzedane płody rolne, dopłaty bezpośrednie. Z rachunku rolnik dokonuje płatności za swoje zobowiązania, jak podatek gruntowy, należności za środki do produkcji rolnej.

W uzupełnieniu wniosku dodano, iż Wnioskodawca nie jest obowiązany do sporządzania, zgodnie z art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, informacji wg. ustalonego wzoru PIT - 8C o wysokości przychodów z tytułu umorzonych opłat za prowadzenie rachunków rolniczych, tj. na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy i przekazywania ich podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla miejsca zamieszkania podatnika.

Określone w art. 14 ust. 2 przychody, są przychodami z działalności gospodarczej, a nie rolniczej, wobec czego art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do sporządzania informacji dotyczącej rolników z tytułu umorzonych zobowiązań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Działalnością rolniczą, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący.

Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej - nie stanowią przychodów z tej działalności.

Jak wynika z powyższego, umorzenie opłat za prowadzenie rachunku bankowego nie może być uznane za przychód z działalności rolniczej, zatem podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 wstawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W punkcie 9 tegoż przepisu, jako źródło przychodów wymieniono inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zauważyć należy, że powołany wyżej przepis wymienia pewne rodzaje przychodów stanowiących katalog o charakterze otwartym, a tym samym nie rozstrzyga ostatecznie co jest przychodem z innych źródeł. Użycie przez ustawodawcę zwrotu „w szczególności” przesądza, iż przedmiotowy katalog nie ma charakteru zamkniętego. W katalogu tym będą mieściły się zatem przychody niemieszczące się w źródłach przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy i jednocześnie niewymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych przewidzianych w tej ustawie.

W świetle powyższego, należy uznać, iż w sytuacji gdy rachunki bankowe były zakładane dla osób fizycznych, w przedmiotowej sprawie dla rolników, korzyści jakie osiąga posiadacz tego rachunku z tytułu umorzenia opłat za prowadzenie tego rachunku bankowego stanowią nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co skutkuje powstaniem przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi dla rolników rachunki związane z prowadzoną przez nich działalnością rolniczą. W przypadku braku obrotów oraz gdy posiadacz rachunku nie reguluje naliczonych za prowadzenie rachunku opłat, Wnioskodawca ma prawo wypowiedzieć umowę i zamknąć rachunek. Zamknięcie rachunku może być poprzedzone umorzeniem należnych opłat za prowadzenie rachunku.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż w przypadku umorzenia posiadaczowi rachunku bankowego (rolnikowi - osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) opłat za prowadzenie rachunku bankowego, Wnioskodawca, jako płatnik, zobowiązany jest wypełnić obowiązek nałożony przez art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli wystawić informację PIT-8C.

Wskazać również należy, iż korzyści jakie osiąga posiadacz rachunku z tytułu umorzenia opłat za prowadzenie rachunku bankowego stanowią nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co skutkuje powstaniem przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Nie jest to przychód ani z działalności rolniczej, jak również z działalności gospodarczej, zatem w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania powołany przez Wnioskodawcę art. 14 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, za przychód z działalności gospodarczej uznaje się również wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 6, w tym z tytułu zaciągniętych kredytów (pożyczek), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj