Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-214/08/AZb
z 5 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-214/08/AZb
Data
2008.05.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
warunki zwolnienia
wysokość obrotów
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy w roku 2009 kwoty 50.000,00 zł, czy Wnioskodawca po 36 miesiącach będzie mógł ponownie skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT?



Wniosek ORD-IN 572 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnego Ośrodka Kultury w M., przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008r. (data wpływu 7 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do ponownego zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do ponownego zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gminny Ośrodek Kultury w M. jest podatnikiem podatku VAT od lipca 2007r. Wnioskodawca jest instytucją kultury, która otrzymuje z Urzędu Gminy środki na swoje utrzymanie w postaci dotacji. Wnioskodawca uzyskuje również przychody z tytułu promocji i reklamy różnych firm podczas organizowanych imprez. Dotychczas wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT przekroczyła 50.000,00 zł.

Z uwagi na fakt, iż koszty Wnioskodawcy są wyższe od przychodów, w deklaracjach VAT-7 cały czas występuje podatek do przeniesienia na kolejne miesiące. Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT nie przekroczy łącznie w 2009 roku kwoty 50.000,00 zł. Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy w roku 2009 kwoty 50.000,00 zł, czy Wnioskodawca po 36 miesiącach będzie mógł ponownie skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do ponownego zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT od dnia 1 sierpnia 2010r. przy spełnieniu następujących warunków:

  • przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy łącznie w roku 2009 kwoty 50.000,00 zł;
  • Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT

- oraz w sytuacji, gdy przepis art. 113 ust. 1 ustawy nie ulegnie zmianie (pozostanie kwota określona w art. 113 ust. 1 w wysokości 50.000,00 zł lub będzie ona większa).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z treścią z art. 113 ust. 2 ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy o VAT podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Ponadto należy zauważyć, iż na mocy art. 113 ust. 13 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw m.in.:
    - wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali;
    - towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, (z wyłączeniem dostaw towarów wymienionych w przepisie art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b));
    - nowych środków transportu;
    - terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT od lipca 2007r. Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT nie przekroczy łącznie w 2009 roku kwoty 50.000,00 zł. Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

W świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podatnik będzie mógł skorzystać z ponownego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • od chwili utraty prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia musi upłynąć okres trzech lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia;
  • podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, tj. kwoty 50.000 zł;
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

W świetle powołanego wyżej przepisu ponowne skorzystanie przez podatnika ze zwolnienia podmiotowego w trakcie roku podatkowego możliwe jest pod warunkiem, że podatnik nie przekroczy w danym roku (tj. w roku 2010) określonej wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, umożliwiającej mu skorzystanie z tego zwolnienia.

Należy zatem zaznaczyć, iż jeżeli w danym roku podatkowym (tj. w roku 2010) wartość sprzedaży Wnioskodawcy przekroczy kwotę 50.000 zł, to Wnioskodawca utraci prawo do skorzystania ze zwolnienia, zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 113 ust. 5 ustawy o VAT.

Należy również zauważyć, iż termin uprawnienia wynikającego z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT nie został określony, co oznacza, iż podatnik może w dowolnym okresie roku podatkowego (oczywiście pod warunkiem, iż upłynęły 3 lata, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia) skorzystać z ponownego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Tutejszy organ podatkowy jednocześnie nadmienia, iż podatnik podejmujący decyzję o skorzystaniu z przysługującego mu na mocy art. 113 ust. 11 ustawy o VAT prawa ponownego zwolnienia od podatku od towarów i usług obowiązany jest zgłosić tę zmianę Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, składając formularz VAT-R ze wskazaniem miesiąca, od którego zamierza korzystać z ww. zwolnienia (art. 96 ust. 12 ustawy o VAT).

Reasumując, w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca - począwszy od dnia 1 sierpnia 2010r. (tj. po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia) - będzie mógł ponownie skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, przy założeniu, iż przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy łącznie w poprzednim roku podatkowym (tj. 2009 roku), jak również w danym roku (tj. 2010r.) kwoty 50.000,00 zł, oraz Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności wyłączających go ze zwolnienia, wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym obecnie) kwota warunkująca zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynosi 50.000,00 zł. Jednakże tut. organ zauważa, iż nie jest w stanie przewidzieć, jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za dwa lata, tj. czy obecnie obowiązujący stan prawny pozostanie nadal aktualny w roku 2010, oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj