Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1246/12/EJ
z 23 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2012r. (data wpływu 12 listopada 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2012r. (data wpływu 22 listopada 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2012r. (data wpływu 22 listopada 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 31 grudnia 2010r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet IV „Kultura” Działanie 4.3. „Promocja kultury” nr projektu – ... z Województwem. Wnioskodawcę reprezentowała Pani Dyrektor a Województwo było reprezentowane przez Zarząd pełniący rolę Instytucji Zarządzającej RPO. Projekt był realizowany zgodnie z praktyką działania w ramach podziału na prace przygotowawcze konkursów i festiwalu, informacyjne oraz Festiwal.

Głównym produktem projektu był Festiwal, w którym wystąpiły zespoły rockowe. Festiwal dzielił się na część konkursową oraz występy gwiazd. Z efektu projektu skorzystali mieszkańcy Gminy i Miasta oraz uczestnicy z innych regionów kraju. Była to impreza masowa – niebiletowana. Festiwal był przedsięwzięciem kulturalnym propagującym aktywny i wolny od nałogów styl życia. Bezpłatna forma zwiększyła aktywność kulturalną wśród społeczności. Realizacja posłużyła mieszkańcom regionu i kraju oraz lokalnym i regionalnym artystom w zaprezentowaniu własnego dorobku artystycznego.

Wnioskodawca jest instytucją kultury Gminy i Miasta utworzoną w celu zaspakajania kulturalnych potrzeb mieszkańców Gminy i Miasta oraz zapewnienia rozwoju kultury i współtworzenia jej wartości we współpracy ze społecznym ruchem kulturalnym. Wnioskodawca prowadzi działalność jako instytucja samodzielna pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym w ramach przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz swojego statutu.

Realizacja projektu miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W dużej mierze na czynności opodatkowane składały się koszty usług.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca zakwalifikował do kosztów kwalifikowanych wszystkie wydatki, które zostały objęte harmonogramem rzeczowo-finansowym do realizacji projektu (w PLN) gdyż nie miał możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ wstęp na imprezy był ogólnodostępny i niebiletowany. Festiwal był imprezą masową, niedochodową. Nie powstała sprzedaż opodatkowana, w związku z czym Wnioskodawca nie odliczył podatku VAT zawartego na fakturach zakupu usług związanych z realizacją projektu.

W piśmie z dnia 22 listopada 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, że omyłkowo w treści wniosku wskazał, że realizacja projektu miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Związku takiego nie było, ponieważ nie powstała sprzedaż opodatkowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z dnia 22 listopada 2012r.):

W związku z przedstawionym zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawca zwraca się z pytaniem co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego całkowitego odstąpienia od odliczenia podatku od towarów i usług. Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 22 listopada 2012r.), nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, ponieważ Festiwal ... był imprezą masową, niebiletowaną i przy realizacji imprezy nie powstała sprzedaż opodatkowana.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został odliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „…”. Z efektów projektu skorzystali mieszkańcy Gminy i Miasta oraz uczestnicy z innych regionów kraju. Organizowana impreza była imprezą masową, ogólnodostępną i niebiletowaną. Nie powstała sprzedaż opodatkowana. Realizacja projektu nie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Zatem, w myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, generującym po stronie Wnioskodawcy podatek należny.

Tym samym z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj