Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-995/12-3/JN
z 25 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 29 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja powstała w 1992 r. Celem Fundacji jest aktywne przeciwdziałanie bezrobociu na terenie miasta oraz okolic poprzez wspieranie i rozwijanie przedsiębiorczości (par. 6 Statutu Fundacji). Wnioskodawca realizuje również projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, prowadzi szkolenia oraz doradztwo, a także szereg innych działań wspierających MSP poprzez fundusz poręczeniowy i fundusz pożyczkowy.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję księgową w formie ksiąg rachunkowych. Świadczone usługi występują ze stawką zwolnioną i opodatkowaną. Ze względu na sprzedaż zwolnioną Fundacja może odzyskać podatek naliczony proporcjonalnie do sprzedaży opodatkowanej. W obecnym roku proporcja ta wynosiła 39%. Dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej w całości przeznaczone są na realizację celów statutowych (par. 21 ust. 4 Statutu Fundacji). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Fundacja pozyskała środki z Unii Europejskiej na rozbudowę budynku szkoleniowo – biurowego wraz z jego wyposażeniem (dofinansowanie 50%, wkład własny 50%). Tytuł projektu, w ramach którego Wnioskodawca otrzymał dotację unijną to „…” RPOW Działanie 1.4. Projekt zawiera koszty kwalifikowalne w kwotach brutto. W budynku tym będą odbywać się głównie szkolenia finansowane ze środków publicznych, w tym również unijnych, a część budynku będzie przeznaczona na pomieszczenia, w których zorganizowane będą biura projektów unijnych. W chwili obecnej projekty realizowane przez Wnioskodawcę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z Europejskiego Funduszu Społecznego są kwalifikowane w kwotach brutto (od realizowanych projektów podatek VAT nie jest odzyskiwany). Projekt na rozbudowę budynku szkoleniowo – biurowego wraz z jego wyposażeniem jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawcę projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług – art. 43 ust. 1 pkt 29. Faktury w ramach szkoleń zgodnych z art. 43 ust. 1 pkt 29 będą wystawiane głównie na jednostki otoczenia biznesu, instytucje samorządowe itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacji przysługuje prawo odliczenia podatku VAT przy rozbudowie budynku szkoleniowo – biurowego wraz z jego wyposażeniem, w sytuacji gdy w budynku tym będą się odbywać szkolenia o jakich mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. usługi co do zasady zwolnione z opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Fundacja ma prawo ale nie musi obligatoryjnie odzyskiwać podatku naliczonego. Jako dodatkowy argument przemawiający za powyższym jest fakt, że w rozbudowanym budynku szkoleniowo – biurowym Fundacja realizować będzie szkolenia (świadczyć usługi) zgodne z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi te są co do zasady zwolnione z opodatkowania. Tak więc cel jaki będzie realizowany dzięki rozbudowie budynku potwierdza słuszność nieodliczania podatku VAT w działalności Fundacji.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien odliczać podatku VAT od rozbudowanego budynku i jego wyposażenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Fundacja pozyskała środki z Unii Europejskiej na rozbudowę budynku szkoleniowo – biurowego wraz z jego wyposażeniem (dofinansowanie 50%, wkład własny 50%). Tytuł projektu, w ramach którego Wnioskodawca otrzymał dotację unijną to „…” RPOW Działanie 1.4. W budynku tym będą odbywać się głównie szkolenia finansowane ze środków publicznych, w tym również unijnych, a część budynku będzie przeznaczona na pomieszczenia, w których zorganizowane będą biura projektów unijnych. Projekt na rozbudowę budynku szkoleniowo – biurowego wraz z jego wyposażeniem jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawcę projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług – art. 43 ust. 1 pkt 29.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawcę projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy rozbudowie budynku szkoleniowo – biurowego wraz z jego wyposażeniem w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, iż nie powinien odliczać podatku VAT od rozbudowanego budynku i jego wyposażenia, to należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie wskazać należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, iż dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawcę projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj