Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1320/08/MS
z 16 września 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1320/08/MS
Data
2008.09.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
podatek naliczony
usługi gastronomiczne
żywność
Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków na zakup usług gastronomicznych oraz żywności
Wniosek ORD-IN 718 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2008r. (data wpływu 18 czerwca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2008r. (data wpływu 4 września 2008r.) oraz pismem z dnia 9 września 2008r. (data wpływu 10 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków na zakup usług gastronomicznych oraz żywności - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 18 czerwca 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków na zakup usług gastronomicznych oraz żywności. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2008r. (data wpływu 4 września 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP1/443-888/08/MS z dnia 22 sierpnia 2008r oraz pismem z dnia 9 września 2008r. (data wpływu 10 września 2008r.). W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej w okresie od 1 stycznia 2007r. poniósł wydatki na reprezentację takie jak np. koszty związane z przyjmowaniem kontrahentów usługi gastronomiczne oraz zakup żywności. Jednocześnie Wnioskodawca stosując się do dyspozycji zawartej w przepisie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w przypadku nabywania opisanych usług gastronomicznych oraz żywności. Wskazane we wniosku koszty związane z przyjmowaniem kontrahentów nie obejmują żadnych innych wydatków poza wydatkami na zakup usług gastronomicznych oraz żywności służącej do poczęstunku kontrahentów. W uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca wyjaśnił, że poniesione wydatki na reprezentację (koszty związane z przyjmowaniem kontrahentów, zakup usług gastronomicznych oraz żywności) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zaliczanych do wydatków reprezentacyjnych (usług gastronomicznych oraz żywności)... Zdaniem Wnioskodawcy przysługiwało mu prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego przy nabyciu usług na reprezentację (gastronomicznych oraz żywności). Podstawą takiego stanowiska jest stwierdzenie oczywistej sprzeczności przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z prawem europejskim, t. j. m. in. z Dyrektywą 2006/112/WE. Odnośnie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy Wnioskodawca stwierdza ponadto, że wyłączenie objęte tym przepisem wbrew przepisom unijnym nie odnosi się do określonej przedmiotowo kategorii towarów i usług i w związku z tym jest ono niezgodne z prawem unijnym (podobnie wyrok ETS z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie C - 184/04).Konkludując wskazuje, iż zasada supremacji prawa unijnego daje podatnikowi podstawę do traktowania przepisów objętych niniejszym wnioskiem jako niepodlegających wykonaniu. Na poparcie własnego stanowiska Wnioskodawca wskazał wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 kwietnia 2008r. sygn. akt 173/08. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. W myśl postanowień art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Natomiast stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
Z przedstawionego stanu prawnego wynika, iż podatnik nie może dokonać obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w przypadku nabycia towarów, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Jednocześnie obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, co do zasady podatnik nie może dokonać w odniesieniu do nabycia usług gastronomicznych w przypadkach innych niż wymienione w wyjątkach wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a i b ustawy o podatku VAT. Z opisu stanu faktycznego przestawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca ponosi wydatki związane z przyjmowaniem kontrahentów, które obejmują zakup usług gastronomicznych oraz żywności służącej do poczęstunku. Ponadto wskazuje, że poniesione wydatki reprezentacyjne (zakup usług gastronomicznych oraz żywności) nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca nabywa usługi gastronomiczne z przeznaczeniem na poczęstunek dla kontrahentów. Nie zachodzą więc tutaj wyjątki, o których mowa w cyt. art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a i b ustawy o VAT. Ponadto wydatki na nabycie żywności (przeznaczonej również na poczęstunek dla kontrahentów) nie stanowią dla Wnioskodawcy, jak sam wskazuje, kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie przedmiotowych usług gastronomicznych. Stanowisko tut. organu podatkowego odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na reprezentację (usługi gastronomiczne oraz zakup żywności) potwierdza Wnioskodawca stwierdzając we wniosku, że stosując się do dyspozycji zawartych w przepisie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi zakupami. Reasumując, w opisanym stanie faktycznym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki na zakup usług gastronomicznych oraz żywności. Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.