Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-673b/08/KM
z 28 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-673b/08/KM
Data
2008.10.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
konkursy
nieodpłatne przekazanie rzeczy
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej nieodpłatnego przekazywania towarów.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej nieodpłatnego przekazywania towarów - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej nieodpłatnego przekazywania towarów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest jedną z największych firm drobiarskich, specjalizującą się w produkcji oraz w sprzedaży hurtowej i detalicznej mięsa indyczego i jego przetworów.


W związku z działalnością gospodarczą i jej rozwojem wydaje nieodpłatnie towary należące do przedsiębiorstwa na rzecz swoich obecnych i potencjalnych kontrahentów oraz klientów. Czynności takie są ściśle związane z działalnością przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i mają na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej, wzmocnienie wizerunku spółki. Przedmiotowe wydania, odbywają się w ramach działań marketingowych (reklamowych, reprezentacyjnych) polegają m.in. na:


  1. przekazaniu, w ramach organizowanych konkursów i akcji promocyjnych towarów-nagród, z tytułu nabycia których spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i spółka dokonuje odliczeń;
  2. przekazaniu, w ramach tzw. sprzedaży premiowej, oznaczonych towarów (gratisów), produkcji własnej, jak i firm zewnętrznych, z tytułu wytworzenia bądź zakupu których spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i spółka dokonuje odliczeń;
  3. przekazaniu swoim kontrahentom prezentów (upominków), z tytułu nabycia których spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i spółka dokonuje odliczeń;
  4. zużyciu własnych wyrobów (główne wędlin), w ramach prowadzonych akcji promocyjnych-działań reklamowych, polegających na degustacji w placówkach handlowych wyrobów spółki przez osoby trzecie. Z tytułu wytworzenia zużywanych wyrobów spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i spółka dokonuje odliczeń.


W dniu 1 grudnia 2006 r. Spółka otrzymała pisemną interpretację z dnia 29 listopada 2006 r. w formie postanowienia wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w O. w zakresie opodatkowania przekazywanych w ramach reprezentacji i reklamy klientom spółki nagród z tytułu udziału w konkursach i akcjach promocyjnych. Naczelnik urzędu skarbowego stanął na stanowisku, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, jako dostawa towarów, nieodpłatne przekazanie nagrody, bez względu, czy przekazanie jest, czy też nie jest związane z prowadzoną działalnością, jeśli nagroda taka nie stanowi prezentu o małej wartości.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy po dniu 1 września 2006 r. w związku ze zmianą przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących w zakresie wyłączeń ze zwolnień z obowiązku rejestrowania dostaw niektórych towarów, istnieje obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej wydania (wręczenia) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, towarów (m.in. sprzętu radiowego, płyt CD) bez wynagrodzenia, na cele związane z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem... Jako przykład takiego przekazania należy wskazać wydanie w ramach przeprowadzonego konkursu nagrody rzeczowej w postaci odtwarzacza mp3.


Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z kolei przez pojęcie sprzedaży, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem wyłącznie tak rozumiana sprzedaż winna być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. Nieodpłatne przekazanie na cele związane z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (m.in. wydanie nagrody rzeczowej w postaci odtwarzacza mp3) nie mieści się w pojęciu "sprzedaży", ponieważ przekazanie takie nie może być uznane za dostawę towarów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy i jako wyłączone spod regulacji ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu. W konsekwencji bez znaczenia pozostają przepisy rozporządzeń w sprawie kas rejestrujących obowiązujących w danym okresie od dnia 1 września 2006 r., które wprowadzają wyłączenia ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy.

Należy podkreślić, iż stanowisko spółki jest zgodne z linią orzecznictwa, w tym ze wskazanymi wyrokami sądów krajowych (wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2007 r. sygn. akt I SA/Wr 152/07; wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 października 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1444/07; wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 października 2007 r., sygn akt III SA/Wa 1255/07; wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 sierpnia 2007 r. sygn akt III SA/Wa 984/07; wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 14 lutego 2008 r. sygn. akt I SA/Rz 875/07 oraz wyrok NSA z dnia 13 maja 2008 r., sygn. akt I FSK 600/07).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z kolei na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) w okresie do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania zwalnia się sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia - stanowiącym wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania. W pozycji 45 tego załącznika znalazły się m.in. czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy.


Zauważyć jednakże należy, iż stosownie do § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:


  1. do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;
  2. przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia;
  3. przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;
  4. przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3);
  5. przy dostawie:

    1. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),
    2. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3);

  6. przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
  7. przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży;
  8. przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU;
  9. przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.


Wskazać należy, że obowiązek ewidencjonowania dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przy czym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług.

Na podstawie art. 7 ust. 2 w zw. z ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, z odpłatną dostawą towarów zrównano również nieodpłatne przekazanie towarów przez podatnika, bez względu na cel tego przekazania. A zatem w przypadku nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych, która to czynność zrównana jest z odpłatną dostawą podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego, o braku możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy fiskalnej decyduje, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących charakter przekazywanych towarów.

Jeżeli więc Wnioskodawca nieodpłatnie przekazuje na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej towary wymienione w przywołanym § 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących np. sprzęt radiowy, płyty CD, w tym także – jak wskazano w stanie faktycznym – przykładowo wydaje w ramach przeprowadzonego konkursu nagrody rzeczowe w postaci odtwarzacza mp3, to czynności te zgodnie z wyłączeniem zawartym we wskazanym przepisie, podlegają obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Natomiast przekazanie towarów nie wymienionych w § 4 rozporządzenia, nie będzie wymagało obowiązku takiej ewidencji, zatem w tym zakresie Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie § 2 pkt 1 cyt. rozporządzenia.

Końcowo należy stwierdzić, iż powołane wyroki sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich się zawężają – co słusznie zauważył Wnioskodawca - w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj