Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-802/08-2/GD
z 22 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-802/08-2/GD
Data
2008.07.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Stawki opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych


Słowa kluczowe
akcyza
olej opałowy
oświadczenia
podatek akcyzowy
sprzedaż
stawki podatku


Istota interpretacji
zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów podatnik sprzedający olej opałowy, w celu zastosowania prawidłowej stawki akcyzy, ma obowiązek w momencie zawarcia transakcji uzyskać od nabywcy stosowne oświadczenie o przeznaczeniu nabywanego oleju. Oświadczenie to musi zawierać co najmniej elementy wymienione w § 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Brak na przedmiotowym oświadczeniu numeru PESEL lub/i NIP w przypadku gdy osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej i nie ma obowiązku posiadania tych identyfikatorów, jest brakiem mniejszej wagi (o ile pozostałe dane zawarte w oświadczeniu pozwalają na przeprowadzenie kontroli rzeczywistego zużycia oleju opałowego).



Wniosek ORD-IN 360 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18.04.2008r. (data wpływu 24.04.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oświadczeń o przeznaczeniu nabywanego oleju opałowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.04.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oświadczeń o przeznaczeniu nabywanego oleju opałowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, w związku z rozważanym podjęciem działalności w zakresie obrotu towarami akcyzowymi (olej opałowy) i prowadzoną analizą uwarunkowań prawnych i podatkowych związanych z w/w, przedstawia poniżej opis zdarzenia przyszłego objętego niniejszym wnioskiem.

Podatnik podatku akcyzowego, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż wyrobów akcyzowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23.01.2004r. o podatku akcyzowym, tj. oleju opałowego, która to czynność na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym podlega opodatkowaniu akcyzą. Sprzedaż w/w wyrobu akcyzowego dokonywana jest przez polskiego przedsiębiorcę, z dostawą wykonywaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej — tj. na terytorium kraju (art. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym). Przy sprzedaży nie następuje przemieszczenie wyrobu akcyzowego skutkujące uznaniem dostawy za dostawę wewnątrzwspólnotową, czy też eksport, w rozumieniu art. 2 pkt 8 lub pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym. Sprzedaż oleju opałowego może następować na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej:

  • nieposiadających numeru identyfikacji podatkowej (numeru NIP) nadanego w trybie przepisów ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity Dz. U. Nr 269 z 2004 r., poz. 2681, z późn. zm.);

i/lub

  • nieposiadających numeru PESEL nadanego w trybie przewidzianym w art. 31e i następnych ustawy z dnia 10.04.1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tj. Dz. U. Nr 139 z 2006 r., poz. 993, z późn. zm.).


W szczególności w/w sytuacja (brak numeru NIP i/lub numeru PESEL) dotyczyć będzie osób, które nie są obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej, które jednakże przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaś jako strony stosunków cywilnoprawnych dokonują zakupów związanych z zaspokojeniem potrzeb niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym zakupu oleju opałowego do celów grzewczych.

Przy dostawie oleju opałowego nabywca — osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - powinien złożyć oświadczenie, o którym stanowi § 4 ust. 1 pkt 2) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 z 2004 r. poz. 825, z późn. zm.) o przeznaczeniu nabywanego wyrobu na cele opałowe, które, zgodnie z § 4 ust. 2 w/w rozporządzenia powinno zawierać (..) co najmniej: imię i nazwisko nabywcy, PESEL i NIP (...). W stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nieposiadających numeru NIP i/lub numeru PESEL nadanego przez właściwe organy, nie jest możliwe uzyskanie przez podatnika podatku akcyzowego dokonującego sprzedaży oleju opałowego na rzecz w/w kategorii osób oświadczenia o treści w pełni odpowiadającej dyspozycji § 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 powoływanego wyżej Rozporządzenia Ministra Finansów. Numer PESEL nadawany jest osobom wymienionym w art. 31 a ust. 3 pkt 1)-4) ustawy z dnia 10.04.1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Podleganie osoby fizycznej obowiązkowi ewidencyjnemu i nadanie tej osobie numeru NIP regulują przepisy ustawy z dnia 13.10.1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, tj. numer NIP nadaje się osobom wymienionym w art. 2 w/w ustawy. Numer ten nadaje się podatnikom i płatnikom składek na ubezpieczenie społeczne. Z w/w przepisów wynika, iż możliwe są stany faktyczne w których nabywca oleju opałowego nie będzie posiadał nadanego numeru NIP i/lub numeru PESEL, z uwagi na niepodleganie przez nabywcę zakresowi regulacji ustaw wskazanych wyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zapytanie Wnioskodawcy dotyczy w/w zdarzenia przyszłego, w którym nabywca oleju opałowego nie posiada numeru NIP i/lub numeru PESEL. Wobec nieposiadania przez nabywcę żadnego lub jednego z w/w numerów, podatnik nie będzie mógł uzyskać od tej osoby oświadczenia zawierającego wszystkie dane wskazane w § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Kwestią budzącą wątpliwości podatnika jest:

Zakres czynności, które obowiązany jest podjąć podatnik podatku akcyzowego w okolicznościach opisanego zdarzenia przyszłego w celu uniknięcia stwierdzenia wadliwego prowadzenia dokumentacji sprzedaży wyrobu akcyzowego, a tym samym uznania, iż brak jest podstaw do zastosowania przy sprzedaży oleju opałowego do celów opałowych obniżonych stawek akcyzy określonych pod poz. 2 Załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Według dokonanej przez Wnioskodawcę oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego, na podstawie obowiązujących w dacie złożenia niniejszego wniosku przepisów, wnioskodawca przedstawia poniżej własne zapatrywanie na w/w kwestie:

Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego określają zgodnie z § 1 w/w rozporządzenia „obniżenie stawek podatku akcyzowego (...) dla wyrobów akcyzowych, w tym warunki ich stosowania (...)„. W § 4 ust. 2 określono obligatoryjne elementy oświadczenia nabywcy olejów opałowych — osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, nabywającej olej opałowy do celów opałowych w tym numer NIP i numer PESEL nabywcy. W przypadku jeżeli w/w nabywca nie posiada nadanego numeru NIP i/lub numeru PESEL, oświadczenie dla uznania za prawidłowe i kompletne powinno zawierać oświadczenie nabywcy, iż nie posiada on nadanych stosownych numerów ewidencyjnych NIP i/lub PESEL, a w przypadku obcokrajowców — dodatkowo zawierającego określenie przynależności państwowej oraz określenie, czy i ewentualnie jakie oznaczenia identyfikacyjne dla celów podatkowych lub dla celów ewidencji ludności obcokrajowcowi temu zostały nadane w kraju pochodzenia.

W/w stanowisko wnioskodawca wywodzi z faktu, iż obowiązujące w zakresie nadawania numeru PESEL i numeru NIP przepisy (powołane wcześniej) dopuszczają sytuację, w której osoba zamieszkująca lub faktycznie przebywająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie będzie podlegała obowiązkowi uzyskania numeru NIP lub numeru PESEL. Jednocześnie brak jest normy, która w sposób jednoznaczny wyłączałaby zastosowanie obniżonych stawek akcyzy określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22.04.2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego wyłączne na tej podstawie, iż nabywca nie jest w stanie podać w oświadczeniu numeru NIP i/lub numeru PESEL, zwłaszcza, jeżeli numerów tych nabywca nie posiada. Obowiązujące przepisy nie przewidują również ograniczeń w obrocie w/w towarami, tj. nie ograniczają podatnika podatku akcyzowego w możliwości dokonania ich sprzedaży na rzecz osób nieposiadających numeru NIP i/lub numeru PESEL. Okoliczność nieposiadania tych numerów przez nabywcę nie może wpływać na wysokość należnej akcyzy, a tym samym nie może prowadzić do nieznajdującego swoich normatywnych podstaw różnicowania nabywców w zakresie stosowanej stawki akcyzy na olej opałowy wyłącznie ze względu na posiadanie lub brak numeru NIP i/lub numeru PESEL, jeżeli każdorazowo według oświadczenia nabywcy będzie on używany do celów opałowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stawka podatku akcyzowego na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe została przez ustawodawcę określona w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm. ). Zgodnie z art. 65 ust. 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, obniżać stawki akcyzy określone w ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania, uwzględniając:

  1. przebieg realizacji budżetu;
  2. sytuację gospodarczą państwa oraz poszczególnych grup podatników;
  3. potrzebę ochrony środowiska naturalnego, a także udział w tych wyrobach komponentów wytwarzanych z surowców odnawialnych.


W oparciu o powyższą delegację Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.). W przedmiotowym rozporządzeniu ustawodawca ustalił preferencyjne (obniżone) stawki podatku akcyzowego dla niektórych wyrobów akcyzowych, w tym oleju opałowego oraz określił warunki, od spełnienia, których uzależnił prawo do zastosowania uprzywilejowanej stawki akcyzy. Zgodnie z § 2 ust. 1 stawki określone w art. 65 ust. 1, art. 69 ust. 4, art. 70 ust. 4, art. 71 ust. 4, art. 72 ust. 4 i art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, obniża się do wysokości określonej w:

  1. załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju;
  2. załączniku nr 2 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych.


W myśl § 4 ust. 1 pkt 2 podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia jest obowiązany w przypadku tej sprzedaży:

  • osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe; oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu, potwierdzającego tę sprzedaż.


