Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-576/08-3/SJ
z 12 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-576/08-3/SJ
Data
2008.09.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumenty celne
eksport towarów
stawka preferencyjna


Istota interpretacji
Wnioskodawca ma prawo dokonać korekty podatku należnego w oparciu o otrzymaną i potwierdzoną przez UC wyprowadzenia za zgodność z oryginałem kserokopii karty 1 dokumentu SAD.



Wniosek ORD-IN 541 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2008 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 18 czerwca 2008 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 23 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego w związku z eksportem towarów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego w związku z eksportem towarów.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca dokonuje eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, a zgłoszenie wywozowe zostało sporządzone na podstawie Jednolitego Dokumentu Administracyjnego SAD. Z uwagi na brak dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, Spółka opodatkowuje sprzedaż stawką krajową w wysokości 22%. Oryginał karty 3 SAD dokumentujący eksport, nie dotarł do Wnioskodawcy i pomimo interwencji nie został zwrócony z urzędu celnego ani od odbiorcy towaru. Nie jest również możliwe uzyskanie odpowiedniego zaświadczenia, że towary opuściły terytorium Wspólnoty z ostatniego urzędu celnego dokonującego odprawy, gdyż przepisy wewnętrzne danego kraju nie przewidują wystawiania takich zaświadczeń. Po kilku miesiącach Wnioskodawca otrzymał, potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez urząd celny wywozu, kserokopię karty 1 dokumentu SAD, na której znajdują się oryginalne pieczęcie urzędu celnego wyprowadzenia.

Przez urząd celny wywozu rozumie się urząd celny, w którym zostało złożone zgłoszenie wywozowe, a urząd celny wyprowadzenia, to urząd celny, który w myśl przepisu art. 793 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93, dokonuje potwierdzenia, że towary opuściły obszar Unii Europejskiej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku zaginięcia oryginału karty 3 dokumentu SAD można dokonać korekty podatku należnego i zastosować 0% stawkę podatku VAT w związku z eksportem, w oparciu o potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez urząd wywozu, kserokopię karty 1 SAD z oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyprowadzenia, potwierdzającą wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zaginięcia oryginału karty 3 dokumentu SAD, ma on prawo dokonać korekty podatku należnego, czyli prawo zastosowania stawki 0% w eksporcie, na podstawie otrzymanej kserokopii karty 1 dokumentu SAD potwierdzonej przez urząd celny wywozu za zgodność z oryginałem i na której znajdują się oryginalne pieczęcie urzędu celnego wyprowadzenia. Wynika to z tego, zdaniem Spółki, że art. 41 ust. 6 i 9 ustawy nie określa wzoru dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Przepis nie zawiera wyraźnego wskazania, że musi to być potwierdzona pieczęcią urzędu celnego karta 3 dokumentu SAD. Przepisy wymagają tylko, aby w przypadku eksportu, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy, wywóz towarów był potwierdzony przez urząd celny wyjścia. Natomiast w przypadku tzw. eksportu pośredniego (art. 2 pkt 8 lit. b) z dokumentu celnego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.


Na potwierdzenie swojego stanowiska, Zainteresowany przywołał interpretacje urzędów skarbowych:

  • Sygn. PP I 443/1/216/MH/05 z dnia 18 sierpnia 2005 r. Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego – „w ocenie tut. organu, w zaistniałej sytuacji otrzymane przez Spółkę kserokopie kart SAD 3 z oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyjścia spełniają warunek określony w art. 41 ust. 6 ustawy, uprawniający do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%”;
  • Sygn. PUS.II/443/22/2005 z dnia 6 kwietnia 2005 r. Podkarpackiego Urzędu Skarbowego – „ w ocenie tut. organu podatkowego w zaistniałej sytuacji kserokopia takiej karty (3 SAD) z oryginalną pieczęcią urzędu celnego spełnia warunek określony w art. 41 pkt 6 i pkt 8 ustawy uprawniający do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%”;
  • Sygn. PI/005-2377/04/CIP/01 z dnia 20 grudnia 2004 r. Izby Skarbowej w Gdańsku – „mając na uwadze przywołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że w przypadku zaginięcia oryginału karty 3 dokumentu SAD potwierdzona za zgodność z oryginałem przez Urząd Celny kserokopia dokumentu SAD 3 potwierdzająca wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, jest wystarczającym dokumentem do dokonania korekty podatku należnego z tytułu dokonanego eksportu towarów”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Wniosek w zakresie stanu faktycznego dotyczącego korekty podatku należnego w związku z eksportem towarów został rozstrzygnięty pismem z dnia 12 września 2008 r. nr ILPP2/443-576/08-2/SJ.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj