Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-573/08-6/IG
z 16 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-573/08-6/IG
Data
2008.07.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
dyrektywy Unii Europejskiej
internet
program komputerowy
usługi elektroniczne
usługi świadczone drogą elektroniczną


Istota interpretacji
wnioskodawca wykonuje prace reprograficzne polegające na obróbce plików dla różnych rodzajów druku. Przygotowuje dane otrzymane od klienta. Opracowuje wzory, które po przeniesieniu na formę drukową odpowiadają jakością i kolorystyką zatwierdzonej cyfrowej odbitce próbnej. Obróbka plików odbywa się za pomocą specjalistycznych programów a wyniki prac wysyłane przy pomocy Internetu. W związku z tym, że z opisu stanu faktycznego wynika że usługa, która ma być świadczona przez Spółkę, będzie mieć wszystkie te cechy, tj. ma być świadczona za pomocą Internetu, z wykorzystaniem specjalnego oprogramowania (a zatem w sposób zautomatyzowany), dzięki któremu nastąpi obróbka plików dla różnych rodzajów druku, a następnie obrobione pliki zostaną odesłane za pomocą Internetu, jednocześnie, do realizacji usług niezbędne jest wykorzystanie technologii informatycznych – przyjąć należy, że zajdą wskazane przesłanki, pozwalające na zakwalifikowanie czynności do usług elektronicznych. Opodatkowanie takich usług wykonywanych na rzecz podatników mających siedzibę we Wspólnocie, ale w innym państwie niż usługodawca, jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stale miejsce prowadzenia działalności, na rzecz którego świadczone są usługi.



Wniosek ORD-IN 303 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2008r.(data wpływu 28 marca 2008r.), uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2008r. (data wpływu do BKIP w Płocku 29 maja 2008r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-573/08-2/IG z dnia 16 maja 2008r. do uzupełnienia braków formalnych, otrzymane w dniu 21 maja 2008r. oraz uzupełniony pismem z dnia 13 czerwca 2008r. (data wpływu do BKIP w Płocku 26 czerwca 2008r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-573/08-4/IG z dnia 30 maja 2008r. do przedstawienia stanowiska Spółki w przedmiotowej sprawie, otrzymane w dniu 11 czerwca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2008r. (data wpływu do BKIP w Płocku 29 maja 2008r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-573/08-2/IG z dnia 16 maja 2008r. do uzupełnienia braków formalnych, otrzymane w dniu 21 maja 2008r. oraz uzupełniony pismem z dnia 13 czerwca 2008r. (data wpływu do BKIP w Płocku 26 czerwca 2008r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-573/08-4/IG z dnia 30 maja 2008r. do przedstawienia stanowiska Spółki w przedmiotowej sprawie, otrzymane w dniu 11 czerwca 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Prace reprograficzne w dziale reprodukcji polegają na obróbce plików dla takich rodzajów druku, jak rotograwiura (wklęsłodruk), fleksografia i offset. Dział reprodukcji zajmuje się przygotowaniem danych otrzymanych od klienta, a potrzebnych do procesu grawerowania cylindrów lub przygotowania płyt polimerowych. Do zadań tego działu należy takie opracowanie wzoru, aby po przeniesieniu go na formę drukową odpowiadał on jakością i kolorystyką zatwierdzonej cyfrowej odbitce próbnej. Dział ten wyposażony jest w stacje graficzne Macintosh oraz proofer cyfrowy. Pliki opracowywane są przy pomocy takich programów jak…. Wyniki prac wysyłane są przy pomocy internetu. W m-cu lutym została wykonana praca reprograficzna dla firmy litewskiej U” z W. Praca została zafakturowana w lutym 2008 i opodatkowana podatkiem 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prace reprograficzne, wykonane dla firmy litewskiej można potraktować, jako usługi świadczone drogą elektroniczną. Pliki opracowywane są przy pomocy graficznych programów komputerowych i przesyłane Internetem. Art. 56 pkt 1 lit. k dyrektywy 2006/112/WE Rady z dn. 28.11.2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej...

Zdaniem wnioskodawcy usługę tę należy opodatkować stawką podatku w wysokości 22% zgodnie z art. 43 dyrektywy 2006/112E Rady z dn. 28.11.2006w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Nasz kontrahent litewski twierdzi, że litewskie służby skarbowe traktują tę usługę, jako usługi świadczone drogą elektroniczną art. 56 pkt 1 k) dyrektywy i że usługi te można zaklasyfikować, jako dostarczanie obrazu, tekstu i informacji, o którym mowa jest w załączniku nr II do dyrektywy. Spółka jest zdania, że przygotowanie do druku istniejących projektów graficznych opakowań pod konkretną maszynę drukarską za pomocą specjalistycznych programów (odpowiednie rozłożenie grafiki, separacja kolorów) należy traktować jako usługi składu drukarskiego i wytwarzania płyt drukarskich PKWiU 22.24.10-00.00. Spółka twierdzi, że nie są to usługi świadczone drogą elektroniczną. W związku z tym podlegają opodatkowaniu w miejscu, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę .Z posiadanych przez nią informacji wynika, że inne firmy z krajów należących do Wspólnoty Europejskiej nie naliczają podatku przy sprzedaży takich usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, że „w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28”.

Natomiast ust. 3 tego artykułu stanowi, że w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
    - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W punkcie 9 ust. 4 tego artykułu stwierdzono, że przepis ust. 3 stosuje się do usług elektronicznych.

Art. 8 ust. 3 ustawy określa, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z uwagi na fakt, że usługi elektroniczne nie zostały sklasyfikowane w klasyfikacjach statystycznych i że podlegają one opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy, stwierdzić należy, iż uznanie opisanej usługi jako usługi elektronicznej zależy głównie od charakteru świadczonej usługi.

Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy „ilekroć mowa w ustawie o usługach elektronicznych – rozumie się przez to usługi, o których mowa w art. 11 rozporządzenia nr 1777/2005, z uwzględnieniem art. 12 tego rozporządzenia.

W myśl art. 11 rozporządzenia nr 1777/2005 (publ. Dz. U. UE. L. 05.288.1), zwanego dalej rozporządzeniem, do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku L dyrektywy 77/388/EWG, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Przepis ten w ust. 2 wskazuje usługi, w szczególności jeśli świadczone są przez Internet lub sieć elektroniczną, wchodzące w zakres ust. 1:

  1. ogólnie produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania;
  2. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takie jak witryna lub strona internetowa;
  3. usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane Internetem lub siecią elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
  4. odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towaru lub usługi za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek on-line, na którym potencjalni kupcy przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
  5. pakiety usług internetowych oferujących dostęp do informacji, w których aspekty telekomunikacyjne są natury pomocniczej lub drugorzędnej (czyli pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych; gier; umożliwiają hosting witryn internetowych; dostęp do grup dyskusyjnych; etc.);
  6. usługi wyszczególnione w załączniku I.

  1. Punkt 1 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG:
    a) Tworzenie i hosting witryn internetowych.
    b) Automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i on-line.
    c) Zdalne zarządzanie systemami.
    d) Hurtownie danych on-line, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych.
    e) Dostarczanie on-line przestrzeni na dysku na żądanie.
  2. Punkt 2 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG:
    a) Uzyskiwanie dostępu on-line i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień.
    b) Oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych.
    c) Sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek).
    d) Automatyczna instalacja on-line filtrów na witrynach internetowych.
    e) Automatyczna instalacja on-line zabezpieczeń typu firewalls.
  3. Punkt 3 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG:
    a) Uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów.
    b) Uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu.
    c) Zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych.
    d) Prenumerata gazet i czasopism on-line.
    e) Dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych.
    f) Wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody on-line.
    g) Informacje generowane automatycznie on-line przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe).
    h) Dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych.
    i) Korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.
  4. Punkt 4 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG: a) Uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe.
    b) Uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków.
    c) Uzyskiwanie dostępu i pobieranie filmów.
    d) Pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe.
    e) Uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier on-line, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni.
  5. Punkt 5 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG:
    a) Automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.
    b) Ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Katalog usług wskazany w powołanych regulacjach ma charakter przykładowy. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

  • realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej;
  • świadczenie jest zautomatyzowane a udział człowieka jest niewielki;
  • ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Natomiast w art. 12 w/cyt. Rozporządzenia rady wymienione zostały usługi, które w szczególności nie są objęte art. 9 ust. 2 lit e) tired 12 dyrektywy 77/388/EWG.

Powyżej określone miejsce opodatkowania usług elektronicznych wyrażone w ustawie o podatku od towarów i usług, znajduje swoje odzwierciedlenie w art. 56 ust. 1 pkt k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28.11.2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z tym przepisem „miejscem świadczenia usług świadczonych drogą elektroniczną, takich jak usługi, o których mowa w załączniku II; wykonywanych na rzecz usługobiorców mających siedzibę poza Wspólnotą lub na rzecz podatników mających siedzibę we Wspólnocie, ale w innym państwie niż usługodawca, jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, na rzecz którego świadczone są usługi lub, w przypadku ich braku, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu:

W załączniku nr II do Dyrektywy wskazano przykładowy wykaz usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 56 ust. 1 lit. K dyrektywy:

  1. Tworzenie i utrzymywanie witryn internetowych, zdalna konserwacja oprogramowania i sprzętu;
  2. dostarczanie oprogramowania oraz jego uaktualnień;
  3. dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianie baz danych;
  4. dostarczanie muzyki, filmów i gier, w tym gier losowych i hazardowych, jak również przekazów lub wydarzeń o charakterze politycznym, kulturalnym, artystycznym, sportowym, naukowym lub rozrywkowym;
  5. świadczenie usług kształcenia korespondencyjnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca wykonuje prace reprograficzne polegające na obróbce plików dla różnych rodzajów druku. Przygotowuje dane otrzymane od klienta. Opracowuje wzory, które po przeniesieniu na formę drukową odpowiadają jakością i kolorystyką zatwierdzonej cyfrowej odbitce próbnej. Obróbka plików odbywa się za pomocą specjalistycznych programów a wyniki prac wysyłane przy pomocy Internetu. W związku z tym, że z opisu stanu faktycznego wynika że usługa, która ma być świadczona przez Spółkę, będzie mieć wszystkie te cechy, tj. ma być świadczona za pomocą Internetu, z wykorzystaniem specjalnego oprogramowania (a zatem w sposób zautomatyzowany), dzięki któremu nastąpi obróbka plików dla różnych rodzajów druku, a następnie obrobione pliki zostaną odesłane za pomocą Internetu, jednocześnie, do realizacji usług niezbędne jest wykorzystanie technologii informatycznych – przyjąć należy, że zajdą wskazane przesłanki, pozwalające na zakwalifikowanie czynności do usług elektronicznych. Opodatkowanie takich usług wykonywanych na rzecz podatników mających siedzibę we Wspólnocie, ale w innym państwie niż usługodawca, jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stale miejsce prowadzenia działalności, na rzecz którego świadczone są usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj