Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-840/08-2/BD
z 10 listopada 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-840/08-2/BD
Data
2008.11.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynek mieszkalny
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlane
stawka preferencyjna
stawki podatku
Istota interpretacji
Prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT na roboty budowlane w obiektach budownictwa mieszkaniowego oraz dla infrastruktury towarzyszącej
Wniosek ORD-IN 889 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Od II kwartału 2008 r. Wnioskodawca realizuje kontrakt na przebudowę budynków pokoszarowych na budynki mieszkalno – usługowe (207 mieszkań o pow. 8.993 m2 oraz 5 lokali usługowych, usytuowanych w realizowanych budynkach o łącznej pow. 662 m2). Umowa obejmuje przebudowę czterech budynków wraz z infrastrukturą techniczną zawierającą:
Czy Podatnik może do całości robót budowlano – montażowych realizowanych w ramach jednego kontraktu zastosować jednolitą stawkę podatku VAT w wysokości 7%, niezależnie od sposobu użytkowania lokali oraz charakteru realizowanych robót z uwagi na kompleksowy charakter robót (czynności podstawowe i pomocnicze niezbędne do wykonania celu umowy, tj. budynku mieszkalno – usługowego sklasyfikowanego wg PKOB w grupie 112)... Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie lokali usługowych zlokalizowanych w budynku sklasyfikowanym wg PKOB w grupie 112, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) i realizowanych w ramach jednej umowy należy zastosować jednolitą stawkę podatku VAT w wysokości 7% jak dla całego obiektu mieszkaniowego. Podatnik uważa, że elementy infrastruktury technicznej mimo realizacji kompleksowej są wymienione w art. 146 ust. 3 ustawy o VAT i od 1 stycznia 2008 r. podlegają opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 22%.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Art. 41 ust. 12b stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
Zgodnie z ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.
Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Należy zauważyć, iż strony w umowach cywilno-prawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych). Jednocześnie należy zaznaczyć, iż dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT z tytułu świadczenia wymienionych we wniosku usług, konieczna jest precyzyjna identyfikacja obiektu, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych. Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Ponadto tut. Organ wskazuje, iż w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., stosownie do przepisu z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. b ustawy, obniżoną stawką do 7% objęte były m.in. roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a także obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.
– jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. W związku z powyższymi uregulowaniami prawnymi, w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosowana była 7% stawka podatku. Od dnia 1 stycznia 2008 r. natomiast, 7% stawką podatku od towarów i usług opodatkowane są roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane wyłącznie z budownictwem mieszkaniowym. Obecnie nie przewidziano w ustawie obniżonej stawki ww. podatku na remont i budowę infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje kontrakt na przebudowę budynków pokoszarowych na budynki mieszkalno –usługowe (207 mieszkań oraz 5 lokali usługowych, usytuowanych w realizowanych budynkach) wraz z infrastrukturą techniczną, do której zalicza przebudowę istniejących parkingów, dróg wewnętrznych i dojść, dróg przyobiektowych, przebudowę przykanalików kanalizacji deszczowej i elementów sieci itp. Zdaniem Podatnika, budynki mieszkalno – usługowe, o których mowa we wniosku, sklasyfikowane są wg PKOB w grupie 112, a inwestycja ma kompleksowy charakter robót w ramach jednego kontraktu. W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania preferencyjnej 7% stawki podatku VAT z tytułu wykonywanych robót budowlanych w całym obiekcie, w którym mieszczą się lokale mieszkalne oraz użytkowe, pod warunkiem jednak, że obiekt ten został prawidłowo sklasyfikowany przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKOB 112. Natomiast roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu – podlegać będą opodatkowaniu wg stawki podstawowej podatku VAT, tj. 22%. Wskazać tutaj także należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa we wniosku, według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków, według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.