Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-1324b/08-2/MK
z 21 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-1324b/08-2/MK
Data
2008.11.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
faktura
koszty uzyskania przychodów
podatek należny
podatek naliczony
reprezentacja


Istota interpretacji
Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodu jest podatek naliczony od towarów i usług przy nabyciu towarów i usług związanych z reprezentacją Spółki? Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodu jest podatek należny od towarów i usług wykazany w fakturze wewnętrznej dokumentującej przekazanie towarów i produktów na cele reprezentacji?



Wniosek ORD-IN 418 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2008 r. (data wpływu 18 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów należnego podatku VAT od towarów i usług związanych z reprezentacją Spółki (dotyczy pytania 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów należnego podatku VAT od towarów i usług związanych z reprezentacją Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka ponosi wydatki na reprezentację. W tej chwili kwotę brutto traktuje jako wydatek nie będący kosztem uzyskania przychodu. Spółka chce jednak zacząć uznawać kwotę podatku od towarów i usług z faktur na reprezentację za wydatek będący kosztem uzyskania przychodu, a tylko kwotę netto pozostawić jako wydatek nie będący kosztem uzyskania przychodu. Spółka przekazuje nieodpłatnie towary i produkty na cele reprezentacji. W tej chwili wykazuje podatek od towarów i usług należny od tego przekazania i kwalifikuje go jako koszt nie będący kosztem uzyskania przychodu (podobnie jak kwotę netto). Spółka chce traktować należny podatek od towarów i usług naliczany od przekazania na cele reprezentacji jako koszt uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodu jest podatek naliczony od towarów i usług przy nabyciu towarów i usług związanych z reprezentacją Spółki...
  2. Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodu jest podatek należny od towarów i usług wykazany w fakturze wewnętrznej dokumentującej przekazanie towarów i produktów na cele reprezentacji...

Niniejsza interpretacja dotyczy pytania drugiego, w zakresie pytania pierwszego wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Odnośnie pytania drugiego Wnioskodawca stwierdził, iż w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca wskazał, że co do zasady kosztem uzyskania przychodu nie jest podatek od towarów i usług, z tym, że za koszt taki uważa się podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zdaniem Spółki, podatek od towarów i usług należny wykazany na fakturze wewnętrznej dokumentującej przekazanie towarów i materiałów na cele reprezentacji stanowi koszt uzyskania przychodu. Powyższe stanowisko jest zgodne m.in. z postanowieniem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego z dnia 24 września 2007 r. Nr PD.423-53a/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Natomiast stosownie do brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dyspozycja cytowanego przepisu obejmuje przekazanie towarów przez podatnika na cele reprezentacji. Oznacza to, że Spółka ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów należnego podatku od towarów i usług od tych towarów, o ile jego wysokość została ustalona zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca może – na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uznać za koszt uzyskania przychodów podatek należny od towarów przekazanych na cele reprezentacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi 90-434 Łódź, ul. Piotrkowska 135 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj