Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-169/08/PS
z 13 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-169/08/PS
Data
2008.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
partycypacja
przychód
towarzystwo budownictwa społecznego


Istota interpretacji
Czy kwoty partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych, określone w art. 29 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, które wpłynęły do Podatnika w 2007 roku i które uregulowane są umową partycypacyjną z 2007 roku oraz aneksem z miesiąca marca 2008 roku, są przychodem podatkowym, od którego należy zapłacić podatek dochodowy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia przychodu dotyczącego wpłat z tytułu partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych - jest prawidłowe


UZASADNIENIE


W dniu 19 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia przychodu dotyczącego wpłat z tytułu partycypacji w kosztach budowy lokali.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka funkcjonuje na podstawie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. W 2007 roku Towarzystwo zawarło umowy o partycypację w kosztach budowy lokali mieszkalnych w wysokości 10% tych kosztów. W umowie nie przewidziano zwrotu wpłaconych kwot partycypacji oraz zasad regulujących sposób zwrotu tych partycypacji. Na podstawie umów partycypanci wpłacili na rachunek Podatnika ustalone kwoty. Partycypantami są osoby fizyczne, inne niż najemcy, w obowiązującym Towarzystwo stanie prawnym, o którym mowa w art. 29 ww. ustawy w brzmieniu z dnia 26 października 1995 roku, który stanowił, że pracodawca, działając w celu uzyskania mieszkań dla swych pracowników, a także inne osoby mające interes w uzyskaniu mieszkań przez wskazane przez nie osoby trzecie mogą zawierać z towarzystwem umowy w sprawie partycypacji w kosztach budowy tych mieszkań. W obecnym uregulowaniu prawnym art. 29 tej ustawy, ustawodawca dąży do tego, aby partycypacje miały charakter zwrotny, po to aby partycypanta nie wiązać z jednym miejscem pobytu. By wyjść partycypantom naprzeciw, zgodnie z ich interesem i zamysłem ustawodawcy, Spółka zamierza zawrzeć w miesiącu marcu 2008 roku aneksy do przedmiotowych umów, w których przewidziano zwrot wpłaconych kwot partycypacji z uwzględnieniem waloryzacji, tj. zapewnienie partycypanta, że w przypadku zakończenia najmu i opróżnienia lokalu, kwota partycypacji podlega zwrotowi w wysokości stanowiącej odsetek aktualnej wartości odtworzeniowej lokalu równy udziałowi wniesionej przez partycypanta kwoty partycypacji w kosztach budowy. Termin wejścia w życie aneksu strony ustaliłyby na dzień zawarcia podstawowej umowy partycypacyjnej, tj. w 2007 roku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy kwoty partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych, określone w art. 29 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, które wpłynęły do Podatnika w 2007 roku i które uregulowane są umową partycypacyjną z 2007 roku oraz aneksem z miesiąca marca 2008 roku, są przychodem podatkowym, od którego należy zapłacić podatek dochodowy...


Zdaniem Podatnika kwota partycypacji wniesiona do Spółki przez partycypanta w 2007 roku stanowiłaby w swej istocie świadczenie zwrotne i nie wypełniałaby dyspozycji art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Partycypacja taka nie powiększa aktywów majątkowych Spółki. W związku z tym Towarzystwo stoi na stanowisku, iż od tego rodzaju partycypacji nie ma obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zasady działania towarzystw budownictwa społecznego określone zostały w rozdziale 4 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1070 ze zm.). Zgodnie z art. 23 ust. 1 powołanej ustawy towarzystwa budownictwa społecznego mogą być tworzone w formie:


  1. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością,
  2. spółek akcyjnych,
  3. spółdzielni osób prawnych.


Z treści art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy wynika z kolei, iż przedmiotem działania towarzystwa jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu.

Towarzystwo może również:


  1. nabywać budynki mieszkalne,
  2. przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu,
  3. wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach towarzystwa,
  4. sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi jego własności, z tym że powierzchnia zarządzanych budynków niemieszkalnych nie może być większa niż powierzchnia zarządzanych budynków mieszkalnych,
  5. prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).


Art. 29 ust. 1 tej ustawy stanowi, że pracodawca, działając w celu uzyskania lokali mieszkalnych dla swoich pracowników, a także osoby prawne mające interes w uzyskaniu lokali mieszkalnych przez wskazane przez nie osoby trzecie mogą zawierać z towarzystwem umowy w sprawie partycypacji w kosztach budowy tych lokali. Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 2 ustawy powiat, gmina lub związek międzygminny, działając w celu podnajmowania lokali mieszkalnych osobom fizycznym, może zawierać z towarzystwem umowy w sprawie partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych, których będzie najemcą. Pracodawcy, a także inne osoby, które zawarły z towarzystwem umowę w sprawie partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych, z wyłączeniem umów, o których mowa w ust. 2, mogą bez zgody towarzystwa dokonywać przeniesienia praw i obowiązków wynikających z tych umów na rzecz wskazanych przez siebie najemców (art. 29 ust. 4).

Z przepisu art. 29a ust. 1 cytowanej ustawy wynika z kolei, iż osoba fizyczna może zawrzeć z towarzystwem umowę w sprawie partycypacji w kosztach budowy lokalu mieszkalnego, którego będzie najemcą. Kwota partycypacji w kosztach budowy lokalu mieszkalnego uzyskana od osób, o których mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 30% kosztów budowy tego lokalu (art. 29a ust. 2). W przypadku zakończenia najmu i opróżnienia lokalu kwota partycypacji, o której mowa w ust. 1, podlega zwrotowi najemcy nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu. W dniu zwrotu kwota partycypacji powinna odpowiadać kwocie stanowiącej odsetek aktualnej wartości odtworzeniowej lokalu równy udziałowi wniesionej przez najemcę kwoty partycypacji w kosztach budowy lokalu (art. 29a ust. 3). W przypadku gdy umowa najmu uzależnia termin zwrotu kwoty partycypacji od zawarcia umowy najmu danego lokalu z następnym najemcą, zwrot kwoty partycypacji następuje z dniem zawarcia tej umowy, jednak nie później niż w terminie, o którym mowa w ust. 3.

Kwestę przychodów podatkowych reguluje natomiast art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika. Bez znaczenia również jest źródło pochodzenia tych środków. Należy zatem zauważyć, iż z samej istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem może być tylko ta wartość, która definitywnie wchodzi do majątku podatnika. W związku z powyższym, użyty w cytowanym wyżej przepisie termin „otrzymane” należy rozumieć jako uzyskane definitywnie. Zatem jako przychody podatkowe kwalifikowane są jedynie bezzwrotne przysporzenia majątkowe.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zawarła w 2007 roku umowy o partycypacje w kosztach budowy mieszkań w trybie art. 29 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Na podstawie tych umów partycypanci wpłacili na rachunek Towarzystwa ustalone kwoty. W miesiącu marcu 2008 roku Spółka zamierza zawrzeć aneksy do przedmiotowych umów, w których przewidziano zwrot wpłaconych kwot partycypacji. Termin wejścia w życie aneksów strony ustaliłyby na dzień zawarcia podstawowej umowy partycypacyjnej, tj. w 2007 roku.

Mając więc na względzie przedstawione okoliczności jak i powołane przepisy art. 29 i art. 29a ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego stwierdzić należy, iż co do zasady kwoty partycypacyjne wpłacane towarzystwu przez przyszłych najemców mają charakter zwrotny. W związku z powyższym kwoty wpłacone na podstawie przedmiotowych umów objętych aneksem, w związku treścią art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią przychodu dla celów tego podatku, z uwagi, iż nie mają definitywnego charakteru przysporzenia majątkowego. Ewentualny przychód podatkowy powstanie u Podatnika w momencie rozliczenia tych kwot w związku zakończeniem najmu i opróżnieniem lokalu przez najemcę.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj