Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-871/08/ICz
z 26 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-871/08/ICz
Data
2008.09.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
małżeństwo
nieruchomości
stawka
umowa zamiany
użytkowanie wieczyste
wspólność majątkowa
zamiana


Istota interpretacji
Określenie prawidłowości stawki podatku VAT dla czynności zamiany nieruchomości gruntowych oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu.



Wniosek ORD-IN 995 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana R. S., przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008r. (data wpływu 2 lipca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2008r. (data wpływu 23 września 2008r.) oraz pismem z dnia 25 września 2008r. (data wpływu 25 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowości stawki podatku VAT dla czynności zamiany nieruchomości gruntowych oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania określenia prawidłowości stawki podatku VAT dla czynności zamiany nieruchomości gruntowych oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu.W dniu 23 i 25 września 2008r. zostały złożone uzupełnienia do ww. wniosku

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Małżonkowie R. i K. S. byli właścicielami nieruchomości gruntowych oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki nr 749/1, 750/1, 751/1, 752/1, 754/3 o łącznej powierzchni 6109 m2 oraz R. S. był użytkownikiem wieczystym działki gruntu 771/1 o powierzchni 1640 m2 położonych w K. przy ul. Ś. 258C. Przedmiotowe działki były środkami trwałymi prowadzonej przez R. S. działalności gospodarczej pod nazwą Piekarnia „P. T.” R. S.

Wojewoda Ś. decyzją znak RR.III.7047-12/04 z dnia 1 września 2004r. na ww. działkach ustalił lokalizację drogi krajowej dla inwestycji polegającej na rozbudowie ul. Ś. w ciągu drogi krajowej nr 73.

Za tymi działkami R. S. posiada inne działki, na których znajduje się zakład piekarniczy. Dalej za tymi działkami Gmina K. była właścicielem działki gruntu nr 754/18 o powierzchni 9610 m2.

W 2007 roku prezydent miasta K. wydał decyzję znak: GNG.II.72213-229/07 zezwalającą na wcześniejsze dysponowanie przez R. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Piekarnia „P. T.” działką nr 754/18 na cele budowlane związane z rozbudową zakładu. W dniu 6 maja 2008r. Gmina i małżonkowie S. zawarli umowę zamiany w formie aktu notarialnego repertorium A 2217/2008. W wyniku zamiany Gmina przeniosła własność działki nr 754/18 na małżonków z przeznaczeniem pod rozbudowę zakładu, a małżonkowie przenieśli własność działek nr 749/1, 750/1, 751/1, 752/1, 754/3 oraz prawo użytkowania wieczystego działki nr 771/1 na Gminę K. z przeznaczeniem pod rozbudowę ulicy Ś. przez Gminę.

W piśmie uzupełniającym z dnia 23 września 2008r. Wnioskodawca wskazał, że wszystkie działki, o których mowa we wniosku, nie są zabudowane, nie są terenami leśnymi, zgodnie z wypisem z rejestru gruntów są oznaczone jako tereny przemysłowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stawka 22% dla tej czynności jest stawką właściwą...

Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie prawa własności działek gruntu nr 749/1, 750/1, 751/1, 752/1, 754/3 i prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 771/1 na skutek zamiany podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%. Przyczyną takiego stanowiska jest fakt, że zamiana działek jest przeprowadzona w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Piekarni „P. T.” R. S. opodatkowaną VAT, w celu rozbudowy istniejącego zakładu piekarniczego. Ponieważ przedmiotowe działki gruntu były majątkiem prywatnym przekazanym na środki trwałe prowadzonej działalności gospodarczej Piekarnia „P. T.”, R. S. dokonując zamiany tych działek na działkę pochodzącą od Gminy w celu rozbudowania na niej istniejącego zakładu piekarniczego, działał jako przedsiębiorca w charakterze czynnego podatnika VAT.

Sam grunt jest zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług towarem mieszczącym się w przedmiocie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponieważ czynność zamiany i przeniesienia prawa własności gruntu i prawa użytkowania wieczystego gruntu pochodzi od podmiotu (podatnika) działającego w charakterze podatnika VAT, będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy czynność zamiany działek może zostać potwierdzona fakturą VAT wystawioną tylko przez R. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Piekarnia „P. T.” R. S., gdyż przedmiotom zamiany są środki trwałe prowadzonej działalności gospodarczej i są związane z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarem w myśl art. 2 pkt 6 wymienionej ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem czynności zamiany jest prawo własności działek o łącznej powierzchni 6109 m2 oraz prawo użytkowania wieczystego działki o powierzchni 1640 m2.

W tym miejscu należy zauważyć, że w świetle uregulowań prawnych, prawo wieczystego użytkowania gruntu uznaje się za prawo rzeczowe o charakterze zbliżonym do prawa własności. W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) na rzecz użytkownika wieczystego, co pozwala mu rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak również w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, tak jak ma to miejsce w przypadku dokonywania sprzedaży gruntu przez właściciela.

Z uwagi na uznanie użytkowania wieczystego za prawo rzeczowe o charakterze zbliżonym do prawa własności, a nie do praw rzeczowych ograniczonych, nie było konieczne odrębne wymienianie tego prawa w definicji dostawy zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w samej ustawie o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Regulacja ta oznacza, że zwolnieniem przedmiotowym nie są objęte dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, a co za tym idzie podlegają one opodatkowaniu stawką w wysokości 22% - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Decydujące znacznie ma więc kwalifikacja przedmiotowego terenu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem zamiany jest prawo własności nieruchomości gruntowych oraz prawo użytkowania wieczystego. Wnioskodawca wskazał, że wszystkie działki, o których mowa we wniosku, nie są zabudowane.

Przedmiotowe grunty przeznaczone są pod rozbudowę przemysłową, bowiem Wojewoda Ś. decyzją z dnia 1 września 2004r. na ww. działkach ustanowił inwestycje na lokalizację drogi krajowej.

Zatem zamiana własności nieruchomości gruntowych oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu, o których mowa we wniosku, podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że kwestie dotyczące obowiązku opodatkowania czynności zamiany działek i prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz obowiązku wystawienia faktury VAT dokumentującej czynność zamiany są przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj