Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-440/08-3/EN
z 14 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-440/08-3/EN
Data
2008.08.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi
usługi radiowo-telewizyjne


Istota interpretacji
Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować na świadczone przez Wnioskodawcę usługi „C...” sklasyfikowane wg PKWiU 64.20.30-00.00 jako „usługi radia i telewizji kablowej”?



Wniosek ORD-IN 322 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2008 r. (data wpływu 15 maj 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi „C…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi „C…”.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest operatorem usług telekomunikacyjnych, w związku z rosnącą konkurencją na rynku w zakresie tych usług, w celu wzrostu przychodów i utrzymania pozycji na rynku podjął decyzję o uatrakcyjnieniu i poszerzeniu oferty świadczonych usług. W tym celu wprowadził na rynek usługę o nazwie „D….”.

„D…” jest usługą przewodowej telewizji cyfrowej, oferującą m.in. rozbudowane możliwości interakcji oraz usługi „na żądanie” jak np. W…, T…, C… .

Jako medium transmisyjne usługa ta wykorzystuje posiadaną przez Wnioskodawcę sieć szerokopasmową obsługującą protokół IP, dotychczas wykorzystywaną przede wszystkim do świadczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu w technologii A…, przy czym nie korzysta ona z Internetu, a z odseparowanej i zabezpieczonej części sieci telekomunikacyjnej. Z usługi można korzystać mając podłączony telewizor do sieci za pośrednictwem tzw. przystawki telewizyjnej S… pełniącej rolę dekodera cyfrowego sygnału I….

W ramach usługi „Wideo na żądanie” abonent posiada zdalny (on-line) dostęp do zasobów filmowych i innych nagranych materiałów, który przypomina korzystanie z wirtualnej wypożyczalni wideo. Posługując się specjalnym pilotem do S… i menu wyświetlanym na ekranie telewizora, abonent może odszukać interesujący go tytuł, a po zapoznaniu się z podstawowymi informacjami na jego temat, ewentualnie po obejrzeniu zwiastuna, wypożyczyć go bez wychodzenia z domu. Materiał, do którego abonent uzyska dostęp ma następujące funkcjonalności:

  • wybór ustawień przez menu główne m.in. język, napisy, format obrazu, itp.
  • interakcja z materiałem: zatrzymanie, odtwarzanie, przewijanie w przód i w tył, odtwarzanie od początku, itp.

„C…” jest usługą umożliwiającą nagranie materiału na żądanie (w ramach wybranego kanału telewizyjnego), a następnie jego odtwarzanie - nagrywanie materiału odbywa się po stronie Operatora, a nie abonenta. Za dokonanie nagrania materiału pobierana jest opłata, która jest zróżnicowana w zależności od typu i rodzaju materiału oraz kanału, w ramach którego nagrywany jest materiał. Nagrany materiał ma te same cechy, co materiał źródłowy (np. jakość obrazu, te same ścieżki foniczne) oraz następujące interakcje: zatrzymanie, odtwarzanie, przewijanie w przód i tył, itp.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Wnioskodawca działając na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze. zm.) zwraca się z zapytaniem w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w przedmiocie określenia stawki podatku dla usługi „C…"...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z otrzymaną interpretacją Urzędu Statystycznego w Ł… (sygn. OK.-…) opisane usługi przewodowej telewizji cyfrowej I… umożliwiające dostęp do bibliotek z wybranymi filmami tj. „W…” oraz usługi „C…”, umożliwiające nagrywanie przez Operatora materiałów żądanych przez abonenta mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 64.20.30-00.00 „Usługi radia i telewizji kablowej”.

W związku z powyższym Zainteresowany uznał, że usługi „C…” powinny być opodatkowane stawką VAT 7% na podstawie art. 41 ust. 2 jako wymienione w poz. 151 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy – mocą art. 41 ust. 2 ustawy – stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, pod poz. 151 – symbol PKWiU ex 64.20.3 wymieniono usługi radia i telewizji kablowej, z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. działalności agencji reklamowych.

Zamieszczenie przedrostka „ex” przed symbolem PKWiU oznacza, że wskazana pozycja dotyczy tylko danego wyrobu czy usługi z danego grupowania.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz wskazany przez Wnioskodawcę – dla usługi „C…” – symbol PKWiU 64.20.30-00.00 jako „Usługi radia i telewizji kablowej”, tut. Organ stwierdza, iż świadczenie przedmiotowej usługi podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 151 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług – z uwzględnieniem wyłączenia zawartego w poz. 151 tego załącznika.

Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik. W związku z powyższym tut. Organ podatkowy w wydanej interpretacji odniósł się do klasyfikacji podanych przez Wnioskodawcę we wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania stawki podatku dla usługi „C…”. Natomiast kwestia dotycząca przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania stawki podatku dla usługi „Wideo na żądanie” została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-440/08-2/EN z dnia 14 sierpnia 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj