Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-877/08-4/JB
z 5 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-877/08-4/JB
Data
2008.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
stawka
stawki podatku
usługi budowlane
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wys. 7% do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu wykonanych do 31.12.2007, w sytuacji, gdy faktura dokumentująca te usługi wystawiona zostanie w 2008r.



Wniosek ORD-IN 405 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2008 r. (data wpływu 6 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu wykonanych do dnia 31 grudnia 2007 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu wykonanych do dnia 31 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W umowie na wykonanie kanalizacji i oczyszczalni ścieków zwartej z przedsiębiorstwem „T” nastąpiło wydzielenie stawki 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i 22% do pozostałych robót. Wyodrębnienie to zostało poparte dokumentacją projektową i kosztorysową. Z dniem 1 stycznia 2008 r. nie obowiązuje preferencyjna stawka 7% w stosunku do budowy infrastruktury towarzyszącej. Na dzień 31 grudnia 2007 r. przedmiotowa inwestycja została zrealizowana w około 10%, przy czym stopień realizacji inwestycji określono na podstawie prowadzonej dokumentacji.

Faktura za roboty wykonane do dnia 31 grudnia 2007 r. została wystawiona w dniu 29 kwietnia 2008 r., gdzie termin zapłaty określono w miesiącu maju 2008 r. Gmina otrzymała przedmiotową fakturę dnia 30 kwietnia 2008 r. Do faktury został dołączony protokół odbioru wykonanych robót w okresie od dnia 30 października 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina powinna uznać fakturę wystawioną przez firmę realizującą zadanie inwestycyjne w zakresie budowy kanalizacji i oczyszczalni ścieków (zrealizowanej w około 10%), w której to fakturze zastosowano stawkę podatku w wysokości 7% w stosunku do robót budowlano-montażowych dotyczących budowy infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym, wykonanych do dnia 31 grudnia 2007 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, roboty wykonane w 2007 r. w zakresie budowy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, powinny być opodatkowane stawką 7%. Wyodrębnienie może być oparte na podstawie dokumentacji częściowego protokołu odbioru robót lub inwentaryzacji wykonanych robót.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosowało się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ww. przepisie, należy rozumieć roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 ustawy).

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu – stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy - obejmowała:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
    - jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z analizy powołanych wyżej przepisów, jednoznacznie wynika, że do dnia 31 grudnia 2007 r. zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7%, mogło mieć miejsce tylko w przypadku, kiedy roboty budowlano-montażowe dotyczyły infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkalnego. Zatem w przypadku, gdy infrastruktura miała charakter towarzyszący zarówno budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należało dla zastosowania właściwej stawki podatku wydzielić tę część, która związana była z budownictwem mieszkaniowym. Rozdziału tego można było dokonać np. na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.

W tym miejscu podkreślić należy, iż wykonanie przez podatnika roboty budowlanej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, powoduje obowiązek rozliczenia tego podatku według stawek obowiązujących w dniu wykonania tej czynności. Zatem usługi związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, które zostały wykonane przed dniem 31 grudnia 2007 r., dla których obowiązek podatkowy (o którym mowa w art. 19 ust. 13 cyt. ustawy) powstał po 1 stycznia 2008 r., podlegają opodatkowaniu wg stawek obowiązujących dla tych czynności do dnia 31 grudnia 2007 r. Usługi budowlane związane z infrastrukturą towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu zakończone w grudniu 2007 r. (za które nabywca usługi nie dokonał zapłaty) należy opodatkować 7% stawką podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje inwestycję w zakresie budowy kanalizacji i oczyszczalni ścieków. Przedsiębiorstwo „T” z tytułu usług wykonanych do dnia 31 grudnia 2007 r. wystawiło Gminie w dniu 29 kwietnia 2008 r. fakturę VAT, stosując stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% do robót budowlano-montażowych dotyczących budowy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

W świetle powyższego należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż wykonawca (przedsiębiorstwo „T”) ma prawo zastosować stawkę w wysokości 7% do robót związanych z budową infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu wykonanych do dnia 31 grudnia 2007 r. Rozdziału świadczonych usług budowlanych można dokonać, jak proponuje Wnioskodawca, w oparciu o dokumentację, protokół odbioru robót lub inwentaryzację robót, o ile metoda ta pozwoli na ustalenie, jaka część budowanej infrastruktury związana jest z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj