Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-148/08/JK
z 12 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-148/08/JK
Data
2008.08.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odzyskanie podatku naliczonego
samorząd publiczny
zadania publiczne


Istota interpretacji
Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania kwoty podatku z tytułu realizacji planowanego projektu.



Wniosek ORD-IN 822 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta i Gminy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2008 r. (data wpływu 29 maja 2008 r.) uzupełnione i zmienione pismem z dnia 12 czerwca 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu „Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 maja 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu „Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina stara się o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 220) gmina przeznacza środki na realizację: remont budynków pełniących funkcję społeczno-kulturalną (świetlica wiejska w K.) remont obiektów małej architektury oraz kształtowanie obszarów o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców, sprzyjających nawiązaniu kontaktów społecznych, ze względu na ich położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne, w szczególności poprzez odnawianie lub budowę placów parkingowych, chodników lub oświetlenia ulicznego i zakup wyposażenia świetlicy. Gmina jest organem władzy publicznej, który realizuje zadania na rzecz społeczności lokalnej. Realizowana inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. Zadanie to będzie realizowane i rozliczone przez Urząd Miasta i Gminy i wszystkie faktury za tę inwestycję wystawiane będą na tę jednostkę. Obiekty, na których realizowany będzie projekt pozostaną własnością Gminy i będą wykorzystywane na działalność niekomercyjną wynikającą z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 172, poz. 1591) tj. na zadania obejmujące sprawy: gminnych dróg, ulic, placów oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Jednym z załączników do wniosku o dofinansowanie, które Wnioskodawca musi złożyć w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Oddział Terenowy w O. ma być informacja "iż urząd gminy nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT". Wnioskodawca w piśmie z dnia 12 czerwca 2008 r. dodał, iż wymienione środki nie są środkami, do których maja zastosowanie przepisy rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Urząd Miasta i Gminy nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT z wyżej opisanej inwestycji...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Urząd Miasta i Gminy nie może odzyskać w żaden sposób podatku od towarów i usług, gdyż gmina nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Gmina nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, którym służyłyby ponoszone przez gminę wydatki w związku z realizacją projektu (nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją tej inwestycji).

Gmina, korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, nie ma prawnych możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku od towarów i usług poza systemem tego podatku, poprzez zmniejszenie zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj