Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-71/09/EJ
z 6 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-71/09/EJ
Data
2009.03.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bilety
kultura
odliczenia
ośrodki
prawo do odliczenia
projekt
przychód


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji projektu pn. „VII Festiwal Muzyki Niemechanicznej ”



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2009r. (data wpływu 27 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2009r. (data wpływu 26 lutego 2009r.) oraz pismem z dnia 2 marca 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikający z faktur związanych z realizacją projektu pn. „VII Festiwal Muzyki Niemechanicznej ” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „VII Festiwal Muzyki Niemechanicznej ”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2009r. (data wpływu 26 lutego 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 lutego 2009r. znak: IBPP4/443-71/09/EJ oraz pismem z dnia 2 marca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytetu IV „Kultura” Działanie 4.3 „Promocja Kultury” Nr projektu 40. Projekt ma charakter nieinfrastrukturalny. Umowa dotyczy: Dofinansowania projektu „VII Festiwal Muzyki Niemechanicznej ”. Umowę zawarto z Województwem Ś. reprezentowanym przez Zarząd Województwa Ś. pełniącym rolę instytucji zarządzającej RPO WSL w dniu 12 grudnia 2008r. Beneficjentem jest Wnioskodawca. Organizowana impreza będzie imprezą masową nieobiletowaną. Wnioskodawca zakwalifikował do kosztów kwalifikowanych wszystkie koszty, które zostały objęte harmonogramem rzeczowo-finansowym do realizacji projektu (w PLN) gdyż nie będzie miał możliwości odzyskania podatku ponieważ wstępy na spotkania będą ogólnodostępne i nieobiletowane.

W piśmie z dnia 23 lutego 2009r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7. Planowane rozliczenie projektu oraz jego finansowe zakończenie ustalono na dzień 30 września 2009r. Projekt będzie realizowany zgodnie z praktyką działania w ramach podziału na prace przygotowawcze konkursów i festiwalu, informacyjne, festiwal oraz pofestiwalowe warsztaty. Głównym produktem projektu będzie festiwal, w którym wystąpią kapele rockowe. Festiwal dzieli się na część konkursową, warsztaty oraz występy gwiazd. Po festiwalu planuje się organizację warsztatów muzycznych dla uczestników. Z efektu projektu będzie korzystało społeczeństwo Gminy i Miasta jak również uczestnicy z innych regionów kraju. Szacuje się na około 5.300 uczestników tegoż Festiwalu. Impreza ta będzie nieobiletowana – masowa. Festiwal jest przedsięwzięciem kulturalnym propagującym aktywny i wolny od nałogów styl życia. Bezpłatna forma Festiwalu zwiększa aktywność kulturalną wśród społeczności. Realizacja projektu będzie służyła mieszkańcom regionu i kraju oraz lokalnym i regionalnym artystom, dla których obiekt będzie miejscem prezentowania własnego dorobku artystycznego. Wnioskodawca jest instytucją kultury Gminy i Miasta Cz., utworzoną w celu zaspokojenia kulturalnych potrzeb mieszkańców gminy i miasta oraz zapewnienia rozwoju kultury i współtworzenia jej wartości we współpracy ze społecznym ruchem kulturalnym. Ośrodek prowadzi działalność jako instytucja samodzielna pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym w ramach przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz swojego statutu. Bezpośredni nadzór nad działalnością Wnioskodawcy sprawuje Burmistrz gminy i miasta.

W piśmie z dnia 2 marca 2009r. Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu jest imprezą masową niedochodową. Przy realizacji imprezy nie powstanie sprzedaż opodatkowana, w związku z czym nie będzie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach zakupu usług związanych z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy słuszne jest stanowisko, iż Wnioskodawca odstąpi całkowicie od odliczenia podatku od towarów i usług w opisanej sprawie...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku, ponieważ cała impreza będzie nieobiletowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w 2009r. będzie realizował projekt pn. „VII Festiwal Muzyki Niemechanicznej ”. Organizowana impreza będzie imprezą masową nieobiletowaną. Z efektów projektu będzie korzystało społeczeństwo Gminy i Miasta , lokalni i regionalni artyści,jak również uczestnicy z innych regionów. Realizacja projektu będzie imprezą masową niedochodową. Przy realizacji imprezy nie powstanie sprzedaż opodatkowana.

Zatem w myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj