Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-312/08-6/MM
z 21 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-312/08-6/MM
Data
2008.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Udziały gmin w podatku


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
pracownik
siedziba firmy
zakład


Istota interpretacji
Czy w związku z zatrudnieniem pracownika, dla którego miejsce wykonania pracy określono jako obszar danej miejscowości, należy sporządzić informację o zakładach (oddziałach) CIT-ST/A zgodnie z art. 28 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654) i rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 230, poz. 1693)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 23.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie udziału gminy w podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem w dniu 21 lipca 2008 r., 12 sierpnia 2008 r. i 13 sierpnia 2008 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie udziału gminy w podatku dochodowym od osób prawnych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zatrudnia pracownika, dla którego w umowie o pracę określono miejsce wykonywania pracy na terytorium innej jednostki samorządu terytorialnego niż wynikająca z miejsca siedziby Spółki. Umowę o pracę zawarto w 2008 roku. Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z dnia 13.11.2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966 ze zm.) wynika, że zakładem (oddziałem) jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są zobowiązani składać do urzędu skarbowego informacje CIT-ST i CIT-ST/A sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 230, poz. 1693 od 01.01.2008 r.) w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym Spółka zobowiązana jest do sporządzenia informacji CIT-ST.

Z umowy o pracę wynika, że pracownik świadczy pracę na terenie określonego obszaru, tj. miejscowości znajdującej się na terytorium innej jednostki samorządu terytorialnego niż siedziba Spółki. W umowie o pracę nie podano żadnego konkretnego adresu. Pracownik został zatrudniony jako doradca ds. prywatyzacji – zakupu zakładu znajdującego się na terytorium danej miejscowości.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z zatrudnieniem pracownika, dla którego miejsce wykonania pracy określono jako obszar danej miejscowości, należy sporządzić informację o zakładach (oddziałach) CIT-ST/A zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654) i rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 230, poz. 1693)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w wypadku kiedy zgodnie z art. 10 pkt 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966) zakładem (oddziałem) jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, które nie jest wyodrębnionym organizacyjnie zakładem, nie powstaje po stronie Spółki obowiązek składania informacji o zakładach (oddziałach) CIT-ST/A.


Zdaniem Spółki, informacja ta dotyczy tylko wyodrębnionych organizacyjnie zakładów. Wskazuje na to m.in. formularz informacji CIT-ST/A w którym należy podać:

  • datę rozpoczęcia działalności, a nie zatrudnienia pracownika,
  • adres zakładu, zawierający m.in. nazwę ulicy, nr domu, nr lokalu, kod pocztowy, co w wypadku określenia miejsca pracy jako miejscowości nie jest możliwe,
  • nazwę pełną i skróconą oddziału.


Określenie miejsca pracy jako określony obszar, tj. miejscowość, nie jest organizacyjnie wyodrębnionym zakładem ani jego zorganizowaną częścią, to znaczy nie jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak również działalność prowadzona na tym obszarze nie spełnia wymogów definicji oddziału wynikającej z art. 5 ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z której wynika, że oddział to wyodrębniona organizacyjnie i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.


Informację, że CIT-ST/A dotyczy tylko wyodrębnionych organizacyjnie zakładów i oddziałów Spółka uzyskała również telefonicznie z Krajowej Informacji Podatkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj