Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-440/08-2/EN
z 14 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-440/08-2/EN
Data
2008.08.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi
usługi radiowo-telewizyjne


Istota interpretacji
Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować na świadczone przez Wnioskodawcę usługi „W...” sklasyfikowane wg PKWiU 64.20.30-00.00 jako „usługi radia i telewizji kablowej”?



Wniosek ORD-IN 322 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2008 r. (data wpływu 15 maj 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi „Wideo na żądanie” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi „W…”.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest operatorem usług telekomunikacyjnych, w związku z rosnącą konkurencją na rynku w zakresie tych usług, w celu wzrostu przychodów i utrzymania pozycji na rynku podjął decyzję o uatrakcyjnieniu i poszerzeniu oferty świadczonych usług. W tym celu wprowadził na rynek usługę o nazwie „D…”.

„D…” jest usługą przewodowej telewizji cyfrowej, oferującą m.in. rozbudowane możliwości interakcji oraz usługi „na żądanie” jak np. W…, T…, C….

Jako medium transmisyjne usługa ta wykorzystuje posiadaną przez Wnioskodawcę sieć szerokopasmową obsługującą protokół XX, dotychczas wykorzystywaną przede wszystkim do świadczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu w technologii A…, przy czym nie korzysta ona z Internetu, a z odseparowanej i zabezpieczonej części sieci telekomunikacyjnej. Z usługi można korzystać mając podłączony telewizor do sieci za pośrednictwem tzw. przystawki telewizyjnej S… pełniącej rolę dekodera cyfrowego sygnału.

W ramach usługi „W…” abonent posiada zdalny (on-line) dostęp do zasobów filmowych i innych nagranych materiałów, który przypomina korzystanie z wirtualnej wypożyczalni wideo. Posługując się specjalnym pilotem do S… i menu wyświetlanym na ekranie telewizora, abonent może odszukać interesujący go tytuł, a po zapoznaniu się z podstawowymi informacjami na jego temat, ewentualnie po obejrzeniu zwiastuna, wypożyczyć go bez wychodzenia z domu. Materiał, do którego abonent uzyska dostęp ma następujące funkcjonalności:

  • wybór ustawień przez menu główne m.in. język, napisy, format obrazu, itp.
  • interakcja z materiałem: zatrzymanie, odtwarzanie, przewijanie w przód i w tył, odtwarzanie od początku, itp.

„C…” jest usługą umożliwiającą nagranie materiału na żądanie (w ramach wybranego kanału telewizyjnego), a następnie jego odtwarzanie - nagrywanie materiału odbywa się po stronie Operatora, a nie abonenta. Za dokonanie nagrania materiału pobierana jest opłata, która jest zróżnicowana w zależności od typu i rodzaju materiału oraz kanału, w ramach którego nagrywany jest materiał. Nagrany materiał ma te same cechy, co materiał źródłowy (np. jakość obrazu, te same ścieżki foniczne) oraz następujące interakcje: zatrzymanie, odtwarzanie, przewijanie w przód i tył, itp.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca działając na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze. zm.), zwraca się z zapytaniem w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w przedmiocie określenia stawki podatku dla usługi „W...”...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z otrzymaną interpretacją Urzędu Statystycznego w Łodzi (sygn. OK…) opisane usługi przewodowej telewizji cyfrowej umożliwiające dostęp do bibliotek z wybranymi filmami tj. „W…” oraz usługi „C…”, umożliwiające nagrywanie przez Operatora materiałów żądanych przez abonenta mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 64.20.30-00.00 „Usługi radia i telewizji kablowej”.

W związku z powyższym Zainteresowany uznał, że usługi „W…” powinny być opodatkowane stawką VAT 7% na podstawie art. 41 ust. 2 jako wymienione w poz. 151 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy – mocą art. 41 ust. 2 ustawy – stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, pod poz. 151 – symbol PKWiU ex 64.20.3 wymieniono usługi radia i telewizji kablowej, z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. działalności agencji reklamowych.

Zamieszczenie przedrostka „ex” przed symbolem PKWiU oznacza, że wskazana pozycja dotyczy tylko danego wyrobu czy usługi z danego grupowania.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz wskazany przez Wnioskodawcę – dla usługi „W…” – symbol PKWiU 64.20.30-00.00 jako „Usługi radia i telewizji kablowej”, tut. Organ stwierdza, iż świadczenie przedmiotowej usługi podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 151 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług – z uwzględnieniem wyłączenia zawartego w poz. 151 tego załącznika.

Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik. W związku z powyższym tut. Organ podatkowy w wydanej interpretacji odniósł się do klasyfikacji podanych przez Wnioskodawcę we wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania stawki podatku dla usługi „W…”. Natomiast kwestia dotycząca przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania stawki podatku dla usługi „C…” została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-440/08-3/EN z dnia 14 sierpnia 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj