Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-836/08/AJ
z 19 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-836/08/AJ
Data
2008.11.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
odliczenie podatku
rejestracja pojazdu
zapłata podatku
zaświadczenie o zapłacie podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy w tym stanie faktycznym, gdy Spółka odbierze z urzędu skarbowego VAT-25, będzie Jej przysługiwało prawo do odliczenia w całości naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego?



Wniosek ORD-IN 837 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 26 września 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 28 października (data wpływu 7 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całego podatku naliczonego z faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu osobowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całego podatku naliczonego z faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu osobowego.


W przedmiotowym wniosku następujący stan faktyczny.


W dniu 21 sierpnia 2008 r. Spółka zakupiła samochód osobowy w firmie mającej siedzibę w Estonii. W dniu 3 września 2008 r. wystawiła fakturę wewnętrzną odzwierciedlającą fakt wewnątrzwspólnotowego nabycia tego pojazdu.

W dniu 4 września 2008 r. Spółka złożyła do urzędu skarbowego informację o wewnatrzwspólnotowym nabyciu ww. środka transportu VAT-23, a w dniu 5 września 2008 r. sprzedano samochód firmie leasingowej działającej przy jednym z banków.

Przedmiotowy samochód w Spółce traktowany był jako towar, więc nie był wykorzystywany do działalności gospodarczej. Nabywca samochodu przed jego zakupem postawił warunek, iż zakupi pojazd, ale to Spółka ma złożyć informację o wewnatrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23 i opłacić podatek od towarów i usług z tego tytułu. Samochód po raz pierwszy zarejestrował ostateczny nabywca. Samochód został sprzedany poza systemem VAT-marża.

Pismem z dnia 28 października 2008 r. Spółka uzupełniła wniosek, w którym wskazała, że przedmiotem Jej działalności jest również handel samochodami.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w tym stanie faktycznym, gdy Spółka odbierze z urzędu skarbowego VAT-25, będzie Jej przysługiwało prawo do odliczenia w całości naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego...


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyższego Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu, ponieważ jako nabywca nie rejestrowała tego samochodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, zgodnie z ust. 2 pkt 4 tego artykułu, kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W ustawie o podatku od towarów i usług wprowadzono ograniczenie skorzystania z prawa do odliczenia całości podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 3 cyt. ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Natomiast w myśl uregulowań zawartych w art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a) powołanej ustawy, ograniczenia, o których mowa w ust. 3 cyt. przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy przedmiotem działalności jest odsprzedaż tych samochodów (pojazdów).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest między innymi sprzedaż samochodów. W związku z tym, z tytułu wewnatrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego będącego towarem handlowym będzie Jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku z faktury dokumentującej tę czynności w całości.

Kwestia zapłaty podatku oraz uzyskania zaświadczenia VAT-25 po uprzednim złożeniu informacji VAT-23, nie mają, w świetle obowiązujących przepisów prawa, wpływu na prawo bądź jego brak do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, jak również na wysokość kwoty podatku podlegającej odliczeniu, w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj