Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-758/07-2/ASi
z 14 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-758/07-2/ASi
Data
2008.03.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
osoba bezrobotna
rozliczanie podatku od towarów i usług
środki finansowe
urząd pracy


Istota interpretacji
Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług z faktury VAT dokumentującej nabycie środków finansowych otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy.



Wniosek ORD-IN 256 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2007r. (data wpływu 17 grudnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług z faktury VAT dokumentującej nabycie środków

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług z faktury VAT dokumentującej nabycie środków finansowych otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Strona w grudniu 2004r. otrzymała od Powiatowego Urzędu Pracy środki na podjęcie działalności gospodarczej – z programu „Aktywizacja zawodowa osób długotrwale bezrobotnych”. Z tych środków Strona kupiła w lutym 2005r. między innymi meble biurowe: biurko, fotel, meble systemowe, które zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów roku 2005r. (żadne z nich nie przekraczało kwoty 3.500 zł)i odliczyła VAT na zasadach ogólnych. Na zakup tych mebli Wnioskodawczyni otrzymała z Urzędu Pracy środki na kwotę netto faktury, VAT zapłaciła z własnych środków. Jednocześnie otrzymanych środków nie pokazano nigdzie jako przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni postąpiła prawidłowo odliczając VAT z faktury dokumentującej zakup dofinansowany z Urzędu Pracy...

Zdaniem Wnioskodawczyni, możliwość zaliczenia takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów powoduje, że brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi przeszkody w odliczeniu podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych towarów. A zatem jeśli ich nabycie nastąpiło w związku z wykonywaną działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, można też odliczyć podatek naliczony przy nabyciu towarów za środki z przedmiotowej dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem w przypadku, gdy wystąpi związek nabywanych przez przedsiębiorcę towarów ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik będzie mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym zakupem.

Przypadku, gdy podatnik mimo dokonywania zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, określone zostały m.in. w art. 88 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. I tak zgodnie z przepisem z ust. 1 pkt 2 wymienionego art. 88, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jeżeli zatem podatnik nabył towary i usługi, a na podstawie przepisów o podatku dochodowym (kwestia zaś ta podlega odrębnej interpretacji indywidualnej) wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów, w przypadku, gdy wydatki te związane są z działalnością opodatkowaną istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o naliczony.

Biorąc zatem pod uwagę powołane wcześniej przepisy, uznać należy, że w przypadku, sfinansowania przez Urząd Pracy dokonanych przez podatnika zakupów związanych z wyposażeniem biura w ramach programu „Aktywizacja zawodowa osób długotrwale bezrobotnych” podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z refundowanymi zakupami, o ile wyposażenie to służyć będzie sprzedaży opodatkowanej, jak w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj