Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-963/08/JP
z 19 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-963/08/JP
Data
2008.09.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
infrastruktura towarzysząca
roboty
roboty budowlane
stawka
stawki podatku


Istota interpretacji
stawka podatku VAT na budowę internatu



Wniosek ORD-IN 502 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008r. (data wpływu 7 lipca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 września 2008r. (data wpływu 3 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na budowę internatu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na budowę internatu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 września 2008r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 sierpnia 2008r. znak: IBPP1/443-963/08/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

X jest państwową jednostką nieposiadającą osobowości prawnej, wyspecjalizowaną w działaniach na rzecz młodzieży, działającą w oparciu o ustawę o Systemie Oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572), ustawę o Promocji Zatrudnienia i Instytucjach Rynku Pracy (Dz. U. z 2004r. Nr 99, poz. 1001 ze zm.), natomiast szczegółowe zadania OHP określa Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30 grudnia 2004r. (Dz. U. z 2005r. Nr 6, poz. 41).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych internaty zakwalifikowane są w klasie ex 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania.

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) w załączniku nr 1 o brzmieniu „lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%” zostały wprowadzone zmiany. Zgodnie z tymi zmianami wprowadzono poz. 20, pod którą to pozycją figurowały między innymi internaty.

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. (Dz. U. Nr 249, poz. 1861) zmieniającym rozporządzenie w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w załączniku nr 1 do rozporządzenia poz. 20 została uchylona.

Zgodnie z wprowadzonymi zmianami - do budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130) ma zastosowanie 22% stawka podatku VAT.

Realizując budowę obiektu internatu w 2006 i 2007r Wnioskodawca stosował stawkę VAT w wysokości 7%.

Ponadto jak wskazano w uzupełnieniu wniosku wykonawcą robót jest firma budowlana sp. z o.o. z siedzibą w K., REGON.

Inwestycja polegająca na budowie internatu wraz z infrastrukturą towarzyszącą tj. elementami przyobiektowymi: dojścia, chodniki, taras ziemny, będąca przedmiotem wniosku realizowana była uprzednio w kilku etapach przez różnych wykonawców wybranych w postępowaniach przetargowych.

Aktualnie przedmiotem realizacji są roboty wykończeniowe budynku internatu obejmujące instalację wod - kan w zakresie białego montażu, instalację hydrantową wewnętrzną, instalację CO i CCW, instalację elektryczną, instalację teletechniczną, instalację wentylacji i klimatyzacji, tynki wewnętrzne, podłoża i posadzki, parapety, malowanie wraz z okładzinami, stolarkę drzwiową wewnętrzną, elementy ślusarskie, elewację, elementy przyobiektowe - dojścia, chodniki, taras ziemny.

Przewidziane zadaniem inwestycyjnym roboty wchodzące w skład infrastruktury towarzyszącej wychodzą poza obrys bryły budynku.

Symbolem PKWiU dla świadczonych usług będących przedmiotem wniosku określonych zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującym dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31grudnia 2008r. jest KOD 45.21.15-00.20.

Klasyfikacja powyższa dotyczy robót ogólnobudowlanych związanych z budową budynków przeznaczonych na hotele, motele, gospody, internaty i inne budynki zbiorowego, okresowego zamieszkania, restauracje i podobne.

Zdaniem wnioskodawcy w klasyfikacji PKWiU nie występuje odrębne oznaczenie kodowe na roboty dotyczące budowy infrastruktury towarzyszącej wiążącej się z realizacją tarasu ziemnego, dojść i chodników do budynku.

Realizowany przez wnioskodawcę budynek internatu mieści się w grupowaniu symbolu PKOB 1130.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo w świetle wyżej powołanych przepisów - została zastosowana w bieżącym roku przez X stawka 22% podatku VAT do będącego w budowie internatu...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowa stawka podatku VAT w przedstawionej sytuacji wynosi 22 %.

Uprzednio, w załączniku Nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług pod poz. 20 figurowały między innymi internaty objęte 7% stawką podatku VAT. Następnie w świetle Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniającego rozporządzenie z dnia 28 stycznia 2005r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług poz. 20 powołanego wyżej załącznika Nr 1 została uchylona. Zgodnie z wprowadzonymi zmianami - do budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania jakimi są też internaty (PKOB ex 1130) ma zastosowanie 22% stawka podatku VAT. Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych internaty zakwalifikowane są do ww. klasy ex 1130 i właśnie ta kwalifikacja wg Wnioskodawcy uzasadnia zastosowanie stawki VAT w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008r.) wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust.12a).

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 ,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z treści znowelizowanych przepisów wynika więc, iż preferencyjna, 7% stawka podatku nie dotyczy stawek stosowanych do budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, co oznacza, iż roboty te począwszy od dnia 1 stycznia 2008r., ze względu na utratę mocy przepisu przejściowego, jakim był w tym zakresie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a cyt. ustawy, podlegają opodatkowaniu według stawki 22%.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż na zlecenie Wnioskodawcy inwestor wykonuje roboty budowlano-montażowe, będące jednym z etapów budowy internatu, sklasyfikowanego według PKOB w dziale 1130 (a więc budynku mieszkalnego). Aktualnie wykonywane są roboty wykończeniowe budynku internatu obejmujące instalację wod - kan w zakresie białego montażu, instalację hydrantową wewnętrzną, instalację CO i CCW, instalację elektryczną, instalację teletechniczną, instalację wentylacji i klimatyzacji, tynki wewnętrzne, podłoża i posadzki, parapety, malowanie wraz z okładzinami, stolarkę drzwiową wewnętrzną, elementy ślusarskie, elewację, elementy przyobiektowe - dojścia, chodniki, taras ziemny.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, iż skoro przedmiotem robót budowlano-montażowych jest sklasyfikowany w PKOB w dziale 1130 obiekt budownictwa mieszkaniowego to zastosowanie ma 7% stawka podatku.

Należy jednak zauważyć, że w sytuacji gdyby w internacie znajdowały się lokale użytkowe a umowa na wykonanie ww. robót dotyczyłaby poszczególnych lokali użytkowych, to do tej roboty powinna mieć zastosowanie stawka 22%.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że roboty budowlano - montażowe polegające na rozprowadzeniu w budynku mieszkalnym wewnętrznych elementów infrastruktury (np. instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych itp.) podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług. Natomiast roboty związane z wykonaniem infrastruktury na zewnątrz budynku mieszkalnego (przeprowadzone poza bryłą budynku) objęte są 22% stawką podatku.

Ponieważ ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przewidziane zadaniem inwestycyjnym roboty wchodzące w skład infrastruktury towarzyszącej wychodzą poza obrys bryły budynku zatem zastosowanie znajdzie tutaj 22% stawka podatku VAT.

Dokonując zatem całościowej oceny stanowiska Wnioskodawcy, przedstawionego w przedmiotowym wniosku, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj