Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-502/08/BM
z 22 sierpnia 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-502/08/BM
Data
2008.08.22
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
Słowa kluczowe
dokumenty przewozowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
stawki podatku
Istota interpretacji
czy na podstawie posiadanych dokumentów Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki podatku VAT 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów
Wniosek ORD-IN 739 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. S. przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2008r. (data wpływu 30 maja 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy na podstawie posiadanych dokumentów Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki podatku VAT 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 30 maja 2008r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy na podstawie posiadanych dokumentów Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki podatku VAT 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca, dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej koksu, który zakupuje u innej polskiej spółki handlowej. Zgodnie ze złożonym przez unijnego nabywcę zamówieniem, towar odbierany jest bezpośrednio w koksowni, w Polsce, przez spedytora polskiego lub zagranicznego wskazanego przez nabywcę. Towar odbierany jest przez pracownika firmy przewozowej (spedytora) upoważnionego i wskazanego przez nabywcę zagranicznego (na bazie FCA).Nabywca unijny posiada właściwy numer identyfikacji dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. W swojej dokumentacji Wnioskodawca posiada:
Wnioskodawca wskazał również, iż nabywca potwierdza odbiór towaru dostarczonego zgodnie z jego zamówieniem na dokumencie „Dowód odbioru towaru przez odbiorcę na terytorium Państwa Unii Europejskiej”. Dokument taki zawiera:
Natomiast specyfikacja wysyłkowa potwierdzona przez nabywcę zawiera:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy na podstawie posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów (dotyczy to zwłaszcza kserokopii CMR), zgodnie z art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki podatku VAT 0% przy realizowanych wewnątrzwspólnotowych dostawach koksu... Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż na podstawie powyższych dokumentów Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku VAT wysokości 0% dla realizowanej wewnątrzwspólnotowej dostawy koksu.Wszystkie wskazane wyżej dokumenty potwierdzają łącznie, że koks został wywieziony z terytorium kraju.Wnioskodawca we wniosku zauważył ponadto, iż Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu znak: 1471/NTR1448-335/06/MA wskazał, że ustawodawca w przepisach nie określił w sposób jednoznaczny formy dokumentu potwierdzającego dokonanie wewątrzwspólnotowej dostawy tj. czy jest to oryginał, kserokopia, e-mail itp. (tylko w art. 42 ust. 3 pkt 2 pisze: kopia faktury). W ww. postanowieniu Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał prawo podatnika do zastosowania stawki VAT 0% przy wewnątrzspólnotowej dostawie towarów.Również w interpretacji z dnia 29 listopada 2004r. znak: PI/005-2175/04/CIP Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał prawo podatnika do zastosowania stawki 0% jeżeli posiada on piątą kopię lub kserokopię dokumentu CMR oraz inne dokumenty wymienione w art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług (w tym dokument potwierdzający przyjęcie towaru przez nabywcę otrzymany faksem lub mailem). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Art. 13 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju z zastrzeżeniem ust. 2-8. Zgodnie z art. 41 ust. 3 cyt. ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42. Stosownie do przepisu art. 42 ust. 1 ustawy VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0%, pod warunkiem że:
Przepis art. 42 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5. W myśl art. 42 ust. 11 ww. ustawy w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają dokumenty, wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy. Natomiast, dokumenty wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy pełnią funkcję uzupełniającą, w przypadku, gdy dokumentacja podstawowa nie potwierdza jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy. Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów nie precyzuje, jaki konkretnie dokument przewozowy jest wymagany i co owo pojęcie oznacza.Do międzynarodowego transportu drogowego stosuje się przepisy Konwencji o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów (CMR) sporządzonej w Genewie w dniu 19 maja 1956r., ratyfikowanej także przez Polskę w 1962r. (Dz. U. z 1962r. Nr 49, poz. 238), zwanej dalej konwencją CMR. Zgodnie z art. 4 Konwencji CMR dowodem zawarcia umowy przewozu jest list przewozowy, przy czym jego brak lub nieprawidłowość nie wpływa na istnienie ani ważność umowy przewozu, która mimo to podlega przepisom konwencji CMR. W praktyce z egzemplarza listu przewozowego wręczanego nadawcy w momencie wysyłki towaru nie wynika jednoznacznie, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia. Ten egzemplarz listu przewozowego jest jedynie dowodem zawarcia umowy przewozu i przyjęcia towaru przez przewoźnika (art. 9 ust. 1 konwencji CMR), a nie jej faktycznego wykonania. Informację o dostarczeniu towaru do odbiorcy (pokwitowanie odbioru towaru i drugiego egzemplarza listu przewozowego przez odbiorcę) zawiera egzemplarz listu przewozowego, który zatrzymuje przewoźnik (art. 13 ust. 1 konwencji CMR). Dlatego, stosownie do art. 42 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa. W świetle powyższego posiadana przez Wnioskodawcę kserokopia listu przewozowego CMR nie spełnia warunku wynikającego z art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, tj. nie potwierdza jednoznacznie dostarczenia towaru na terytorium, innego niż Polska, państwa członkowskiego. Zatem konieczne jest posiłkowanie się dodatkowymi dokumentami, o których mowa w art. 42 ust. 11 ww. ustawy, wskazującymi, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w swojej dokumentacji posiada następujące dokumenty:
Wobec faktu, że ww. przepis 42 ust. 11 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług wymienia tylko przykładowe dokumenty (tworzące katalog otwarty), wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku dokumenty, potwierdzające odbiór towaru przez nabywcę należy uznać za dowód (wraz z kserokopią listu przewozowego, kopią faktury i specyfikacją ładunku) dostarczenia towaru do nabywcy i w konsekwencji, za dowód uprawniający Wnioskodawcę do zastosowania dla dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawki podatku w wysokości 0%. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.