Oświadczenie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia powinno zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko nabywcy, PESEL i NIP;
  2. adres zamieszkania nabywcy;
  3. określenie ilości nabywanego oleju opałowego;
  4. określenie ilości posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się urządzenia, jeżeli jest ono inne niż adres wymieniony w pkt 2;
  5. wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;
  6. datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.


Obniżenie stawki akcyzy na olej opałowy określonej w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym związane jest z przeznaczeniem tego wyrobu akcyzowego. Olej ten ma być przeznaczony na cele opałowe. W celu uniknięcia nadużyć w stosowaniu preferencyjnej stawki akcyzy na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe ustawodawca wprowadził szereg warunków, jakie musi spełnić podatnik, który chce skorzystać z preferencyjnej, obniżonej stawki akcyzy na olej opałowy. Jednym z takich wymogów jest obowiązek uzyskania oświadczenia o przeznaczeniu nabytego oleju opałowego, od osoby fizycznej będącej nabywcą przedmiotowego wyrobu akcyzowego. Oświadczenie jest dowodem sprzedaży oleju na cel w nim zadeklarowany. Ustawodawca w rozporządzeniu określił także minimalne warunki jakie musi spełniać przedmiotowe oświadczenie. Odbierane od nabywcy oleju opałowego oświadczenie, winno zawierać co najmniej: imię i nazwisko nabywcy, dane adresowe, PESEL i NIP nabywcy, informacje dotyczące: określenia ilości posiadanych przez nabywcę urządzeń grzewczych, określenie miejsca gdzie znajduje się te urządzenia, określenie ilości nabytego oleju opałowego, datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Dane zawarte w przedmiotowym oświadczeniu mogą być poddane sprawdzeniu w trakcie czynności kontrolnych prowadzonych na podstawie właściwych przepisów. W sytuacji, gdy oświadczenie nabywcy o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze zawiera niepełne lub nieprawdziwe dane organy podatkowe nie są w stanie na podstawie danych zawartych w oświadczeniach zweryfikować, czy dany podmiot w rzeczywistości wykorzystał nabyty olej opałowy zgodnie z przeznaczeniem, a taki właśnie jest podstawowy cel § 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek akcyzy.

Z powyższego wynika, iż warunkiem koniecznym do zastosowania stawki preferencyjnej akcyzy przez sprzedawcę oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe jest posiadanie oświadczenia złożonego przez nabywcę. Podatnik, który dokonuje sprzedaży przedmiotowych wyrobów akcyzowych powinien posiadać oświadczenie, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza on podjąć działalność polegającą na sprzedaży wyrobów akcyzowych (oleju opałowego). Odbiorcami oleju opałowego będą osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej i z różnych przyczyn nie posiadają numeru NIP i/lub PESEL. W ocenie Podatnika w takim przypadku oświadczenie kupującego dla uznania za prawidłowe i kompletne powinno zawierać jego oświadczenie, iż nie posiada on nadanych stosownych numerów ewidencyjnych NIP i/lub PESEL, a w przypadku obcokrajowców — dodatkowo zawierającego określenie przynależności państwowej oraz określenie, czy i ewentualnie jakie oznaczenia identyfikacyjne dla celów podatkowych lub dla celów ewidencji ludności obcokrajowcowi temu zostały nadane w kraju pochodzenia.

Oświadczenie nabywcy o przeznaczeniu nabywanego oleju na cele opałowe to jedyny dokument, który potwierdza, iż olej opałowy został sprzedany rzeczywiście do celów opałowych. Dlatego też, sprzedający olej opałowy winien dołożyć wszelkich starań celem zgromadzenia rzetelnych oświadczeń nabywców o przeznaczeniu oleju opałowego na cele opałowe. Zastosowanie niższej stawki podatku akcyzowego ma charakter warunkowy, odpowiedzialność za ich spełnienie ponosić będzie podatnik, który z tych preferencji korzystał. Dane zawarte w przedmiotowym oświadczeniu powinny pozwalać na identyfikacje dokonanej transakcji i przeprowadzenie kontroli. Osoba fizyczna zamieszkująca na terytorium innego państwa nie będzie zobowiązana do podawania w oświadczeniu numeru PESEL lub NIP, o ile te identyfikatory nie zostały jej nadane.

Reasumując, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów podatnik sprzedający olej opałowy, w celu zastosowania prawidłowej stawki akcyzy, ma obowiązek w momencie zawarcia transakcji uzyskać od nabywcy stosowne oświadczenie o przeznaczeniu nabywanego oleju. Oświadczenie to musi zawierać co najmniej elementy wymienione w § 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Brak na przedmiotowym oświadczeniu numeru PESEL lub/i NIP w przypadku gdy osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej i nie ma obowiązku posiadania tych identyfikatorów, jest brakiem mniejszej wagi (o ile pozostałe dane zawarte w oświadczeniu pozwalają na przeprowadzenie kontroli rzeczywistego zużycia oleju opałowego).

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj