Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-923/08/PP
z 17 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-923/08/PP
Data
2008.10.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
podział
powstanie
spółka akcyjna


Istota interpretacji
Czy opisana transakcja podziału Spółki przez wydzielenie będzie powodować obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego na gruncie ustawy o CIT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 13 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. skutków podatkowych spowodowanych podziałem Spółki przez wydzielenie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. skutków podatkowych spowodowanych podziałem Spółki przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka wraz ze spółkami zależnymi prowadzą działalność gospodarczą w sektorze energetycznym. Podstawową działalnością Spółki jest działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Jednocześnie, część spółek zależnych prowadzi działalność w zakresie wytwarzania i obrotu energią elektryczną. Pozostałe zaś spółki zależne prowadzą działalność głównie w zakresie świadczenia usług serwisowych, remontowych, modernizacyjnych i budowlanych związanych z maszynami i urządzeniami wykorzystywanymi przede wszystkim w sektorze elektroenergetycznym.
W związku z wejściem w życie postanowień Dyrektywy 2003/54/WE z dnia 26 czerwca 2003 roku (Dz. U. L 176 z 15 lipca 2003r., str. 37-56; dalej: Dyrektywa), dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz implementacji jej postanowień do krajowego porządku prawnego, Spółka stanęła w obliczu konieczności uniezależnienia prowadzonej działalności dystrybucyjnej w zakresie energii elektrycznej od działalności w zakresie wytwarzania i obrotu energii elektrycznej – zgodnie z wytycznymi przewidzianymi w Dyrektywie (opisanymi poniżej).

Uwarunkowania prawno-gospodarcze.
Zgodnie z postanowieniami Dyrektywy, na przedsiębiorstwa energetyczne został nałożony obowiązek odpowiedniego wyodrębnienia działalności dystrybucyjnej od pozostałych działalności. Dyrektywa przewiduje bowiem, że w przypadku istnienia przedsiębiorstw zintegrowanych pionowo, w celu zapewnienia skutecznego i niedyskryminacyjnego dostępu do sieci należy przyjąć rozwiązanie, w którym działalność przesyłowa i działalność dystrybucyjna będą prowadzone przez podmioty prawnie odrębne. Ponadto, przywołana Dyrektywa wskazuje, że konieczne jest również zapewnienie niezależności operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych od działalności związanej z wytwarzaniem i obrotem energią elektryczną.
Przepisy Dyrektywy nakładają zatem na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia rozwiązań zapewniających realizację obowiązku wydzielenia (uniezależnienia prawnego działalności dystrybucyjnej w przedsiębiorstwach zintegrowanych pionowo. Przez przedsiębiorstwo zintegrowane pionowo Dyrektywa rozumie m.in. przedsiębiorstwo, które realizuje co najmniej jedną z funkcji przesyłania lub dystrybucji i co najmniej jedną z funkcji wytwarzania lub obrotu energią elektryczną. Powyższe regulacje Dyrektywy zostały implementowane do polskiego porządku prawnego. Stosownie do postanowień ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 89, poz. 625 ze zm.), operator powinien pozostawać niezależny w swej formie prawnej, organizacyjnej i podejmowaniu decyzji, od innych działań niezwiązanych z przesyłaniem i dystrybucją energii elektrycznej.
Biorąc powyższe pod uwagę, obowiązek dokonania takiego wydzielenia prawnego dotyczy Spółki oraz podmiotów zależnych jako przedsiębiorców realizujących funkcje dystrybucji oraz obrotu i wytwarzania energii elektrycznej. Dyrektywa wymaga, aby wydzielony operator był niezależny przynajmniej co do formy prawnej, organizacji i podejmowania decyzji od innych działalności niezwiązanych z przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej.

Jednocześnie, zgodnie z interpretacją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE), Operator Systemu Dystrybucyjnego, będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinien pozostawać, pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji, niezależny od innych działalności niezwiązanych z dystrybucją energii elektrycznej. Ponadto, w ocenie Prezesa URE niezależny operator powinien spełniać łącznie kryteria określone w art. 9d ust. 2 ustawy Prawo energetyczne, tj. w szczególności:

  1. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie nie mogą uczestniczyć w strukturach zarządzania przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo lub przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się także działalnością niezwiązaną z energią elektryczną, nie mogą być odpowiedzialne – bezpośrednio lub pośrednio – za bieżącą działalność inną niż wynikającą z zadań operatora;
  2. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie systemem elektroenergetycznym powinny mieć zapewnioną możliwość niezależnego działania;
  3. Operatorzy powinni mieć zapewnione prawo podejmowania niezależnych decyzji w zakresie zarządzanego majątku koniecznego do ich działania, w tym w zakresie eksploatacji, konserwacji, remontów lub rozbudowy sieci;
  4. Kierownictwo przedsiębiorstw zintegrowanych pionowo nie powinno wydawać operatorom poleceń dotyczących ich bieżącego funkcjonowania ani podejmować decyzji w zakresie budowy sieci czy jej modernizacji, jeżeli działania operatorów nie wykraczają poza zatwierdzony plan finansowy.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz uwzględniając obecną strukturę właścicielską Spółki i spółek zależnych, podjęta została decyzja o uniezależnieniu działalności związanej z dystrybucją energii elektrycznej od pozostałych działalności niezwiązanych z dystrybucją energii elektrycznej – zgodnie ze wspólnotowymi i krajowymi regulacjami prawnymi. Uniezależnienie ma nastąpić poprzez wydzielenie ze Spółki działalności związanej ze świadczeniem usług wsparcia dla spółek zależnych, prowadzących działalność operacyjną w zakresie wytwarzania i obrotu energią elektryczną oraz udziałów w tych spółkach. Celem tych działań jest doprowadzenie zakresu działalności Spółki oraz struktury właścicielskiej Grupy Kapitałowej do stanu zgodnego ze wspólnotowymi i krajowymi regulacjami prawnymi.

Metoda podziału.
Powyższe przekształcenie nastąpi przez przeniesienie części majątku Spółki na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie) – zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych (ustawa z dnia 15 września 2000r., Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.; dalej: Kodeks Spółek Handlowych).
Spółka pragnie wskazać, że na dzień dokonania podziału przez wydzielenie w Spółce istniał będzie stan faktyczny opisany poniżej.

Opis przedsiębiorstwa na dzień wydzielenia.
Spółka ze spółkami zależnymi są podmiotami, których główny zakres działalności obejmuje:

  1. dystrybucję energii elektrycznej,
  2. obrót i wytwarzanie energii elektrycznej.

Spółka prowadzi działalność operacyjną przede wszystkim w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Jednocześnie, część spółek zależnych wykonuje na rzecz Spółki różnego rodzaju usługi wsparcia dla działalności operacyjnej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej (usługi serwisowe).
Z kolei w odniesieniu do działalności w zakresie obrotu i wytwarzania energii elektrycznej, działalność operacyjna została przydzielona pozostałej części spółek zależnych w stosunku do Spółki, podczas gdy usługi wsparcia dla tych spółek są świadczone w istotnym zakresie przez Spółkę.

Ze względu na wyraźny podział bieżącej działalności Spółki (tj. działalność operacyjna w zakresie dystrybucji energii elektrycznej oraz działalność w zakresie wsparcia dla spółek zależnych, w odniesieniu do prowadzonej przez te podmioty działalności operacyjnej w zakresie obrotu i wytwarzania energii elektrycznej), w ramach struktur Spółki istnieje wyodrębnienie organizacyjne i finansowe odpowiadające profilom prowadzonej działalności, tj.:

  1. działalności operacyjnej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej i pozostałej oraz
  2. działalności w zakresie wsparcia dla spółek zależnych.

Przedmiotem wydzielenia jest majątek wykorzystywany do prowadzenia działalności w zakresie wsparcia na rzecz czterech spółek zależnych czyli podmiotów prowadzących operacyjną działalność w zakresie obrotu i wytwarzania energii elektrycznej. Przedmiotem wydzielenia są również udziały posiadane przez Spółkę we wskazanych wyżej podmiotach. Zarówno składniki majątkowe wykorzystywane przez Spółkę do prowadzenia działalności w zakresie wsparcia na rzecz wskazanych wyżej podmiotów, jak i udziały w tych podmiotach wchodzą w skład Biura, funkcjonującego w Spółce. Jednostka ta stanowić będzie przedmiot wydzielenia w ramach podziału przez wydzielenie (szczegółowy opis tej jednostki oraz majątku wchodzącego w jej skład znajdują się w dalszej części opisu stanu faktycznego).
Poza wskazanymi powyżej udziałami (które będą stanowić jeden z elementów przedmiotu wydzielenia w ramach podziału przez wydzielenie) Spółka posiada również udziały w innych podmiotach świadczących różnego rodzaju usługi na rzecz spółek zależnych, jak również na rzecz podmiotów trzecich. Spółka pragnie jednak podkreślić, iż udziały w podmiotach trzecich nie zostaną wydzielone na nowo zawiązaną spółkę.

Na podstawie zawartych umów, wydzielana część działalności Spółki świadczy za wynagrodzeniem na rzecz spółek zależnych, zajmujących się obrotem i wytwarzaniem energii elektrycznej (których udziały będą przedmiotem wydzielenia), następujące usługi, w zakresie wynikającym z indywidualnego zapotrzebowania poszczególnych spółek:

  1. Wsparcie procesu organizacji i optymalizacji powiązań biznesowych ze spółkami Grupy Kapitałowej,
  2. Wsparcie i koordynacja działań w opracowaniu i wdrażaniu strategii działania spółek wraz z koordynacją planów zarządzania ryzykiem biznesowym,
  3. Koordynacja analiz i raportów dotyczących działalności spółek oraz sytuacji na rynku, sugerowanie modyfikacji i poprawek do zasad i procedur funkcjonowania spółek,
  4. Monitoring sporządzania sprawozdawczości związanej z ochroną środowiska wraz z niezbędnym doradztwem,
  5. Koordynowanie działań w zakresie ochrony środowiska,
  6. Wsparcie w procesie organizacji szkoleń dla pracowników,
  7. Doradztwo w zakresie poszukiwania synergii w działaniach pomiędzy spółkami z Grupy Kapitałowej,
  8. Wspomaganie w zakresie teletechniki stacjonarnej i mobilnej (włączenie do grupy biznesowej u operatorów telekomunikacyjnych),
  9. Doradztwo w zakresie pozyskania funduszy UE na projekty informatyczne,
  10. Koordynacja współpracy informatycznej z innymi spółkami z Grupy Kapitałowej,
  11. Proponowanie i pomoc przy wprowadzaniu nowych standardów i doskonalenie kultury zarządzania,
  12. Wsparcie w zakresie usprawnień w obszarze rachunkowości i finansów,
  13. Wsparcie w procesie ujednolicania standardów finansowo-księgowych,
  14. Koordynacja przygotowania biznes planu,
  15. Koordynacja procesu przygotowania materiałów promocyjnych dla spółek zależnych (plakaty, foldery, ulotki, reklamy, informacje prasowe).

W związku z faktem, iż wskazane wyżej usługi są świadczone odpłatnie na rzecz spółek zależnych, zajmujących się obrotem i wytwarzaniem energii elektrycznej, stanowią one jedno ze źródeł przychodów wydzielanej jednostki (Biura).
Źródłem przychodów wydzielonej jednostki (Biura) są również umowy użytkowania udziałów w części spółek zależnych, zawarte przez Spółkę ze spółką trzecią. Na mocy tych umów spółka trzecia wstąpiła w prawa i obowiązki wynikające z posiadania udziałów w tych spółkach. Jednocześnie, na podstawie tych umów Spółka otrzymuje od spółki trzeciej odpowiednie wynagrodzenie, które stanowi przychód Biura (jak bowiem wskazano powyżej, udziały te wchodzą w skład tej jednostki, a zatem, również przychody wynikające z umowy użytkowania tych udziałów są przyporządkowywane do tej jednostki).
Fakt podziału działalności Spółki na dwa zasadnicze rodzaje działalności znajduje również odzwierciedlenie w strukturach organizacyjnych tego podmiotu. Wydzielana jednostka funkcjonuje jako Biuro w centrali Spółki (świadczące usługi wsparcia na rzecz spółek zależnych prowadzących działalność w zakresie wytwarzania i obrotu energią elektryczną), podlegające bezpośrednio pod Prezesa Zarządu. Wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej zostało również odzwierciedlone w regulaminie wewnętrznym Spółki. Jednocześnie, na bazie tej jednostki (tj. Biura), uchwałą Zarządu Spółki, utworzony został odrębny zakład wyposażony w kompetencje do samodzielnego sporządzania bilansu. Wyodrębnionym zakładem kieruje Szef Biura (powołany uchwałą zarządu Spółki), którego zakres obowiązków i uprawnień został opisany w uchwale zarządu oraz w regulaminie wewnętrznym Spółki. Biuro prowadzi działalność poza siedzibą Spółki tj. w odrębnej od Spółki lokalizacji.
Do wyodrębnionej jednostki zostali przydzieleni pracownicy, których obowiązki związane są ze świadczeniem usług wsparcia dla spółek zależnych prowadzących działalność operacyjną w zakresie obrotu i wytwarzania energii elektrycznej. Wyodrębniona jednostka funkcjonuje w oparciu o zawarte umowy ze spółkami zależnymi (które są również źródłem jej przychodów). Jak wskazano wyżej, źródłem przychodów Biura jest również wynagrodzenie wynikające z umów użytkowania udziałów (które wchodzą w skład Biura). Ponadto, wyodrębniona jednostka na podstawie umowy dzierżawy korzysta odpłatnie z majątku umożliwiającego świadczenie usług wsparcia na rzecz spółek zależnych. Umowa dzierżawy zostanie również przeniesiona w ramach podziału przez wydzielenie.
Wyodrębnienie jednostki w ramach struktur Spółki zostało również odzwierciedlone w systemie finansowo-księgowym tego podmiotu. Wyodrębnienie finansowo-księgowe wydzielanej jednostki pozwala na identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz przepływów finansowych do tej jednostki i pozwala na sporządzenie bilansu dotyczącego tego zespołu składników dla potrzeb podziału. Jak wskazano powyżej, wyodrębniona jednostka została powołana uchwałą zarządu jako odrębny zakład i uzyskała kompetencje do samodzielnego sporządzania bilansu (na dzień utworzenia zakładu przygotowany został bilans otwarcia tej jednostki). Wyodrębniony zakład posiada także odrębny rachunek bankowy, który służy do obsługi przepływów pieniężnych związanych z działalnością tej części przedsiębiorstwa, a także własne środki pieniężne na prowadzonym dla wydzielanej jednostki rachunku bankowym.

W skład wydzielanej jednostki wchodzą także wierzytelności i zobowiązania Spółki z umów związanych z działalnością tej jednostki. Te umowy to:

  1. Umowa dzierżawy pomieszczeń biurowych wraz z wyposażeniem podpisana między Spółką a spółką trzecią,
  2. Umowy użytkowania udziałów w spółkach zależnych podpisane między Spółką a spółką trzecią,
  3. Umowy świadczenia usług wsparcia działalności operacyjnej w zakresie obrotu i wytwarzania energii elektrycznej podpisane między Spółką a spółkami zależnymi zajmującymi się wytwarzaniem i obrotem energią elektryczną,
  4. Umowa dzierżawy sprzętu i zasobów IT, wartości niematerialnych i prawnych oraz sprzętu biurowego podpisana między Spółką a spółką trzecią.

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, iż pozostała część majątku Spółki (tzn. część pozostająca w Spółce) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.; dalej: ustawa o CIT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana transakcja podziału Spółki przez wydzielenie będzie powodować obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego na gruncie ustawy o CIT...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana transakcja podziału Spółki przez wydzielenie nie będzie powodować obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego na gruncie ustawy o CIT.

Z uwagi na fakt, iż jak Spółka wskazała w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku, majątek pozostający w Spółce (tzn. część pozostająca w Spółce) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz biorąc pod uwagę stanowisko Spółki przedstawione w niniejszym uzasadnieniu, zgodnie z którym wydzielany majątek również stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu dokonania podziału przez wydzielenie – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: ustawa o CIT).
Zgodnie bowiem z treścią art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, przychód stanowi – w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa – wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia. Oznacza to, że w przypadku, gdy zarówno majątek pozostający w Spółce (spółce dzielonej), jak również Biuro (majątek podlegający wydzieleniu) stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to wówczas w ramach dokonanego podziału przez wydzielenie, Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj