Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-9/08-2/GZ
z 27 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-9/08-2/GZ
Data
2008.03.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
częstotliwość
działalność rolnicza
grunt niezabudowany
grunty
nieruchomości
sprzedaż gruntów
stawki podatku


Istota interpretacji
Dostawa działek wydzielonych z gruntu zakupionego w 1997 r., a przeznaczonych pod aktywizację gospodarczą.



Wniosek ORD-IN 511 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani H. W. przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2007 r. (data wpływu 27 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy nieruchomości niezabudowanej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy nieruchomości niezabudowanej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany jest rolnikiem indywidualnym i właścicielem gospodarstwa rolnego. W skład tego gospodarstwa wchodzi m.in. działka nr 49/3 o wielkości 32,8 ha. Wnioskodawca jest jej właścicielem od 1997 r. W najbliższym czasie Zainteresowany zamierza sprzedać część tego terenu, tzn. działkę o nr 49/7 o wielkości 1,0953 ha (wydzieloną z działki 49/3), która nie jest uprawiana i leży odłogiem, a która ma przeznaczenie aktywizacji gospodarczej.

W najbliższym czasie (za 2-3 miesiące) Zainteresowany zamierza sprzedać kolejną działkę nr 49/5, która również jest ugorem i ma status aktywizacji gospodarczej.

Wnioskodawca podkreśla, że nie jest płatnikiem podatku VAT, płaci podatek rolny od posiadanego gruntu, opłaca składki KRUS, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, utrzymuje się z rolnictwa.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w takim przypadku Wnioskodawca jest zobligowany do sprzedaży przedmiotowego terenu wraz z podatkiem VAT w wysokości 22%... Czy sprzedając działkę nr 49/5 również powinien pobrać podatek 22% VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym nie zachodzi potrzeba uiszczenia 22% podatku VAT, ponieważ nie prowadzi on działalności gospodarczej – handlu gruntami. Poza tym grunt nie jest uprawiany, leży odłogiem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na podstawie art. 15 ust 2 cyt. ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Zasady wykładni językowej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej prowadzą do wniosku, że działalność gospodarczą stanowi nie tylko działalność częstotliwa, czyli stała i powtarzalna, ale także jednorazowa czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar częstotliwości, przy czym czynność powinna być wykonana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

Wśród aktywności wskazanych w definicji działalności gospodarczej z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wymieniono „wszelką działalność <…> handlowców”, czyli podmiotów trudniących się handlem. Według „Uniwersalnego słownika języka polskiego” PWN pod red. S. Dubisza i E. Sobol (wersja internetowa – www. sjp.pwn.pl) „handel” oznacza działalność polegającą na kupnie, sprzedaży lub wymianie towarów i usług. Pod pojęciem handlu rozumie się dokonywanie w sposób zorganizowany zakupów towarów w celu ich odsprzedaży.

Z tak określonego pojęcia działalności gospodarczej wynika również, że dla celów podatku od towarów i usług nie jest konieczne, aby działalność była działalnością zarobkową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorców). Decydujące znaczenie ma także częstotliwość dokonywania czynności.

W efekcie dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy sprzedawcy można przypisać znamiona działalności gospodarczej, prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „zamiar”, jak również nie precyzuje pojęcia „sposób częstotliwy”, w każdym przypadku należy badać, czy intencją wykonującego określone czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jednokrotnie).

W oparciu o przestawiony stan przyszły, można działaniom Zainteresowanego przypisać znamiona częstotliwości, które wynikają z faktu dokonania podziału przedmiotowych nieruchomości gruntowych i zamiaru ich sprzedaży z określonym zyskiem oraz powtarzalności tej czynności.

Ponieważ Wnioskodawca dokonał: zakupu przedmiotowej nieruchomości, wydzielenia części gruntu i podzielenia go na działki oraz zamierza w niedalekiej przyszłości sprzedać następną z posiadanych nieruchomości gruntowych stwierdza się, że dokonał czynności, które świadczą o zamiarze dostawy gruntów w sposób częstotliwy. Tym samym zachowanie Wnioskodawcy spełnia znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT.


Istotną kwestią jest również fakt, iż przedmiotowa nieruchomość była częścią gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest rolnikiem posiadającym gospodarstwo rolne, a obecnie zamierza dokonać sprzedaży działki wydzielonej z posiadanego gospodarstwa.

Rolnik ryczałtowy, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy korzysta tylko ze zwolnienia od podatku w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych.

Jeśli więc osoba taka wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Definicja działalności rolniczej i rolnika ryczałtowego została wprowadzona ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 68, poz. 805) i zaczęła obowiązywać od dnia 4 września 2000 r.

Wnioskodawca w złożonym wniosku zaznaczył, że w chwili obecnej przedmiotowe nieruchomości leżą odłogiem. Jednak jeśli w okresie od chwili objęcia działalności rolniczej zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do chwili sprzedaży były one wykorzystywane przez Zainteresowanego w celu prowadzenia działalności rolniczej to fakt ten dodatkowo potwierdza, iż dostawa przedmiotowych działek nie jest sprzedażą majątku osobistego, tylko części posiadanego przedsiębiorstwa (gospodarstwa rolnego).

W oparciu o powyższą analizę aktów prawnych i opisu towarzyszącego mu zdarzenia przyszłego, stwierdza się, że dostawa przedmiotowych działek 49/7 i 49/5 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką w wysokości 22% (art. 41 ust. 1 ustawy).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj