Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-872/08/ICz
z 26 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-872/08/ICz
Data
2008.09.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
małżeństwo
nieruchomości
treść faktury
umowa zamiany
wspólność majątkowa
zamiana


Istota interpretacji
Określenie prawidłowości wystawienia faktury VAT z tytułu dokonania czynności zamiany nieruchomości gruntowych.



Wniosek ORD-IN 576 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008r. (data wpływu 2 lipca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2008r. (data wpływu 23 września 2008r.) oraz pismem z dnia 25 września 2008r. (data wpływu 25 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowości wystawienia faktury VAT z tytułu dokonania czynności zamiany nieruchomości gruntowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania określenia prawidłowości wystawienia faktury VAT z tytułu dokonania czynności zamiany nieruchomości gruntowych.

W dniu 23 i 25 września 2008r. zostały złożone uzupełnienia do ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Małżonkowie byli właścicielami nieruchomości gruntowych oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki nr xxx/x, xxx/x, xxx/x, xxx/x, xxx/x o łącznej powierzchni 6109 m2 oraz R.S. był użytkownikiem wieczystym działki gruntu xxx/x o powierzchni 1640 m2 położonych w K. przy ul. Ś. Przedmiotowe działki były środkami trwałymi prowadzonej przez R. S. działalności gospodarczej pod nazwą Piekarnia(…).

Wojewoda decyzją z dnia 1 września 2004r. na ww. działkach ustalił lokalizację drogi krajowej dla inwestycji polegającej na rozbudowie ul. Ś. w ciągu drogi krajowej nr xx.

Za tymi działkami R. S. posiada inne działki, na których znajduje się zakład piekarniczy. Dalej za tymi działkami Gmina była właścicielem działki gruntu nr xxx/xx o powierzchni 9610 m2.

W 2007 roku prezydent miasta K. wydał decyzję zezwalającą na wcześniejsze dysponowanie przez R. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Piekarnia (…) działką nr xxx/xx na cele budowlane związane z rozbudową zakładu. W dniu 6 maja 2008r. Gmina i małżonkowie zawarli umowę zamiany w formie aktu notarialnego repertorium A xxxx/2008. W wyniku zamiany Gmina przeniosła własność działki nr xxx/xx na małżonków z przeznaczeniem pod rozbudowę zakładu, a małżonkowie przenieśli własność działek nr xxx/x, xxx/x, xxx/x, xxx/x, xxx/x oraz prawo użytkowania wieczystego działki nr xxx/x na Gminę z przeznaczeniem pod rozbudowę ulicy Ś. przez Gminę.

W piśmie uzupełniającym z dnia 23 września 2008r. Wnioskodawca wskazał, że wszystkie działki, o których mowa we wniosku, nie są zabudowane, nie są terenami leśnymi, zgodnie z wypisem z rejestru gruntów są oznaczone jako tereny przemysłowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. czynność może zostać potwierdzona fakturą VAT wystawioną tylko przez R. S. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie prawa własności działek gruntu nr xxx/x, xxx/x, xxx/x, xxx/x, xxx/x i prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr xxx/x na skutek zamiany podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%. Przyczyną takiego stanowiska jest fakt, że zamiana działek jest przeprowadzona w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Piekarni (…) opodatkowaną VAT, w celu rozbudowy istniejącego zakładu piekarniczego. Ponieważ przedmiotowe działki gruntu były majątkiem prywatnym przekazanym na środki trwałe prowadzonej działalności gospodarczej Piekarnia (…), R. S. dokonując zamiany tych działek na działkę pochodzącą od Gminy w celu rozbudowania na niej istniejącego zakładu piekarniczego, działał jako przedsiębiorca w charakterze czynnego podatnika VAT.

Sam grunt jest zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług towarem mieszczącym się w przedmiocie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponieważ czynność zamiany i przeniesienia prawa własności gruntu i prawa użytkowania wieczystego gruntu pochodzi od podmiotu (podatnika) działającego w charakterze podatnika VAT, będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy czynność zamiany działek może zostać potwierdzona fakturą VAT wystawioną tylko przez R. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Piekarnia (…), gdyż przedmiotom zamiany są środki trwałe prowadzonej działalności gospodarczej i są związane z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10, art. 120 ust. 16.

Art. 106 ust. 8 pkt 1 ww. ustawy o VAT stanowi, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Na mocy dyspozycji wynikającej z ww. przepisu, Minister Finansów w rozdziale 4 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) określił powyższe zasady.

Elementy, jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, określone zostały w § 9 ust. 1 powołanego rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem faktura powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11,
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży towarów o charakterze ciągłym,
  4. nazwę towaru lub usługi,
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
  8. stawki podatku,
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu,
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że małżonkowie byli właścicielami nieruchomości gruntowych o łącznej powierzchni 6109 m2 oraz R. S. był użytkownikiem wieczystym działki gruntu o powierzchni 1640 m2 położonych w K. Przedmiotowe działki były środkami trwałymi prowadzonej przez R. S. działalności gospodarczej.
W dniu 6 maja 2008r. Gmina i małżonkowie zawarli umowę zamiany w formie aktu notarialnego. W wyniku zamiany Gmina przeniosła własność działki nr xxx/xx na małżonków z przeznaczeniem pod rozbudowę zakładu, a małżonkowie przenieśli własność działek oraz prawo użytkowania wieczystego działki na Gminę.

Transakcja czynności zamiany dokonana przez podatnika pozostającego we wspólności małżeńskiej, stosownie do obowiązujących wymogów prawa cywilnego, winna być dokumentowana aktem notarialnym, w którym jako sprzedawcy występują oboje małżonkowie, nawet w sytuacji gdy jedno z nich jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jednakże z uwagi na to, że przedmiotowe nieruchomości objęte aktem notarialnym wykorzystywane były na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (stanowiły środki trwałe), stwierdzić należy, iż na gruncie prawa podatkowego rzeczywistym sprzedawcą będzie Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż opisana we wniosku transakcja czynności zamiany nieruchomości gruntowych oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu winna być udokumentowana fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawcę, jako podmiot posiadający status podatnika podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, z uwzględnieniem zasad zawartych w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r.

Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy oraz przestawiony stan faktyczny stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że kwestie dotyczące obowiązku opodatkowania czynności zamiany działek i prawa użytkowania wieczystego gruntu na Gminę oraz określenia wysokości stawki podatku VAT dla przedmiotowej czynności są przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj