Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-474/08/PP
z 2 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-474/08/PP
Data
2008.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
koszty uzyskania przychodów
przychód
zwrot dotacji


Istota interpretacji
Czy zwrócone w 2008 roku dofinansowanie rozpoznane jako przychód podatkowy w roku 2005 stanowi koszt uzyskania przychodu w roku 2008?



Wniosek ORD-IN 717 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008r. (data wpływu do tut. Biura 5 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wydatku w postaci zwrotu dofinansowania do kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia wydatku w postaci zwrotu dofinansowania do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2005 roku Spółka przystąpiła do Projektu i została „Partnerem umowy konsorcyjnej”. Projekt ten należy do 6. Programu ramowego badania i rozwój techniczny (6.PR), w ramach typu – Projekty badawczo – rozwojowe (specific targeted research projects). Do Projektu przystąpiło również kilka innych firm z Unii Europejskiej. Celem projektu było prowadzenie prac badawczych nad wykonaniem wysoko wydajnej nagrzewnicy do wlewków aluminiowych. Obowiązki Spółki w związku z partnerstwem w Projekcie związane były z obowiązkiem realizacji testów produkcyjnych oraz z obowiązkiem finansowania części projektu.Projekt był dofinansowany z Unii Europejskiej. W 2005 roku Spółka otrzymała dofinansowanie prowadzonych prac. Z uwagi na fakt, iż dofinansowanie nie dotyczyło wytworzenia środka trwałego lecz jedynie dofinansowania prac badawczych otrzymane kwoty zostały rozpoznane jako przychód podatkowy w dacie ich otrzymania.Na spotkaniu komitetu sterującego w Remscheid w Niemczech w dniu 12 lutego 2008r., stwierdzono, że aby projekt zakończyć w ustalonym z Komisją Europejską terminie, nie ma wystarczająco dużo czasu na przeprowadzenie zaplanowanych testów produkcyjnych, które miały być zrealizowane przez Spółkę. W związku z tym Komitet Sterujący Projektu podjął decyzję, aby zwolnić Spółkę z obowiązku finansowania części projektu oraz zobowiązał Spółkę do zwrotu otrzymanych środków od Komisji Europejskiej. Spółka w kwietniu 2008 roku zwróciła otrzymane środki zgodnie z ustaleniami koordynatora projektu.Spółka dalej pozostaje partnerem umowy konsorcyjnej, jednakże bez obowiązku finansowania projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwrócone w 2008 roku dofinansowanie rozpoznane jako przychód podatkowy w roku 2005 stanowi koszt uzyskania przychodu w roku 2008...

Zdaniem Spółki zwrot otrzymanego dofinansowania na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie kosztem podatkowym w roku 2008 czyli w roku w którym podjęto decyzje o zwrocie i dokonano zwrotu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe. W przedmiotowej sprawie przychód stanowiło dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu ramowego badania i rozwój techniczny. Zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…). Zatem wszystkie poniesione wydatki, za wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo–skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Ponadto muszą to być wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

W przedstawionym stanie faktycznym nie występuje żadna z okoliczności o jakich mowa w art. 15 ust. 1 w/w ustawy, a więc nie możemy mówić o wydatku w postaci zwrotu dofinansowania jako o koszcie uzyskania przychodu. Zwrot dofinansowania nie ma charakteru kosztowego, uprawnia jedynie podmiot do dokonania korekty wykazanego wcześniej przychodu otrzymanego z tytułu dofinansowania z Unii Europejskiej.

A zatem stanowisko podatnika, iż zwrot otrzymanego dofinansowania będzie kosztem podatkowym na podstawie art. 15 ust. 4d w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w 2008r. czyli w roku w którym podjęto decyzję o zwrocie – jest nieprawidłowe.

Przychód ten winien być skorygowany wstecz, w dacie otrzymania dofinansowania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj