Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-1244/08/BD
z 9 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-1244/08/BD
Data
2008.10.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet gminy
dofinansowanie
dotacja
dotacja celowa
jednostka samorządu terytorialnego
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymane dofinansowanie (dotacja) z budżetu miasta do zakupu i wymiany ekologicznych źródeł ciepła będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 637 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego przedstawione we wniosku z dnia 07 lipca 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 09 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dla osób, które otrzymały dofinansowanie z budżetu miasta do zakupu i wymiany ekologicznych źródeł ciepła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 lipca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dla osób, które otrzymały dofinansowanie z budżetu gminy do zakupu i wymiany ekologicznych źródeł ciepła

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto realizuje „Program Ograniczenia Niskiej Emisji …”, polegający na wymianie przez osoby fizyczne, będące właścicielami nieruchomości położonych na terenie miasta, starych nieekologicznych kotłów c.o. na nowe, niskoemisyjne kotły na węgiel „groszek”. Rada Miejska zatwierdziła uchwały zmieniające poprzednie odnośnie „Regulaminu przyznawania pomocy w ramach Programu Ograniczenia Niskiej Emisji dla miasta w latach 2008-2009”. W rozdziale IV Regulaminu zapisano, że środki na realizację Programu będą pochodzić m.in. z budżetu gminy. W rozdziale IX natomiast określono warunki finansowania zadania i stwierdzono, że udział środków gminy będzie wynosił 70% wartości zadania, natomiast uczestnik Programu pokrywa pozostałe 30%. Tryb postępowania o udzielenie dofinansowania w wysokości 70% został określony w rozdziale VI Regulaminu. Środki na dofinansowanie zostają uruchomione na podstawie zawartej umowy z miastem (działającym w jego imieniu Operatorem Programu) po odbiorze końcowym zrealizowanej usługi modernizacji. Tak więc rozliczenie udzielonego dofinansowania i kontrola zrealizowanego zadania następuje przed wydatkowaniem środków. Dofinansowanie mieszkańców jest bezzwrotne i służy realizacji celu publicznego, związanego z wykonywaniem zadań własnych gminy, a zatem jest dotacją w rozumieniu art. 106 ust. 2 w związku z art. 176 ust. 1 i ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Miasto ma określony budżet na 2008r. uchwałą Rady Miejskiej w dziale 900 – Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska, w rozdziale 90095 – pozostała działalność zapisano § 6050 – Program Ograniczenia Niskiej Emisji dla miasta. W związku z powyższym wydatek z budżetu ma charakter dotacji i zostają spełnione przesłanki zawarte w art. 106 ust. 2 oraz art. 176 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściciel nieruchomości (osoba fizyczna) biorący udział w Programie, który spełnił warunki określone w Regulaminie i otrzymał dotację, będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przyznanej dotacji...

Zdaniem wnioskodawcy, dofinansowanie z budżetu gminy dla osób fizycznych na zadanie modernizacji kotłowni ma charakter dotacji w rozumieniu cytowanych powyżej przepisów ustawy o finansach publicznych, zatem zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód podatnika z tytułu tej dotacji jest wolny od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. Wynika ona z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe oznacza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotacje a zarazem ustalenia czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Urząd Miejski przystąpi do realizacji „Programu Ograniczenia Niskiej Emisji …”, którego celem jest wymiana przez osoby fizyczne, będące właścicielami nieruchomości położonych na terenie miasta, starych nieekologicznych kotłów c.o. na nowe, niskoemisyjne kotły na węgiel „groszek”, gdzie 30% kosztów pokrywał będzie sam mieszkaniec a 70% będzie dofinansowane z budżetu gminy.

Wnioskodawca – jednostka samorządu terytorialnego - we wniosku wskazał, iż „dofinansowanie” w rzeczywistości ma charakter dotacji, w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) i wypłacane jest z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zatem otrzymana od Urzędu Miejskiego dotacja mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych co oznacza, że Urząd Miejski nie będzie miał obowiązku pobierania zaliczek na podatek ani sporządzania informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają dofinansowanie (dotację) z budżetu gminy w ramach realizacji „Programu Ograniczenia Niskiej Emisji …” na zakup i montaż nowych niskoemisyjnych kotłów na węgiel „groszek”.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz opisanego stanu faktycznego należy stanowisko wnioskodawcy uznać za prawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj