Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-242/08-2/CS
z 5 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-242/08-2/CS
Data
2009.02.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
samochód osobowy
zakup


Istota interpretacji
Podatek akcyzowy w zakresie opodatkowania samochodu osobowego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodu osobowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodu osobowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza dokonać nabycia niezarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej samochodu osobowego. Nabycia będzie dokonywał jako osoba fizyczna, nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Do zakupu samochodu osobowego dojdzie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Samochód osobowy, który Zainteresowany zamierza nabyć będzie pozbawiony silnika. Podmiot, od którego Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu, złożył deklarację uproszczoną do Naczelnika Urzędu Celnego z tytułu przywozu tego samochodu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w której to deklaracji na potrzeby obliczenia należnego podatku akcyzowego zastosował stawkę 3,1% przewidzianą dla samochodów osobowych, pozostałych oraz dokonał zapłaty akcyzy.

Zainteresowany zamierza wyposażyć nabyty samochód osobowy w silnik o pojemności przekraczającej 2000cm#179;, wykonać niezbędne badania techniczne i zarejestrować samochód na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanymi czynnościami Wnioskodawca winien złożyć deklarację do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego, w której skorygowana zostanie stawka podatku akcyzowego na przewidzianą dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000cm#179; i dokonać zapłaty podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanymi czynnościami nie jest zobowiązany do złożenia deklaracji do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego i zapłaty podatku akcyzowego. W świetle uregulowań art. 11 ust. 1 i art. 80 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, Zainteresowany nie stanie się podatnikiem akcyzy, ponieważ nie dokona czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, bowiem nie będzie podmiotem dokonującym sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie będzie także importerem samochodu osobowego, jak również nie będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego. W wyniku planowanych przez Zainteresowanego działań nie dojdzie też do żadnego ze zdarzeń wymienionych w ust. 3, które powodują powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie od samochodów.

Ponadto Wnioskodawca twierdzi, że nie stanie się także podatnikiem akcyzy w związku z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, bowiem od samochodu osobowego pozbawionego silnika, który zamierza nabyć została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj