Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-572/08/RM
z 20 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-572/08/RM
Data
2008.10.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
księga przychodów i rozchodów
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
pracownik
środek trwały


Istota interpretacji
Czy dofinansowanie otrzymane z PFRON-u na zakup środka trwałego w kwocie 20.000 zł na wyposażenie stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej zgodnie z umową z PUP ma być ujęte w księgach przychodów i rozchodów w kolumnie 8 tj. „pozostałe przychody” i równocześnie ma być wykazane po stronie kosztów zakupu śr. trwałych w postaci odpisów amortyzacyjnych.
Czy różnicę w kwocie 4,92 zł między poniesionym wydatkiem a otrzymaną wartością dofinansowania od PFRON ujmuje w podatkowej książce przychodów i rozchodów w kolumnie 13 „pozostałe wydatki”. Zakupione środki trwale wykazuję w pełnej wartości w ewidencji środków trwałych.



Wniosek ORD-IN 442 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura – 24 lipca 2008 r.) uzupełnionym w dniu 03 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych refundacji przez Urząd Pracy, ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, kosztów zakupu środków trwałych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych refundacji przez Urząd Pracy, ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, kosztów zakupu środków trwałych.
Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 22 września 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło dnia 03 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka cywilna powstała dnia 31 grudnia 2002 r., w dniu 26 maja 2008 r. zawarła z Powiatowym Urzędem Pracy umowę dotyczącą refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej w kwocie 20.000,00 zł. Spółka w dniu 13 czerwca 2008 r. zakupiła ze swoich środków pieniężnych środek trwały tj. urządzenie wielofunkcyjne ksero Sharp na wartość 17.300,00 zł netto oraz ploter tnący Cogi na wartość 2.704,92 zł netto; łącznie 20.004,92 zł netto. Zgodnie z umową zawartą z Powiatowym Urzędem Pracy w miesiącu lipcu nastąpiła wypłata refundacji w kwocie 20.000,00 zł. Wspólnicy rozliczają się na zasadach ogólnych, a księgi są prowadzone w formie księgi przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dofinansowanie otrzymane z PFRON-u na zakup środka trwałego w kwocie 20.000,00 zł na wyposażenie stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej zgodnie z umową z PUP ma być ujęte w księgach przychodów i rozchodów w kolumnie 8 tj. „pozostałe przychody” i równocześnie ma być wykazane po stronie kosztów zakupu środków trwałych w postaci odpisów amortyzacyjnych.
Czy różnicę w kwocie 4,92 zł między poniesionym wydatkiem a otrzymaną wartością dofinansowania od PFRON ujmuje w podatkowej książce przychodów i rozchodów w kolumnie 13 „pozostałe wydatki”. Zakupione środki trwale wykazuję w pełnej wartości w ewidencji środków trwałych...

Zdaniem wnioskodawcy, dofinansowanie otrzymane z PFRON na zakup środka trwałego w kwocie 20.000,00 zł nie ujmuje (nie wykazuje) w księgach przychodów i rozchodów tj. w kolumnie „8” – pozostałe przychody. Różnicę w kwocie 4,92 zł między wydatkiem a otrzymaną kwotą dofinansowania ujmuje (wykazuje) w księgach przychodów i rozchodów w kolumnie „13” – pozostałe wydatki. Zakupione środki trwałe wykazuje w pełnej wartości w Ewidencji środków trwałych i nalicza amortyzację, która nie jest kosztem uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W myśl natomiast art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.W świetle ww. przepisów otrzymane za pośrednictwem Urzędu Pracy środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej, albowiem jak wskazano we wniosku stanowią zwrot wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych.
Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.Jak wynika z wniosku wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż prawidłowo postąpił on nie wykazując w kolumnie „8” podatkowej księgi przychodów i rozchodów kwoty otrzymanej refundacji, która zgodnie z powołanym przepisem art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.W myśl art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a – 22o, z uwzględnieniem art. 23.
Stosownie natomiast do treści art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Mając powyższe na względzie, skoro urządzenie wielofunkcyjne Sharp oraz ploter tnący Cogi zostały przez wnioskodawcę uznane za środki trwałe, a jako takie składniki majątku prawidłowo ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – to zważywszy, iż wydatki na ich nabycie zostały wnioskodawcy zwrócone odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Natomiast różnica pomiędzy ceną (netto) zakupu ww. środków trwałych a otrzymanym dofinansowaniem w kwocie 4,92 zł stanowi koszt podatkowy, gdyż jest to wydatek poniesiony przez wnioskodawcę w celu uzyskania przychodu, a nie pokryty otrzymaną refundacją. Zgodnie więc z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zawartym w załączniku Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 152, poz. 1475 ze zm.) wydatek ten może zostać wpisany w kolumnie 13 księgi, bowiem kolumna ta jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zważywszy na fakt, iż wnioskodawcą jest Spółka cywilna, niniejsza interpretacja stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej jest wiążąca tylko dla Spółki co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj