Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-451/08-4/HW
z 30 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-451/08-4/HW
Data
2008.07.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
kanalizacja
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla robót związanych z budową kanalizacji sanitarnej.



Wniosek ORD-IN 485 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S.C., przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu 30 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2008 r. oraz z dnia 5 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT dla robót związanych z budową kanalizacji sanitarnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT dla robót związanych z budową kanalizacji sanitarnej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 13 maja 2008 r.) o dowód uiszczenia opłaty. Ponadto pismem z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.) ww. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie stanu faktycznego i zredagowanie pytania.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z przetargiem z dnia 25 września 2007 r. dotyczącym budowy kanalizacji sanitarnej „O – B etap II gmina Ś.” wykonawcy wysłali zapytania do Urzędu Gminy, czy budowa w 100% obejmuje budownictwo mieszkaniowe, a jeżeli nie to w jakim procencie inwestycja jest z nim związana. Wykonawcy przystępujący do przetargu otrzymali odpowiedź zamieszczoną na stronie internetowej Urzędu Gminy, że budowa kanalizacji sanitarnej obejmuje w 100% budownictwo mieszkaniowe co spowodowało, że wszyscy uczestnicy przetargu w ofercie uwzględnili VAT w wysokości 7%.

Wnioskodawca w roku 2007 wygrał przetarg na budowę przedmiotowej kanalizacji sanitarnej. Praca została podzielona na dwa etapy: pierwszy do końca grudnia 2007 r., a drugi etap do końca kwietnia 2008 r. Całe zadanie było udokumentowane trzema fakturami. Jedna faktura została wystawiona w roku 2007 i dwie w roku 2008. Umowa była sporządzona na wartość brutto. W związku ze zmianą VAT w roku 2008, Wnioskodawca wystąpił z pismem do Urzędu Gminy o dopłatę różnicy VAT w wysokości 55.347,80 zł. W odpowiedzi odmówiono dopłaty podatku VAT, co jest niezgodne z informacją, że roboty dotyczące budowy kanalizacji sanitarnej obejmują w 100% budownictwo mieszkaniowe (co wiąże się z 7% stawką podatku VAT).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do przedmiotowych robót związanych z budową kanalizacji sanitarnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przedstawionych argumentów i zaistniałej sytuacji, powinna obowiązywać nadal 7% stawka podatku VAT. Zakład Wnioskodawcy prosperuje w branży sieci wodnej i kanalizacyjnej od roku 2003. Z wszystkich prac, opłat i podatków wywiązuje się terminowo. W przedmiotowym zakładzie zatrudnionych jest 10 osób dlatego dopłata takiej różnicy VAT jest dla Wnioskodawcy dużym obciążeniem finansowym i spowoduje, że koszt zakupu materiałów i wykonawstwa przekroczy wartość inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.1.


W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a cyt. ustawy stosowana była stawka w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano – montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Robotami związanymi z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ww. przepisie były – zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT – roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej i remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 14 ust. 3 ustawy o VAT obejmowała:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

  4. – jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z powyższej analizy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wynika, że w okresie do 31 grudnia 2007 r. zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% mogło mieć miejsce tylko w przypadku, kiedy roboty budowlano-montażowe dotyczyły infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkalnego. Zatem w przypadku, gdy infrastruktura miała charakter towarzyszący zarówno budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należało dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT wydzielić tę część, która związana była z budownictwem mieszkaniowym. Rozdziału tego można było dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.


Od 1 stycznia 2008 r. prawo do stosowania obniżonej stawki podatku na podstawie powołanych wyżej przepisów nie jest już możliwe. Od tego dnia ustawodawca przewidział stosowanie 7% stawki podatku tylko w odniesieniu do:

  1. dostaw, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT,
  2. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy – zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.),
  3. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy – zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 2 ww. rozporządzenia.


Wobec powyższego należy stwierdzić, że stawka VAT w wysokości 7% na roboty budowlano – montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z infrastrukturą towarzyszącą – na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT – obowiązywała jedynie do dnia 31 grudnia 2007 r. Wykonanie przez podatnika czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powoduje obowiązek rozliczenia podatku wg stawek obowiązujących w dniu wykonania tej czynności.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w roku 2007 Wnioskodawca wygrał przetarg i zawarł umowę na budowę kanalizacji sanitarnej. Roboty były związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Praca była podzielona na dwa etapy. Pierwszy etap obejmował prace do końca grudnia 2007 r., a drugi etap do końca kwietnia 2008 r.


Zatem, dla części robót związanych z budownictwem mieszkaniowym, które wykonano w roku 2007 (sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego robót, wystawienie faktur VAT i dokonanie zapłaty za roboty) należy zastosować preferencyjną stawkę VAT w wysokości 7%, natomiast dla robót wykonanych w roku 2008, stawkę VAT w wysokości 22%.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj