Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-381C/08/AD
z 24 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-381C/08/AD
Data
2008.07.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
dostawa towarów
statek morski
stawki podatku


Istota interpretacji
Opodatkowanie dostawy związanej z nabyciem części wyposażenia okrętowego na terenie UE.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy związanej z nabyciem części i wyposażenia okrętowego na terenie Unii Europejskiej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 kwietnia 2008 r., uzupełniony pismem z dnia 21 lipca 2008 r., został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania dostawy związanej z nabyciem części i wyposażenia okrętowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny


Przedmiotem podstawowej działalności Spółki jest między innymi dostawa części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych, o których mowa w art. 83 ust. 1 pk 1 ustawy oraz wyposażenia tych środków. Statki remontowane są lub budowane w stoczniach w Polsce, jak i za granicą. Zakupu ww. towarów Spółka dokonuje w Norwegii i krajach Unii Europejskiej.


W związku z tym występują między innymi następujące transakcje handlowe:


  1. zakup towaru w innym kraju Wspólnoty Europejskiej i jego dostawa do Norwegii, przy czym dostawa ta realizowana jest bezpośrednio z UE do Norwegii z pominięciem kraju;
  2. zakup towaru w innym kraju UE i jego sprzedaż na rzecz polskiego pośrednika, z tym że dostawa towarów odbywa się bezpośrednio z kraju zakupu UE do stoczni innego kraju UE


Przy realizacji przedmiotowych transakcji Spółka posiada oświadczenie zamawiającego, iż zakupione przez niego towary zostaną dostarczone i zamontowane dla potrzeb środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych, wyszczególnionych w jednym z punktów art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W związku z powyższym zadano pytanie dotyczące opodatkowania na terytorium kraju ww. transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zakresem przedmiotowym stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynikającym z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Miejscem dostawy jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

Biorąc pod uwagę powyższe ww. transakcjom dokonywanym przez Wnioskodawcę nie można przypisać, iż są wykonywane na terytorium kraju, stąd też nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z uregulowań zawartych z przepisu art. 7 ust. 8 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione zostało przez ustawodawcę od sposobu, w jaki realizowana jest dostawa. Co do zasady - art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nabywa części do środków transportu morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, oraz wyposażenia tych środków na terytorium Wspólnoty. Następnie dokonuje ich sprzedaży na rzecz kontrahenta z terytorium państwa trzeciego lub polskiego pośrednika, przy czym towar przemieszany jest bezpośrednio z terytorium państwa członkowskiego na terytorium Norwegii albo innego kraju Unii Europejskiej, z pominięciem kraju.

Analizując treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, że dokonane transakcje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Nie oznacza to jednak, że obowiązek taki nie wystąpi na terytorium państwa unijnego (w miejscu dokonania dostawy), gdyż zależy to od obowiązujących tam regulacji prawnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj