Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-1264/08/CJS
z 13 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-1264/08/CJS
Data
2008.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
sprzedaż mieszkania
ulga meldunkowa
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w przypadku sprzedaży w 2008. mieszkania nabytego w 2007r. w drodze spadku, w którym wnioskodawczyni była zameldowana przez okres co najmniej 12 miesięcy będzie jej przysługiwało prawo do „ulgi meldunkowej”?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 02 lipca 2008r. (data wpływu do tut. Biura 14 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2007r. na mocy postanowienia sądu powszechnego w przedmiocie stwierdzenia nabycia i działu spadku po zmarłym ojcu, wnioskodawczyni odziedziczyła 1/6 udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego. Śmierć ojca nastąpiła w 2007r.

W dniu 15 lutego 2008r. wnioskodawczyni wraz z pozostałymi współwłaścicielami (matką oraz siostrą) dokonała sprzedaży ww. prawa do lokalu mieszkalnego na rzecz osoby trzeciej, wypełniając jednocześnie dyspozycję art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzn. składając oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c) ustawy w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania wnioskodawczyni.

Powyższe oświadczenie złożone zostało z zachowaniem terminu 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia wskazanego w niniejszym akapicie udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego. Ponadto, w załączeniu do tego oświadczenia wnioskodawczyni przekazała właściwemu organowi podatkowemu zaświadczenie z dnia 22 lutego 2008r. (znak: 86/1/2008), dokumentujące (ponad dwunastomiesięczny) okres zameldowania na pobyt stały w ww. lokalu. Wnioskodawczyni ponadto poinformowała, że kierując się względami swojego bezpieczeństwa podatkowego powyższe oświadczenie złożyła zarówno do urzędu skarbowego właściwego ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania, jak i do urzędu skarbowego właściwego ze względu na aktualne miejsce zamieszkania, który to organ –według stanu obowiązującego na chwilę obecną-jest organem właściwym w świetle § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2005r. Nr 165, poz. 1371 ze zm.) Wnioskodawczyni zamieszkała na terenie podlegającym właściwości ww. organu podatkowego, po dokonaniu w lutym 2008r. sprzedaży przysługującego jej udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego.

Jakkolwiek na dzień zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wnioskodawczyni nie była zameldowana w tymże lokalu na pobyt stały – wymeldowanie nastąpiło około tygodnia przed dokonaniem transakcji – to jednak wnioskodawczyni podkreśla, że okres zameldowania na pobyt stały w lokalu, o którym mowa powyżej wyniósł 12 miesięcy (okres ten liczy się od drugiej połowy XX wieku do początku 2008r.).Zbycie udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego wskazanego powyżej nie nastąpiło w ramach wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej (wnioskodawczyni nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przysługującego wnioskodawczyni udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego, o którym mowa we wniosku, skutkuje powstaniem po stronie wnioskodawczyni przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w efekcie czy wnioskodawczyni obowiązana będzie do wykazania i opodatkowania tego przychodu w zeznaniu rocznym składanym na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych za 2008r....

Zdaniem wnioskodawczyni, sprzedaż w lutym 2008r. przysługującego jej udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego, odziedziczonego w 2007r. po zmarłym ojcu, wprawdzie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego, to jednak przychód ten podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Otóż, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c) ustawy, wolne od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, jeżeli podatnik był zameldowany na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Wskazane tutaj zwolnienie ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia ww. prawa majątkowego (albo udziału w nim) złoży oświadczenie, że spełnia warunki do owego zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 ustawy).

Jak wynika z powyższych regulacji prawnych podstawowym warunkiem unormowanego w ich treści zwolnienia jest to, aby podatnik sprzedający spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego albo udział w takim prawie był zameldowany na pobyt stały w ww. lokalu – w okresie poprzedzającym zbycie – przez co najmniej 12 miesięcy, przy czym w judykaturze wskazuje się jednoznacznie, iż okres zameldowania uprawniający do skorzystania z ww. zwolnienia powinno liczyć się od daty rzeczywistego zameldowania, z nie od dnia nabycia prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w tymże prawie.

Na poparcie powyższego wnioskodawczyni cytuje wyroki sądów administracyjnych oraz pogląd na powyższe wyrażony w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2008.

Transportując powyższe uwagi do przypadku wnioskodawczyni uważa ona, że przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego w części odpowiadającej 1/6 tego prawa (nabytej w drodze spadku po ojcu) podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych z uwagi na to, że:

  • była ona zameldowana na pobyt stały w ww. lokalu przez okres ponad 12 miesięcy (tj. od drugiej połowy XX wieku do lutego 2008r.);
  • wypełniła dyspozycję art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez złożenie stosownego oświadczenia o tym, że spełnia warunki zwolnienia unormowanego w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto wnioskodawczyni twierdzi, że fakt iż nie była zameldowana w lokalu mieszkalnym w dniu zbycia przysługującego jej prawa do tego lokalu (wymeldowanie nastąpiło około tygodnia przed dokonaniem sprzedaży) jest tutaj okolicznością prawnie irrelewantną, gdyż z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi o tym, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest posiadanie zameldowania na pobyt stały (w lokalu będącym przedmiotem odpłatnego zbycia) stricte w dacie dokonania zbycia (sprzedaży). Natomiast według wnioskodawczyni niewątpliwie spełnia wymóg 12 miesięcznego zameldowania na pobyt stały, gdyż w przedmiotowym lokalu mieszkalnym była zameldowana na pobyt stały od drugiej połowy XX wieku do 2008r.

Podobnie, nie wpływa na prawo do zastosowania powyższego zwolnienia fakt złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy – z zachowaniem 14 dniowego terminu od dnia dokonania sprzedaży udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego zarówno do:

  • organu podatkowego właściwego ze względu na aktualne miejsce zamieszkania wnioskodawczyni, który to organ – według stanu obowiązującego na chwile obecną – jest organem właściwym w świetle § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2005r. Nr 165, poz. 1371 ze zm.) Wnioskodawczyni zamieszkała na terenie podlegającym właściwości ww. organu podatkowego, po dokonaniu w lutym 2008r. sprzedaży przysługującego jej udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego.
  • organu podatkowego właściwego ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania wnioskodawczyni.

Otóż w każdym możliwym wariancie wykładni art. 21 ust. 21 ustawy w zakresie ustalenia organu podatkowego, który powinien być adresatem oświadczenia o skorzystaniu z omawianego zwolnienia, skierowanie przez wnioskodawczynię oświadczenia do ww. organów podatkowych spełnia dyspozycję ww. przepisu. Odnosi się to w szczególności do oświadczenia złożonego Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na aktualne miejsce zamieszkania.

Reasumując, wnioskodawczyni twierdzi, ze sprzedaż udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego w części odpowiadającej 1/6 tego prawa (nabytej w drodze spadkobrania) – wprawdzie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże z uwagi na spełnienie przez nią warunków zwolnienia unormowanego w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit.c) ww. ustawy, powyższy przychód podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z tym wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zadeklarowania środków pieniężnych uzyskanych w wyniku powyższej czynności w zeznaniu rocznym składanym ma potrzeby ww. podatku za 2008r,. ergo ich opodatkowania tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest – z zastrzeżeniem ust. 2 – odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007r., a więc mają zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

W myśl art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawczynię i pozostałych spadkobierców spadku jest data śmierci spadkodawcy. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotna dla podatku dochodowego jest zatem nie data postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, ale dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust 6d ww. ustawy).

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Jednakże zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

– jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Jak wynika z powołanych przepisów ustawy, jednym z warunków zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, jest zameldowanie podatnika w zbywanym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przepis ten nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Nie uzależnia zatem zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres.

Na gruncie polskiego systemu prawa, a w szczególności prawa podatkowego, można mówić o zasadzie pierwszeństwa wykładni językowej. Posługując się jedną z reguł tej wykładni można stwierdzić, że skoro przepis nie precyzuje, od kiedy rozpoczyna się okres zameldowania, to zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy przyjąć należy, że obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty ich zbycia. W tej sytuacji ze zwolnienia skorzystać może każdy podatnik, który był zameldowany przez co najmniej 12 miesięcy na pobyt stały w zbywanym budynku lub lokalu mieszkalnym nawet w okresie nie przypadającym bezpośrednio przed dniem zbycia. Zatem każdy roczny okres zameldowania uprawnia do zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 tej ustawy).

W związku z powyższym przedmiotowe zwolnienie uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia w terminie 14 dni od dnia odpłatnego zbycia nieruchomości.

Mając zatem na uwadze przytoczone powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że skoro wnioskodawczyni w przedmiotowym mieszkaniu była zameldowana przez okres co najmniej 12 miesięcy (tj. od drugiej połowy XX wieku do lutego 2008r.) to spełnia warunek dwunastomiesięcznego okresu zameldowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy. Wnioskodawczyni złożyła również stosowne oświadczenie we wskazanym w art. 21 ust. 21 ustawy terminie o spełnieniu warunków do skorzystania z tzw. „ulgi meldunkowej”. Oświadczenie takie winno być złożone w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika na dzień składania tego oświadczenia. Jednakże na prawo do zwolnienia nie wpłynie okoliczność, że oświadczenie takie podatnik złoży dodatkowo również w urzędzie poprzednio właściwym.

Ponadto tutejszy organ potwierdza również, że na wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek wykazania tego przychodu w zeznaniu rocznym za 2008r.

Jednocześnie należy podkreślić, iż powołane we wniosku wyroki sądowe zapadły w indywidualnych sprawach i nie są w świetle art. 87 Konstytucji RP źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj