Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-467/08-4/MZ
Data
2009.03.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
grunty rolne
podatek od czynności cywilnoprawnych
sprzedaż
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Z tytułu nabycia nieruchomości rolnej Spółka będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy.
Wniosek ORD-IN
421 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.12.2008 r. (data wpływu 15.12.2008 r.) oraz piśmie z dnia 18.02.2009 r. (data wpływu 23.02.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/436-467/08-2/MZ z dnia 12.02.2009 r. (data nadania 13.02.2009 r., data doręczenia 17.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia nieruchomości rolnej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15.12.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia nieruchomości rolnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka zamierza nabyć od firmy G.. s.c. oraz od firmy I… spółka jawna nieruchomość o powierzchni około 10 ha. Są to działki położone w K o numerach i powierzchniach wskazanych w załączonym akcie notarialnym. Działki będące przedmiotem umowy to grunty rolne. Według wypisów z rejestru gruntów działki oznaczone są symbolem „R” – grunty rolne. Grunt będzie nabyty od spółki G.. s.c., której przedmiotem działalności jest działalność rolna (w załączeniu kopia regon). Spółka M. spółka z o.o. w przedmiocie działalności ma również działalność rolniczą. Działki będące przedmiotem transakcji tworzą gospodarstwo rolne o powierzchni przekraczającej 1 ha. Umowa właściwa nie została jeszcze zawarta, gdyż w przypadku gruntów rolnych może być przeniesiona własność pod warunkiem, że Agencja Nieruchomości Rolnych nie wykona praw pierwokupu. Pismem z dnia 12.02.2009 r. Nr IPPB2/436-467/08-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez: - przesłanie aktualnego pełnomocnictwa lub innego dokumentu (KRS) poświadczonego za zgodność z oryginałem, z którego wynika prawo Pana S……. do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy sprzedaż wskazanych nieruchomości jest zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z art. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. Nr 94, poz. 431 ze zm.)...
Zdaniem wnioskodawcy. W przypadku wskazanym w stanie faktycznym zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku PCC na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy. Ww. artykuł ustanawia zwolnienie z PCC: Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne: 2) przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów:- sprzedaży,
- dożywocia,
- o dział spadku – w części dotyczących spłat lub dopłat,
- o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
- darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
- zamiany – do wysokości wartości rynkowej nieruchomości wraz z jej częściami składowymi,
- (uchylona),
pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.
Co należy rozumieć pod pojęciem gospodarstwa rolnego – odwołujemy się do ustawy o podatku rolnym art. 2 ww. ustawy stanowi, iż: Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej. Zwolnienie z PCC ma charakter przedmiotowy i dotyczy takich nieruchomości, które już w chwili przeniesienia własności wchodzą w skład gospodarstwa rolnego lub do takiego gospodarstwa będą należeć. Przy czym dla spełnienia warunków zwolnienia z PCC wystarczające jest spełnienie przynajmniej jednego z warunków: - w dniu zawierania umowy przeniesienia własności nieruchomości wchodzi ona w skład gospodarstwa rolnego zbywcy,
- nabywana nieruchomość utworzy gospodarstwo rolne nabywcy,
- nabywana nieruchomość wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.
Tym samym, jeśli nieruchomość wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w chwili zawarcia, np. umowy sprzedaży a utraciła taki charakter w wykonaniu tej umowy to dla zwolnienia nie ma znaczenia utrata takiego charakteru, bowiem został spełniony warunek 1 i wystarczający. Przepis wprowadza samodzielne przesłanki zwolnienia. Definicja gospodarstwa rolnego zawarta w ustawie o podatku rolnym nawiązuje jedynie do warunków formalnych. Z gospodarstwem mamy więc do czynienia, jeżeli grunty rolne przekraczają określoną powierzchnię, czyli 1 ha. Reasumując Wnioskodawca uważa, iż w przedstawionej sytuacji znajdzie zastosowanie wskazany przepis, a czynność sprzedaży będzie korzystała ze zwolnienia z PCC.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów: - sprzedaży,
- dożywocia,
- o dział spadku – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
- o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
- darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
- zamiany – do wysokości wartości rynkowej nieruchomości wraz z jej częściami składowymi,
- (uchylona),
pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Tak sformułowany przepis upoważnia do wniosku, że dla skuteczności zwolnienia musi wystąpić jedna z poniższych ewentualności: - przenoszona nieruchomość musi stanowić (niekoniecznie w całości) gospodarstwo rolne zbywcy; późniejsza zmiana charakteru nieruchomości nie ma znaczenia, bądź
- przenoszona nieruchomość nie musi być gospodarstwem rolnym lub jego częścią, jednak w połączeniu z nieruchomościami nabywcy możliwe będzie utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź
- przenoszona nieruchomość niebędąca gospodarstwem rolnym (lub jego częścią) zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy.
Zobowiązanie podatkowe powstanie zatem wtedy, gdy zbywana nieruchomość nie stanowi całości lub części gospodarstwa rolnego i jednocześnie w wyniku jej przeniesienia w skład gospodarstwa rolnego nie wejdzie. Powyższe okoliczności muszą wystąpić w chwili dokonania wskazanej czynności prawnej (tzn. w tym momencie muszą zaistnieć wskazane wyżej skutki przeniesienia nieruchomości gruntowej). Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wyjaśnia pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tym zakresie do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Na podstawie art. 1 i 2 ust. 1 powyższej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów - sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza – o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na: - grunty orne oznaczone symbolem – R,
- sady, oznaczone symbolem złożonym z litery „S” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
- łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
- pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
- grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery „B” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
- grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
- rowy, oznaczone symbolem – W.
Z analizy zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność rolniczą. Ponadto działki będące przedmiotem transakcji tworzą gospodarstwo rolne o powierzchni przekraczającej 1 ha. Wnioskodawca w złożonym wniosku powołuje się na zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast powołuje art. 9 ust. 2 tej ustawy. Nadmienia się, iż art. 9 ustawy nie zawiera ust. 2. Reasumując stwierdza się, iż z tytułu nabycia nieruchomości rolnej Spółka będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|