Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-598/08/PS
z 14 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-598/08/PS
Data
2009.01.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
części wspólne
dochód
energia elektryczna
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
przychód
sieć przesyłowa
spółdzielnie mieszkaniowe
wspólnota mieszkaniowa
wynajem
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochód osiągany przez wspólnotę mieszkaniową z wynajmu części wspólnych nieruchomości jest przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a uzyskany z tego źródła dochód jest zwolniony z podatku dochodowego na mocy art. 17?



Wniosek ORD-IN 744 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, dochodów wspólnoty mieszkaniowej uzyskiwanych z tytułu czynszu najmu pomieszczenia pod trafostację - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, dochodów wspólnoty mieszkaniowej uzyskiwanych z tytułu czynszu najmu pomieszczenia pod trafostację.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jednostka jest zakładem budżetowym, która realizuje ustawowe i statutowe zadania w zakresie m.in. administrowania wspólnotami mieszkaniowymi w ramach zawartych umów. W dniu 8 grudnia 2003 roku jedna ze wspólnot mieszkaniowych, którymi administruje podatnik, zawarła umowę z firmą energetyczną na wynajem pomieszczenia znajdującego się w budynku tej wspólnoty, w którym posadowiona jest trafostacja T-2132 obsługująca całe osiedle. Roczny czynsz najmu wynosi 6000 zł, do którego dolicza się podatek od towarów i usług w obowiązującej wysokości oraz odprowadza się podatek dochodowy od osób prawnych. W ramach zawartej umowy o administrowanie, podatek ten odprowadzany jest przez Wnioskodawcę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dochód osiągany przez wspólnotę mieszkaniową z wynajmu części wspólnych nieruchomości jest przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a uzyskany z tego źródła dochód jest zwolniony z podatku dochodowego na mocy art. 17...


W ocenie podatnika, w przypadku wnoszenia wpłat przez osoby niebędące najemcami mieszkalnych lokali komunalnych lub członkami wspólnoty mieszkaniowej, dochód z tego tytułu, nie spełniając warunków określonych w powołanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Wspólnota mieszkaniowa powstaje w celu realizacji wspólnych działań właścicieli lokali w danej nieruchomości, związanych z utrzymaniem danej nieruchomości, w tym – dla rozliczenia na poszczególnych właścicieli ponoszonych w związku z tymi działaniami wydatków. Zakres i kompetencja działania wspólnoty mieszkaniowej zostały ściśle określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 80 poz. 903 ze zm.). Art. 6 cytowanej ustawy stanowi, że ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową (…). Poza lokalami, stanowiącymi odrębną własność, w skład nieruchomości wchodzą również części nieruchomości użytkowane wspólnie, tj. grunty i inne części budynku oraz urządzenia, które służą ogółowi właścicieli lokali (art. 3 ust. 2 tej ustawy). Zasadniczym źródłem przychodów wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z art. 15 cytowanej ustawy, są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu. Art. 14 tej ustawy stanowi natomiast, iż na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:


  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4m ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych utworzonych zgodnie z odrębnymi przepisami - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty.

W świetle powyższego przepisu obowiązującego w 2003 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody wspólnot, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz nie zostały wydatkowane na rzecz członków wspólnoty.

Wskazać należy również, iż powyższy przepis został uchylony przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957 ze zm.). W ustawie tej wskazano jednak, że zwolnienie, o którym mowa między innymi w art. 17 ust. 1 pkt 4m w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r., stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r. (art. 5 ust. 1).

Obowiązujący natomiast od dnia 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu (wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 roku – zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody wspólnot mieszkaniowych, które zostały uzyskane wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.


Wobec tego, w świetle obowiązującego art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody wspólnot uzyskane z:


  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.


W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionych przepisach art. 17 ust. 1 pkt 4m i pkt 44 powołanej ustawy, należy rozumieć:


  1. znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:
    1. dźwigi osobowe i towarowe,
    2. aparaty do wymiany ciepła,
    3. kotłownie i hydrofornie wbudowane,
    4. klatki schodowe,
    5. strychy, piwnice, komórki,
    6. balkony, loggie,
    7. garaże,


  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
    1. budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
    2. kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
    3. osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,


  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:
    1. zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
    2. rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
    3. sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
    4. budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
    5. budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
    6. inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.


Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).

Zatem w myśl obecnie obowiązującego art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tylko dochód powstały z powyższego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Natomiast w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 roku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4m ustawy, ze zwolnienia korzystają tylko te dochody wspólnot, które przeznaczone są na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowane na rzecz członków wspólnoty. Dochody te jednak nie muszą pochodzić z gospodarki tymi zasobami.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2003 roku wspólnota zawarła umowę z firmą energetyczną na wynajem pomieszczenia znajdującego się w budynku tej wspólnoty. W pomieszczeniu tym posadowiona jest trafostacja obsługująca całe osiedle.

W pierwszej kolejności wskazać trzeba, iż przez trafostację należy rozumieć miejsce, w którym znajdują się transformatory elektryczne dużej mocy, służące między innymi do zasilania osiedla (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, najem pomieszczenia będącego własnością wspólnoty mieszkaniowej pod trafostację niezbędny jest zatem dla prawidłowego funkcjonowania lokali mieszkalnych należących do wspólnoty. W wynajmowanym pomieszczeniu znajdują się bowiem transformatory służące dostarczaniu energii elektrycznej do znajdujących się w budynku wspólnoty lokali mieszkalnych. Zatem kwota z wynajmu otrzymywana przez wspólnotę od firmy energetycznej stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a tym samym przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji dochód z powyższego tytułu zarówno w myśl przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 roku, jak i na gruncie obecnie obowiązujących (art. 17 ust. 1 pkt 4m i pkt 44 ustawy) podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a do dnia 31 grudnia 2006 roku w części wydatkowanej również na rzecz członków wspólnoty.

Jednocześnie mając na uwadze, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych jest "A." zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla wspólnoty mieszkaniowej zarządzanej przez podatnika.

W związku z powyższym informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez wspólnotę mieszkaniową możliwe jest poprzez złożenie przez nią wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wraz ze spełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy Ordynacja podatkowa.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj