Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-958/08-2/AZ
z 29 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-958/08-2/AZ
Data
2008.08.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
Niemcy
renta zagraniczna
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Gdzie w zeznaniu PIT - 36 ( przykładowo za 2007 rok) należy wpisać dane z informacji PIT-11:



Wniosek ORD-IN 323 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18.06.2008 r. (data wpływu 20.06.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymywanego z Niemiec wypłacanego za pośrednictwem banku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.06.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymywanego z Niemiec wypłacanego za pośrednictwem banku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest emerytem. Główną część emerytury Wnioskodawca otrzymuje z ZUS.

Dodatkowo Wnioskodawca otrzymuje część emerytury – renty z Niemiec – Altersrente (Renta Starcza ) z tytułu pracy w Niemczech i Ubezpieczenia Sozialversicherung.

Płatnikiem jest B ZZZ.

Renta w wysokości 57,19 EUR przekazywana jest na konto Wnioskodawcy w XX Od wypłacanej renty Bank pobiera prowizję oraz zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19%.

Po zakończeniu roku Bank XX sporządza PIT-11 z podaniem dochodu i pobranej zaliczki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Gdzie w zeznaniu PIT - 36 ( przykładowo za 2007 rok) należy wpisać dane z informacji PIT-11:

  1. Czy ma zastosowanie metoda wyłączenia z progresją - wpisać w dziale H (obliczenie podatku) poz.162 (dochód osiągnięty za granicą) oraz w dziale K - kwota do zapłaty/nadpłata (poz.184 sumę wpłaconych zaliczek oraz pobranych przez płatników.
  2. Czy w dziale D1(dochody i straty podatnika) poz.8 – inne źródła w tym emerytury-renty z zagranicy – w poz.75,77,79.


Obie wersje były wskazane przez Urząd Skarbowy Warszawa – Wola, najpierw pierwsza, potem druga.

Zdaniem wnioskodawcy:

Powinna obowiązywać zasada unikania podwójnego opodatkowania. Podatek w Niemczech został nałożony, chociaż jego wartość wynosi „O”- z uwagi na małą kwotę.

Wydaje się, że powinna obowiązywać metoda wyłączenia z progresją.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000, Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powołany przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy z dnia 13 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Jak wynika z informacji otrzymanych z niemieckiego Ministerstwa Finansów, przed reformą niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczenia społecznego (określanego również jako ubezpieczenie emerytalno-rentowe), tj. przed dniem 1 października 2005 r., w ramach obowiązkowego systemu ubezpieczenia społecznego świadczenia wypłacali następujący ubezpieczyciele:

  • Krajowe Zakłady Ubezpieczeń (Landesversicherungsanstalten), kasa morska dla marynarzy oraz Urząd ds. Ubezpieczeń Kolei Federalnych – w ramach ubezpieczenia emerytalno-rentowego dla pracowników fizycznych,
  • Federalny Zakład Ubezpieczenia Pracowników Umysłowych (Bundesversicherungsanstalt für Angestellte), na jego zlecenie kasa morska; ubezpieczyciel rentowo-emerytalny członków załóg statków - w ramach ubezpieczenia emerytalno-rentowego dla pracowników umysłowych,
  • Federalna Kasa Ubezpieczeń Górników - w ramach ubezpieczenia emerytalno-rentowego dla pracowników kopalń.


Po dniu 1 października 2005 r. wszystkie ww. podmioty zostały objęte wspólną nazwą „Niemiecka Federalna Instytucja Ubezpieczeń Rentowych” (Deutsche Rentenversicherung).

Otrzymywane przez Wnioskodawcę świadczenie emerytalne przyznane zostało przez Federalny Zakład Ubezpieczenia Pracowników Umysłowych (Bundesversicherungsanstalt für Angestellte) i zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy, podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech.

Mając powyższe na względzie uzyskane świadczenie emerytalne nie podlega opodatkowaniu w Polsce tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazania dochodu z uzyskanego świadczenia w zeznaniu podatkowym PIT-36.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj