Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-29A/08/WW
z 25 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-29A/08/WW
Data
2008.04.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
biblioteki
czynności niepodlegające opodatkowaniu
działalność kulturalna
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy Jednostka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu dofinansowanego z programów pomocowych UE?



Wniosek ORD-IN 933 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lutego 2008 roku "K" złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


"K" jest instytucją kultury działającą na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach (Dz. U. z 1997 roku Nr 85, poz. 539 ze zm.), ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 roku Nr 13, poz. 123 ze zm.) oraz ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 roku Nr 249, poz. 2104 ze zm.).

Usługi bibliotek - zgodnie z art. 14 ustawy o bibliotekach - są ogólnie dostępne i bezpłatne. Usługi nieodpłatnego wypożyczania książek i wydawnictw przez bibliotekę nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Poza usługami wypożyczania książek i wydawnictw instytucja wykonuje usługi, które zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu, do usług tych należą min. wypożyczanie kaset video, karty dostępu, konferencje, szkolenia, sprzedaż własnych wydawnictw, usługi ksero, usługi poligraficzne i introligatorskie, wynajmy sal i pokoi hotelowych, dzierżawy. Przychody ze sprzedaży stanowią około 5% przychodów. Na działalność statutową (pokrycie kosztów związanych z bieżącą eksploatacją, np. energia elektryczna, ogrzewanie, remonty, konserwacje, telekomunikacja) instytucja otrzymuje dotację podmiotową.

Ponieważ nie jest możliwe całkowite wyodrębnienie czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, instytucja pomniejsza kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, natomiast od czynności związanych wyłącznie z działalnością statutową instytucja nie odlicza podatku naliczonego od dokonanych zakupów.

W latach 2008-2010 instytucja będzie realizowała programy inwestycyjne ze środków pochodzących w części z budżetu, a w części z funduszy pomocowych w formie dotacji rozwojowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt „Modernizacja budynku "K" przy ul. D.” ma być realizowana w latach 2008-2010, nakłady planowane są na poziomie 6.400.000zł.

Budynek przy ul. D., którego dotyczy program, służy w większości do prowadzenia zadań statutowych, znajdują się tam zbiory zabytkowe, unikatowe zbiory rękopiśmiennicze, ikonograficzne, kartograficzne, dzieła z zakresu filozofii i kultury dalekiego wschodu oraz dokumenty życia społecznego, zbiory te są udostępniane czytelnikom bezpłatnie (działalność ta nie podlega ustawie VAT). W suterenie budynku mieści się dział reprografii, oddział konserwacji zbiorów oraz pracownia plastyczna. W większości prace wykonywane przez te działy służą działalności statutowej biblioteki, niemniej zdarza się również sprzedaż opodatkowana. Zakres prac, jaki ma obejmować projekt to wymiana sieci grzewczej i elektrycznej, klimatyzacja, winda, wyposażenie min. w meble, sprzęt wystawienniczy, pełną komputeryzację, zabezpieczenia przed kradzieżą. Komputeryzacja polegać będzie na zakupie komputerów służących wyłącznie działalności statutowej, pozwalających na pracę w systemie bibliotecznym (informatycznym). Wykorzystane będą do udostępniania katalogu czytelnikom, udostępniania cyfrowych, zdygitalizowanych wersji zbiorów (min. rękopisów, starodruków, zbiorów ikonograficznych i dźwiękowych), opracowań zbiorów, w tym katalogów, udostępnianie (wypożyczenie) zbiorów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w związku z realizacją zadania „Modernizacja budynku "K"przy ul. D.” instytucja będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług, wynikającego z faktur dotyczących realizacji tego projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy instytucja nie będzie mogła odliczyć podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji projektu.

Przewidywane prace modernizacyjne obejmować będą budynek, w którym znajdują się działy udostępniania zbiorów, jak również muzeum literatury, do którego wstęp, na równi ze wstępem do bibliotek jest bezpłatny. Problemem mogłaby być suterena oraz to, że każdy czytelnik chcący wypożyczyć książkę musi posiadać kartę czytelnika, karta jest wydawana (sprzedawana po kosztach) raz na pięć lat. Plan modernizacji budynku przy ul. D. jednak nie przewiduje prac w suterenie, prace modernizacyjno- remontowe w tej części zostały wykonane w latach wcześniejszych. Karta czytelnika służąca jego identyfikacji sprzedawana jest w innym budynku biblioteki i nie stanowi biletu wstępu do biblioteki. Komputery nie będą służyły do czynności opodatkowanych (sporządzanie umów cywilno-prawnych, płatnego dostępu do Internetu, itp.). W ocenie Wnioskodawcy projekt służyć będzie wyłącznie działalności statutowej, polegającej - mocą ustawy o bibliotekach - na bezpłatnym świadczeniu usług i które nie wypełniają dyspozycji przepisów art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj